Flyttlass Dalarna-Malmö

Ja utomlandsflyttar fattar jag absolut, har vänner på Saab och Spotify som fått flyttar utomlands betalda och fått bostad och grejer för den tid de är utomlands.
Vi betalar flytt om det inte är pendlaravstånd så Dalarna hade absolut betalats.
 
Om det är lite saker, alltså inte en massa möbler, så kan nån flyttfirma ha plats över i nån bil. När jag flyttade 100 mil så blev det lite i sista minuten så flyttfirman kom förbi och kollade och som tur var kunde de ta allt. Mitt bohag var alltså inte bokad på den bilen egentligen (en långtradare som tog 6 hushåll samtidigt). Det var iofs via Arbetsförmedlingen. Kanske svårare att göra så som privatperson.

Det går att göra som privatperson om det inte är viktigt med exakt när lasset ska flyttas. Åkarna vill inte köra halvlastade så om de kan fylla upp tomrum med nåt mindre bohag är det bara en fördel för alla, men det kräver att en är flexibel :)
När jag flyttade en gång gav jag ett fönster på 1,5 vecka och det var ju uppskattat.
 
tog flyttfirma när jag flyttade från stockholm till blekinge, de packade alla kartonger och flyttade allt utom blommor och värdesaker, de åkte privat bil.
skönt att slippa bära
kostnad runt 20 000
 
Går det inte att kolla med åkerier som har B-korts-budbilar om de hyr ut dem? Kanske kan bli lite bättre pris än de B-kortare som går att hyra på bensinmackar/flyttfirmor?
 
Kollade lite snabbt på "hyra lastbil" och hittade flera ställen i Dalarna.

Om man klarar det på ett dygn så blir det inte många tusenlappar. Två dygn blir dubbla kostnaden antar jag men du kommer ändå inte upp i de summor du nämner.

Det är runt 75 mil enkel väg, alltså runt 150 mil den ska köras. Med en kostnad på 7kr/km så landar bara det på 10.500kr, sen själva hyran på 3-5000kr. Just dom hade 20 mil som ingick. Det var alternativet att hyra i Malmö, köra tom hit och fylla, köra tillbaka till Malmö och tömma och lämna av.

Brorsan hade även hittat någon ”hyr här, lämna där”, då kunde han hämta i Falun, men lämna i Jönköping. Då lär han först ta sig från Malmö-Falun, köra från Falun-Malmö, tömma den sen köra till Jönköping, och sen ta sig därifrån tillbaka till Malmö.

Släpvagnar verkar det finnas större utbud av att kunna hyra här och lämna där, och då faktist kunna hyra här på plats, och lämna där på plats. Frågan då är ju om allt går in, men några kartonger och småpryttlar går då in i bilen.

Snabbt räknat är det 2x90 resårbottnar, ett isärmonterat köksbord, 4 stolar, 10 tavlor i varierande storlek, 10 flyttkartonger, 1 bäddmadrass, 3 cyklar, 4 ihoprullade mattor,5,6 ikeapåsar med kläder/påslakan/handdukar, 2 höga lampor,1 stor hurts, och ytterligare 3,4 ikeapåsar med smått och gott.
 
Vi flyttade drygt 20 mil för ett år sedan och hyrde transportbil på Europcar & ett envägs släp för att slippa dra det åt bägge håll.
Tror vi landade på 2500kr för bilen + bränsle & drygt 1300kr för släpet, tror hade obegränsad körsträcka på bilen men är inte helt 100 och hittar inte bokningsbekräftelsen.. :cautious:
 
Det är runt 75 mil enkel väg, alltså runt 150 mil den ska köras. Med en kostnad på 7kr/km så landar bara det på 10.500kr, sen själva hyran på 3-5000kr. Just dom hade 20 mil som ingick. Det var alternativet att hyra i Malmö, köra tom hit och fylla, köra tillbaka till Malmö och tömma och lämna av.

Brorsan hade även hittat någon ”hyr här, lämna där”, då kunde han hämta i Falun, men lämna i Jönköping. Då lär han först ta sig från Malmö-Falun, köra från Falun-Malmö, tömma den sen köra till Jönköping, och sen ta sig därifrån tillbaka till Malmö.

Släpvagnar verkar det finnas större utbud av att kunna hyra här och lämna där, och då faktist kunna hyra här på plats, och lämna där på plats. Frågan då är ju om allt går in, men några kartonger och småpryttlar går då in i bilen.

Snabbt räknat är det 2x90 resårbottnar, ett isärmonterat köksbord, 4 stolar, 10 tavlor i varierande storlek, 10 flyttkartonger, 1 bäddmadrass, 3 cyklar, 4 ihoprullade mattor,5,6 ikeapåsar med kläder/påslakan/handdukar, 2 höga lampor,1 stor hurts, och ytterligare 3,4 ikeapåsar med smått och gott.

Det går lätt i ett släp!
 
Om kostnaden är prioriterad är jag rätt övertygad om att det inte går att göra billigare än med ett vanligt (så stort som det krävs) hyrsläp att dra med den egna personbilen. Allt som innefattar att köra en hyrd [skåp-/last-]bil 150 mil blir radikalt dyrare.
Snäppet upp är envägssläp, dyrare men bekvämare och kanske inte så mycket dyrare om man tittar på bilens bränsleförbrukning med och utan släp.

(Att avtala med något åkeri med linjetrafik kan vara jättesmidigt men knappast realistiskt för ett flyttlass med lösa madrasser, möbler, cyklar och bärkassar.)
 
Det kanske Finns någon i Malmö/ Skåne som ska flytta uppåt landet det går att dela kostnaden / lastbil med?

Dag 1Hyr fordon i Skåne, kör flyttlass 1 uppåt landet
Dag 2 Kör flyttlass 2 till Skåne, lämna tillbaka fordon.
 
Det är runt 75 mil enkel väg, alltså runt 150 mil den ska köras. Med en kostnad på 7kr/km så landar bara det på 10.500kr, sen själva hyran på 3-5000kr. Just dom hade 20 mil som ingick. Det var alternativet att hyra i Malmö, köra tom hit och fylla, köra tillbaka till Malmö och tömma och lämna av.

Brorsan hade även hittat någon ”hyr här, lämna där”, då kunde han hämta i Falun, men lämna i Jönköping. Då lär han först ta sig från Malmö-Falun, köra från Falun-Malmö, tömma den sen köra till Jönköping, och sen ta sig därifrån tillbaka till Malmö.

Släpvagnar verkar det finnas större utbud av att kunna hyra här och lämna där, och då faktist kunna hyra här på plats, och lämna där på plats. Frågan då är ju om allt går in, men några kartonger och småpryttlar går då in i bilen.

Snabbt räknat är det 2x90 resårbottnar, ett isärmonterat köksbord, 4 stolar, 10 tavlor i varierande storlek, 10 flyttkartonger, 1 bäddmadrass, 3 cyklar, 4 ihoprullade mattor,5,6 ikeapåsar med kläder/påslakan/handdukar, 2 höga lampor,1 stor hurts, och ytterligare 3,4 ikeapåsar med smått och gott.
jag har en kombi, fäller jag sätet bak så får jag lätt in åtta flyttlådor. Allt det där får ni lätt plats på ett vanligt släp. Eller hyr en skåpbil. ''Rent a vreck'' brukar vara billiga.
 
För att hyra bil kolla Snappcar, där privatpersoner hyr ut sina bilar. Oftast mycket billigare än att hyra via bensinstation, hyrbilsfirma.
 
Det är runt 75 mil enkel väg, alltså runt 150 mil den ska köras. Med en kostnad på 7kr/km så landar bara det på 10.500kr, sen själva hyran på 3-5000kr. Just dom hade 20 mil som ingick. Det var alternativet att hyra i Malmö, köra tom hit och fylla, köra tillbaka till Malmö och tömma och lämna av.

Brorsan hade även hittat någon ”hyr här, lämna där”, då kunde han hämta i Falun, men lämna i Jönköping. Då lär han först ta sig från Malmö-Falun, köra från Falun-Malmö, tömma den sen köra till Jönköping, och sen ta sig därifrån tillbaka till Malmö.

Släpvagnar verkar det finnas större utbud av att kunna hyra här och lämna där, och då faktist kunna hyra här på plats, och lämna där på plats. Frågan då är ju om allt går in, men några kartonger och småpryttlar går då in i bilen.

Snabbt räknat är det 2x90 resårbottnar, ett isärmonterat köksbord, 4 stolar, 10 tavlor i varierande storlek, 10 flyttkartonger, 1 bäddmadrass, 3 cyklar, 4 ihoprullade mattor,5,6 ikeapåsar med kläder/påslakan/handdukar, 2 höga lampor,1 stor hurts, och ytterligare 3,4 ikeapåsar med smått och gott.
Det där går lätt in i ett släp. Har du bra kartonger att stuva i så pusslar du bara in dom. I med sängarna, bordet, stolarna, cyklarna, hurtsen, och plocka in allt emellan. Hurtsen kan du också fylla, men jag tror inte att det behövs. Börja inifrån och fyll upp till taket.

När jag flyttade långt hade jag två stora släp, men fyllde bara 1,5. Ingenting i bilarna. Hade betydligt mer möbler än din bror, full köksutrustning (modell mycket, hade haft en liten catering...), större matbord, flera ekskåp och sängar, soffor och möblemang och leksaker till barn, cyklar, verktyg. Det var välpackat, men som sagt, det andra släpet var bara halvfullt.
Så jag hade givetvis gått för ett släp. ;)
Lycka till nu!
Edit. Hyrde släpen på stället dit lasset gick. I ert fall Malmö då. :)
 
Vi flyttade precis Åre-Falun, fick hyra b-korts lastbil av en firma (inte uthyrningsföretag) och stod för bränslet. Landade på strax över 4000 kr. Så mitt tips är kolla runt med företag som använder lastbil i yrket om ni kan få hyra en över en helg :)
 
Har själv använt mig av transportbil som rymmer 9 kubik, med den har jag kunnat flytta ett helt bohag i en sväng.
 

Liknande trådar

Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp