Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Draumsyn

Trådstartare
Hej!

Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;)

Det är som såhär att jag och sambon har just flyttat in i vår nyrenoverade 3:a, nu återstår bara själva "inredandet" så att det blir så fint som vi vill.

I hallen har vi vit tapet med labyrintsmönster i blank/matt färg, skimrar jättesnyggt. Här även lite svart/grå detaljer i hallen.

I Köket har vi svarta tapeter med medaljonger :love:, toksnyggt som kontrast mot de vita köksluckorna och vitvarorna. Där har vi just nu jul så det är mkt rött, annars skall vi ha silver och grönt på detaljer i köket.

I sovrumet har vi ljus vit/beiga tapeter med matt blom/medaljong mönster, där inne har vi mörkbrunt på möbler och mörkbrunt/ bronsguld på detaljer.

Men så återstår ett rum att pyssla om, vardagrummet! :confused:
I vardagrummet har vi vita väggar samt en ljust vit/ljusgrå fondvägg med blom/palmmönster. Vi har även en mörk grå/svart soffa.
Vi skall även ha lite detaljer i svart här inne men nu till problemet:
Vi måste ju ha lite färg i vardagsrummet! :D

Men vilken färg? Vi vill ha en färg att ha på kuddar, filt, kanske gardiner, småsaker, detaljer i tavlor, tror det kallas accentfärg..?
Vad tror ni skulle passa?

Vi funderar antingen på rött (om det inte känns för juligt), grönt (men hela min gamla lägenhet var grön så lite less på det...), turkost (känns kanske lite kallt?).

Vad tror ni?
Vi som bor i lägenheten är jag, min sambo, hans bror på 16år och min sambos två söner som är där de veckor han har barnen, med andra ord fyra killar stundtals så rosa är väl inget alternativ :angel:
Nu är inte jag någon rosa-fanatst men ni kanske förstår hur jag menar.
Eftersom vardagrummet är det "centrala" rummet vi är mest i så vill vi att det skall kännas mysigt, rent, snyggt och "hemma".

Förrutom soffan så har vi tvbänk, soffbord, akvarium, databord och en stor golvlampa. Vi skall köpa bokhyllor såsmåning om och kanske någon mer typ av förvaring.

Det enda jag har bild på är soffan så här kommer den:
118


Tänkte ta fler bilder på lägenheten när det inte är kaos och kartonger överallt.

Vad tror ni? Alla tips/råd är välkomna :D
Bilder är roligt också ;)
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Vad är det för färger i fondtapeten i vardagsrummet?

Någon färg som går ihop med den?

Mest inne nu är väl orange, men vem vill vara allt för modern?

Lila då? Lila och silver/metall?
Vad är möblerna i vardagsrummet för typ? trä? vit? svart?

Annars om man vill ha ombonat är ju färgstarkt a la Indiska alltid mysigt!!!!! Fast det kanske blir för rörigt och int funkar med övriga hemmet :)

Jag tycker ett vardagsrum ska vara mysigt och inbjuda till att umgås, spela spel, se tv/film/tv-spel, läsa, ta det lugnt.... ja... viktigt att det inte är för stelt och katalog-aktigt. Men det är ju också en smaksak :)
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Den är ljus vit/ljusgrå kan man väl beskriva med lite struktur.

Övriga möbler är träfärg, fråga mig inte om träslag för det vat jag inte, men åt det gul/oranga hållet men dock ej furu.

Lila kanske skulle vara fint..? Fast kanske är det lite "tjejigt" och man blir kanske less fort? Orange är också en färg jag är rädd att man tröttnar på...

Vi har vart innne på rött men ja, vi får fundera lite, just nu har vi lite rött pynt men det är allt.

Det skall ju vara lite "vanligt", inte allt för exotiskt alltså, mysigt och ja, rogivande tycker jag :)

Smart förvarning och snygga detaljer.

Jag har ju tankar om hur det skall se ut men får inte helt till det :p
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

vinrött då? Det är snyggt året om tycker jag :)

Jag har f.ö haft klarrött som accent och det var snyggt. Samma med turkost men turkost blev jag less oerhört fort!
Jag har lärt mig att om man skyndar blir det bara kaos, bättre ta det lugnt och se till att varjeinköp är saker man verkligen vill ha. Om du kikar runt efter en snygg kudde eller tavla att ha i rummet kanske du kan spinna vidare sen och ta färger från det objektet?
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Har ni några tavlor? Vad är det för färger på de i så fall? Kan ni ta upp någon/några av de färgerna i textilier m m?
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Jo, vi är nog mest inne på rött ändå, har ett par snygga ljuslycktor o snygg varm röd färg som jag brukar ha bara på jul då (de har inte passat in annars) så de skulle man kunna ha kvar sen kanske..?

Det enda vi har är en svart/vit tavla på en ros samt en massa kort på barn/släkt/häst som skall upp på väggen så småningom...
Sen skall vi köpa en rektangulär lång tavla att ha ovanför tv´n, men den har vi inte köpt än så vi vet inte hur den ser ut än :p

Jag skall en sväng förbi Ullared/Ikea i mellandagarna, där lär man ju alltid hitta ngt..?

Mer tips mer tips :D

Tips på snygg avlång tavla kanske?
Ni bukefalister är mina simon & thomas just nu :D
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Jag skulle köpa tavlan först och sedan resten. Ett alternativ till en lång tavla är 2-3 mindre bredvid varandra, men med samma tema. Gallerix har mycket, men det är ju dussinkonst, men inte lika mycket som IKEA. Alternativ till detta är att låta trycka upp något/några fina bilder som ni har fotograferat själva (om ni har sådana) på canvas. Det kan vara riktigt snyggt och personligt. Ännu ett alterntiv till "vanlig" tavla är att köpa snyggt tyg och spänna det över ram/ar.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Ska återkomma med bättre o längre svar när inte nätet krånglar så förb.. :)
(eller om vi lyckas tajma in varann på msn)

Men jag undrar lite om soffan, vi har funderat på den istället för vår skitfula 90talshörnsoffa i spräckligt tyg som sambon tyckte var skithet när han köpte den för massor med år sen. :crazy: :D

I vilket fall, är soffan skön?

Ryms man att ligga två i den å kika på tv?

Den ser ju ganska kort ut,
så det är knappast problem för mig :D
Men för sambon kanske, vore ju bra om han också kunde somna framför tvn, annars får jag o katterna nyttja soffan då han är borta å när han kommer hem får han ligga på golvet å se på tv eller nåt :rofl:
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

jag skulle säga turkost! :love:
men det beror nog på att jag själv älskar turkos. tycker inte alls det blir en särskilt kall färg, jag har det själv i både vardagsrum och sovrum (ihop med svart/grått/silver som bas i övrigt). dock har jag mest saker som går mer åt petrol än turkos, men det ger både en varm känsla och är snyggt, tycker jag.
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Kan nu uppdatera när vi valt färg :D

Eller valt och valt, jag fick gardiner, kuddar, pynt och pläd av min mamma i julklapp som gjorde det enkelt för oss :)

Vart blandat rött/vinrött/svart i himla snygg kombination!
Hittade även en stor tavla på Gekås med "stadsmotiv" typ NY med en hel del röda detaljer :)

Kan fota när jag slutat måla bokhyllor, nu är det bara målarfärg och hyllor överallt :p
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Jamen dåså :laugh:
Annars tänkte jag skriva att detaljfärg när man har ett såpass neutralt rum som ni verkar ha (så att i princip allt funkar) är bara att köra på sin egen favoritfärg :D
Vi har ljusgrått i v-rummet med en fondvägg med samma nyans i botten och medaljonger i silver och en kall vit färg. Vi har rosa, vitt och svart :angel:
Jag älskar rosa :laugh: särskilt nu när julen är över och med det alla tunga röda, gröna och svarta färger är det skönt att lätta upp med silver, rosa, kristall och tulpaner :laugh:

Har tyvärr inga bilder, kan fixa kanske om jag fattar hur man gör för att ladda upp dem :cool:
 
Sv: Vilken detaljfärg skall vi välja? (Vardagsrum)

Spännande, fota och skicka in!

Nu när mitt "problem" är löst kan vi väl diskuttera accentfärger och lämna bildbidrag? Är ju kull att spinna vidare menar jag :)

Jag ska fota allt hemma så fort det inte ser ut som kaoset allan :angel:

Men tanken är att det skall bli himla fint iaf :)

Tipsa om bra detaljfärger/släng in bilder så fortsätter vi på samma tema!
 

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill köpa en matta till min nya lägenhet men behöver lite tips.😊 Nu är bilderna kanske inte rättvisa för det är mörkt ute, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 505
Senast: Bison
·
Hemmet Jag har hamnat i något slags ommålningsrus som började under långledigheten i julas. Då bestämde jag mig för att måla om en garderob i...
Svar
12
· Visningar
1 343
Senast: monster1
·
Hemmet Hallen i min nya lägenhet ska målas om och jag får visst välja färg. Har dock lite beslutsångest! Lägenheten är en hyresrätt så det blir...
2
Svar
20
· Visningar
3 342
Senast: Breaktown
·
Fritid Ska måla mitt vardagsrum, nu är det en gräslig rosa hemsk tapet. Rummet är inte så stort, ett fönster och en dörr till altanen finns där...
Svar
11
· Visningar
5 206
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hingstval 2024

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp