Flyttlass Dalarna-Malmö

Fibusen

Trådstartare
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?
 
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?
Så stort släp som bil och körkort får dra eller sån stor skåp/flakbil från macken är nog billigast.
Annars är det väl att anlita nåt slags flyttfirma?
 
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?

Jag tror att ni är inne på rätt spår med en sån lastbil. Alternativet är om ni klarar er med en av de större skåpkärrorna men då begränsas ju hastigheten. Har för mig att det finns en dygnstaxa, så sikta på att komma ner och upp igen under ett dygn så går det nog inte att komma undan billigare utan att ha kontakter med fordon.
 
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?
En hästtransport är ju inte helt fel att använda som flyttsläp: täckt och rymmer mycket.
 
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?
Jag hade satsat på envägslastbil eller flyttfirma. Om han flyttat dit för jobb, står inte arbetsgivaren för flytten(eller jag kanske bara är bortskämd i min bransch?)?
 
Jag har proppat min hästtransport full med lådor och småpinaler. Stora saker som säng, soffa och andra skrymmande saker har jag skickat med flyttfirma.
 
Jag hade satsat på envägslastbil eller flyttfirma. Om han flyttat dit för jobb, står inte arbetsgivaren för flytten(eller jag kanske bara är bortskämd i min bransch?)?

Jag har aldrig fått flytt betalt av arbetsgivare. Har flyttat flera ggr. Jag har å andra sidan aldrig varit arbetslös heller, annars vet jag vissa som fått hjälp med det ekonomiska av arbetsförmedlingen...
 
Ni som flyttat långt, tips på bästa/billigaste sätt att frakta allting?

Min bror flyttade till Malmö för någon månad sen då han fick jobb där. Eftersom det blev snabba ryck så hann han inte få en egen lägenhet utan han hyrde in sig på ett kollektiv och dumpade alla grejer ute i mitt uthus. Nu har han däremot fått en lägenhet och flyttat in, och alla grejer ska hem till han i Malmö.

Han har säng, köksbord/stolar och en massa kartonger och annat smått och gott. Ingen soffa eller andra större möbler.

Han kan omöjligt sitta och köra flera vändor, utan han vill ha med sig allt. En sån här mindre lastbil på macken är det vi kikat på, men har ni några andra tips? Någon mer som flyttat längre sträckor, hur har ni löst det?

Min man flyttade från Umeå till Malmö när vi blev sambo, han och kompis körde ner över en helg, hyrde ett släp som de kunde lämna igen i Malmö. Var det absolut billigaste alternativet. Han hade däremot sålt av en hel del onödiga ting som vi inte skulle ha i vår gemensamma bostad så han fick plats med allt i ett stort, täckt släp.
 
Om det är lite saker, alltså inte en massa möbler, så kan nån flyttfirma ha plats över i nån bil. När jag flyttade 100 mil så blev det lite i sista minuten så flyttfirman kom förbi och kollade och som tur var kunde de ta allt. Mitt bohag var alltså inte bokad på den bilen egentligen (en långtradare som tog 6 hushåll samtidigt). Det var iofs via Arbetsförmedlingen. Kanske svårare att göra så som privatperson.
 
Problemet som blir med lastbilar är att det drar iväg rejält med kmtaxan. Dom vi kollat på har landat på närmare 10-11.000. Känns som sjukt mycket pengar för att få ner lite grejer.
Att chansa och ta ett stort släp är ju också ett alternativ, då får han ju även in några kartonger i bilen också.

Hyr här, lämna där har vi kikat lite lätt på. Har inte så många alternativ här i Dalarna var vi har hittat, och han själv behöver ta sig hit först och främst också, vilket iofs går att lösa med tåg.

Frågan är ju vad som kan bli billigast. Åka tåg hit, hyra en bil, köra till Malmö, lämna där. Eller hyra en bil i Malmö, köra hit, köra tillbaka till Malmö.

Gissar att ”hyr här, lämna där” kostar bra mycket mer än att hyra och lämna tillbaka? Samtidigt så blir det ju många km att köra tomt från Malmö och hit...

Tänker också att det kan finnas bra många fler alternativ på uthyrningsställen i Malmö (Lund) än vad det gör i lilla Dalarna...
 
Att jobbet betalar är då omöjligt i detta fall. Dom har inte ”bett” han komma dit, utan han har kort och gott varit ner och pluggat för några år sen, sen flyttat hem till Dalarna efter det, jobbat här några år men hela tiden saknat Malmö, så han sökte ett helt random jobb där och fick det, packade det nödvändigaste i bilen och drog ner. O_o

Jag som är livrädd att lämna min trygga bubbla, och är tillräckligt nervös nu när det diskuteras att vi ska ändra schemat på jobbet bara undrar hur vi kan vara släkt överhuvudtaget...
 
Flyttade Tallinn --> Malmö vintern 2014. Flyttfirma hela vägen. Landade på ca 18'000 svenska lite drygt inkl körning, färjebiljetter tor för flyttgubbarna osv. Nu blev det billigare än motsvarande sträcka blivit med en svensk firma såklart, men det var den enda lösningen. Det var antingen det eller sälja allt som inte fick plats i en resväska, vilket heller inte kom på fråga. Hade ingen egen bil då så det var inte mycket alternativ.

Ett alternativ kanske hade varit att helt enkelt köpa ett släp i Dalarna och sen sälja det i Malmö?

Ett plus med flyttfirma är ju att man slipper lasta och lasta av skiten själv. Det kostar lite, men jag räknar det som komfortpengar. När jag och sambon flyttade från Malmö dit vi bor idag ca 5 mil bort så körde jag mycket av det lilla lösöret i hans bil och sen fick flyttfirman ta de stora möblerna.
 
Jag hyrde en liten lastbil när jag skulle flytta 25 mil. Så farligt dyrt var det inte. Några tusenlappar inklusive soppa. Då hyrde jag den bara i ett dygn och hann precis lämna tillbaka den i tid.
 
Problemet som blir med lastbilar är att det drar iväg rejält med kmtaxan. Dom vi kollat på har landat på närmare 10-11.000. Känns som sjukt mycket pengar för att få ner lite grejer.
Att chansa och ta ett stort släp är ju också ett alternativ, då får han ju även in några kartonger i bilen också.

Hyr här, lämna där har vi kikat lite lätt på. Har inte så många alternativ här i Dalarna var vi har hittat, och han själv behöver ta sig hit först och främst också, vilket iofs går att lösa med tåg.

Frågan är ju vad som kan bli billigast. Åka tåg hit, hyra en bil, köra till Malmö, lämna där. Eller hyra en bil i Malmö, köra hit, köra tillbaka till Malmö.

Gissar att ”hyr här, lämna där” kostar bra mycket mer än att hyra och lämna tillbaka? Samtidigt så blir det ju många km att köra tomt från Malmö och hit...

Tänker också att det kan finnas bra många fler alternativ på uthyrningsställen i Malmö (Lund) än vad det gör i lilla Dalarna...
Kolla över hur skrymmande det blir och kolla sen med olika fraktbolag/flyttfirmor. Jag kan tänka mig att Dalarna - Malmö kan ha lite körningar så man kanske kan samfrakta.
 
Jag hjälpte extra syrran att flytta från Göteborg till Växjö, lånade en av de större budbilarna på jobbet med lift, vi fick med allt. Nu hade hon inte så extremt mycket saker, en säng, byrå och en massa annat. Det mesta låg i bananlådor/flyttkartonger så det gick att stuva ihop och se till att det inte kunde röra sig någonstans.

När jag själv flyttade (förvisso inte så långt men ville bara åka en resa), lånade jag en lastbil och fyllde den. Då hade jag ändå bott på ca 80 kvm.

En större budbil som man får köra på B-kort med kommer man långt med. Går att trycka in mer än man tror. :)
IMG_3670.JPG
 
Problemet som blir med lastbilar är att det drar iväg rejält med kmtaxan. Dom vi kollat på har landat på närmare 10-11.000. Känns som sjukt mycket pengar för att få ner lite grejer.
Att chansa och ta ett stort släp är ju också ett alternativ, då får han ju även in några kartonger i bilen också.

Hyr här, lämna där har vi kikat lite lätt på. Har inte så många alternativ här i Dalarna var vi har hittat, och han själv behöver ta sig hit först och främst också, vilket iofs går att lösa med tåg.

Frågan är ju vad som kan bli billigast. Åka tåg hit, hyra en bil, köra till Malmö, lämna där. Eller hyra en bil i Malmö, köra hit, köra tillbaka till Malmö.

Gissar att ”hyr här, lämna där” kostar bra mycket mer än att hyra och lämna tillbaka? Samtidigt så blir det ju många km att köra tomt från Malmö och hit...

Tänker också att det kan finnas bra många fler alternativ på uthyrningsställen i Malmö (Lund) än vad det gör i lilla Dalarna...
Kollade lite snabbt på "hyra lastbil" och hittade flera ställen i Dalarna.

Om man klarar det på ett dygn så blir det inte många tusenlappar. Två dygn blir dubbla kostnaden antar jag men du kommer ändå inte upp i de summor du nämner.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp