Flyttning av tråd

Butros

Trådstartare
En tråd om Globen-DVD flyttades först från Senior till Gnägg. Från Gnägg flyttades tråden vidare till Datorer. Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Om någon hade fått en DVD om en MC-tävling, hade tråden inte flyttats till Gnägg. Det kan visserligen finnas en visst fog för att flytta Globen-tråden, men var det inte så att tråden handlade om en DVD-skiva, inte om hästar?

Förflyttningen vidare till Datorer förstår jag inte alls. Skulle den förflyttningen ha skett om det i stället hade gällt en videoinspelning?

Ska jag tolka det så att trådar om inspelningar av olika slag ska placeras på nedanstående sätt?
- Video utan hästar: Senior
- Video med hästar: Gnägg
- DVD (med eller utan hästar): Datorer

Förklara gärna för mig, som faktiskt inte helt och fullt förstår logiken.
 
Jag förstår inte riktigt heller logiken får jag erkänna :) men vi ska inte vara för hårda mot våra nya moderatorer på Senior och ÄU. De håller ju på att "skolas in" nu och vi har diskuterat lite såna här saker moderatorer emellan för att de ska få en chans att lära sig hur det fungerar. Det är ju ingen katastrof att en tråd råkar flyttas fel en gång.

Är det någon tråd ni tycker har flyttats orättvist så är det bästa att skicka en moderator-synpunkt på den och förklara varför och vart ni tycker den ska ligga. Är det för komplicerat är jag övertygad om att den moderatorn tar upp saken för diskussion med oss andra moderatorer så att den hamnar på rätt plats till slut!

/Erica
 
Jag flyttade tråden för Senior till Gnägg eftersom det mesta som rört tävlingarna i Globen legat på Gnägg. Exempelvis nålades en tråd där med rubriken "Här kan du diskutera Globen".

Jag tycker fortfarande att det var en rimlig placering. Men det här är ingen exakt vetenskap och så länge det finns kvar en hänvisning på det första forumet är det ju lätt att hitta tråden.

mandalaki/moderator på Senior
 
Personligen tycker jag att det går lite troll i modererandet ibland. I allafall på de friare diskussionsforumen.

Min definion av vad som behöver modereras innefattar trådar som ställer till problem, bryter mot forumreglerna eller uppenbart ligger fel. Ofta är det gränsfall på just de fria forumen och jag undrar ofta vad som hände med hellre fria än fälla när en tråd inte skapar någon som helst oreda eller är ologisk för de övriga användarna.

Självklart ser jag fördelen med att t ex annonsforumen rensas från felaktiga kategoriinlägg osv, men ni kanske förstår vad jag menar?
 
Kan du ge ett exempel på något som flyttats eller tagit bort som du inte anser bryter mot forumets regler eller passar bättre på ett annat forum?

/Erica
 
Jag håller med om att Gnägg kan vara en lämplig placering.

Med risk för att bli för filosofisk anser jag dock att det är skillnad mellan att skriva om hästar och att skriva om en DVD om hästar.

Antag att någon startar en tråd om julklappar och att ett antal av dem som svarar har fått ridhjälmar, ridkläder etc; ska tråden då flyttas till ryttarutrustning, men ligga kvar om vinflaskor och böcker har varit den vanligaste julklappen?

Det som fick mig att börja fundera var att länken till tråden inte fungerade, eftersom tråden åter hade flyttats - nu till Datorer. Den flyttningen kan jag inte alls förstå.

Hur man bränner en DVD är en datorfråga, men inte diskussioner om inspelade DVD.
 
Antag att någon startar en tråd om julklappar och att ett antal av dem som svarar har fått ridhjälmar, ridkläder etc; ska tråden då flyttas till ryttarutrustning, men ligga kvar om vinflaskor och böcker har varit den vanligaste julklappen?

Och så får någon ett träns och då blir det Hästutrustning ;)... Nej, en sådan tråd hade fått ligga kvar. Den handlar ju om julklappar i alllmänhet och om sen några har fått hästjulklappar så är det inget konstigt.

Däremot fanns en tråd innan jul där trådskaparen frågade vilka hästiga julklappar folk önskade sig. Den flyttade jag.

Aylax: håller med dig om att bara solklara fall ska flyttas. Så tror jag också att alla moderatorer tänker. Problemet är bara att vad som är "solklart fall" inte heller det är en exakt vetenskap.

mandalaki
 
Datorforumet handlar mest om hur man får saker att fungera och andra former av lösning av problem.

Att flytta saker dit bara för att de på något sätt har med datorer att göra är ganska dumt och kommer mest att leda till att de som är intresserade av tråden aldrig kommer att hitta den.

Det kanske behövs lite tydligare riktlinjer för hur trådar ska flyttas?
 
Just det där har vi moderatorer diskuterat nyligen - vad som ska vara på datorforumet och inte - och jag trodde vi hade rett ut det. Varför just den här tråden flyttats vet jag dock inte, men det är säkert en engångsföreteelse bara.

/Erica
 
Vad kom ni fram till? Det vore väldans praktiskt om vi användare fick reda på era "beslut". Praktiskt för då vet vi var våra trådar ska ligga och vi behöver inte leta runt på hela forumet efter dem och praktiskt för då slipper ni flytta på dem.

/Soapbubble
 
Det var inget allvarligt beslut vi fattade utan det var mer en diskussion bara. :) Någon hade missuppfattat vad som skulle ligga på Dator-forumet, men går man in där och kikar så är det nog inte så komplicerat att lista ut. Allt står ju i Bukefalos forum-regler som finns att läsa längst ner på varje sida! Det vi diskuterar är oftast specifika fall där det kan uppstå tveksamheter.

Lägg helt enkelt trådarna på de forum som ni tycker att de passar bäst på! Det finns korta beskrivningar om vad som ska ligga på de olika forumen, sen kan man ju alltid göra en sökning innan man lägger in en fråga för att se efter ifall den besvarats redan.

På det stora hela är ju folk duktiga på att lägga trådar rätt, med vissa undandag som efterlysningar under Hingst-forumet :angel: eller hingst-tips-trådar under Avel som jag rensar bort DAGLIGEN :devil: trots att jag har en nålad tråd om det högst upp i forumet! :smirk: Att trådar flyttas någon gång ibland är ju nästan oundvikligt, och att hitta dem igen brukar inte vara något problem eftersom man kan lämna en hänvisning.

/Erica
 
Jag fattade nog att det inte var något "allvarligt" beslut som fattades, men kan en moderator som antagligen har läst* igenom de instruktioner som finns missförstått vad som skulle ligga var, är det ganska säkert en användare gör samma misstag. Därför vore det bra om ni publicerade en sammanfattning av diskussion eller vad ni kom fram till. Om alla vet vad som gäller är det färre trådar som flyttas, mindre jobb för moderatorerna och gladare användare. :) Som bonus tycker inte användarna att moderatorerna är helt oförutsägbara och då slipper ni arga frustrerade användare som inte fattar varför ni flyttar just deras tråd. :D

/Soapbubble


*Jag utgår från att våra moderatorer har läst igenom de instruktioner som finns, annars faller mitt resonemang.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp