Bukefalos 28 år!

Fodax-frågor

Lona

Trådstartare
Kör just nu med Bravo men funderar på att byta över till Fodax. Har dock en del frågor som förmodligen egentligen skulle ställas direkt till Fodax men av personliga skäl ställer jag dem här.
Luktar tinad Fodax? Är det söligt?
Jag vet att färsktinat foder inte "ska" lukta men jag tycker allt att Bravosorterna med vom i luktar ändå och det är väl vom i Fodax?
Innehållsförteckningen är ganska luddig, någon som vet VAD det är för spannmål i Fodax?
Man skall ju helst undvika spannmål men jag är inte så övertygad om att potatis och diverse frukt och grönsaker är så mycket bättre...
Vet heller inte om jag skall välja Ideal/grön eller Neutral/vit?
Har en 3-årig jaktlabbe på 23 kg, normalaktiv. Används inte till praktisk jakt i nuläget. Lättfödd på labbars vis men är snarare något för smal än för tjock.
Känns lite sisådär att man måste köpa 12 kgs-förpackning och inte kan köpa mindre för att testa även om jag nog tror att N funkar på de flesta foder (har ingen att dela med).
Annat positivt eller negativt med Fodax?
 
Fodax luktar. Vi tinar det i en tillsluten plastlåda på köksbänken så doften känns bara när det är dags att servera, och det är inte spy-lukt, utan ja, det luktar kött.
Jag tycker inte alls det är söligt. Bitarna sitter bra ihop trots att de är tinade.

Jag vet inte hur energitätt Bravo är men vi har kört både grön och vit. Den vita är för kraftig för de kastrerade hanarna men för min unghund är den perfekt.

Positivt är att hundarna gillar det, det är enkelt att ha och göra med eftersom det är uppdelat i "potions-skivor". Min äter en på morgonen och en på kvällen och de andra äter en halv på morgon och kväll. Vikten är inte exakt, men min filosofi är att det jämnar ut sig från dag till dag.
Det är också smidigt att hämta från lastbilen och de har bra storlek för att få plats i frysen. Det är billigt.

Negativt är att de inte är så bra på att svara på sina mail ibland, och att det är spannmål i. Har också hittat en stor metallbit i maten en gång och vet flera som hittat främmande föremål, så det är viktigt att känna igenom maten med en gaffel eller dylikt.
 
Våra har ätit Fodax i två år, och fungerat riktigt bra på det :)
Jag tycker inte att det luktar något särskilt, inte mer än vanligt kött. Håller med Hermulen om att det är enkelt att ha och göra med, smidigt att dela upp och smidigt att hämta. Bor man nära är det inga problem att hämta direkt från fabrik, och det finns även som frystorkat vilket är smidigt om man behöver åka iväg och inte har tillgång till frys.

Ladda är uppvuxen på Fodax (är drygt ett år gammal) och hon har fungerat fint på det, nyss röntgad med HD ua, AD ua. Dock har jag börjat blanda upp det med vom og hundemat nu, eftersom hon tröttnat lite på det. Ipod äter dock med stor förtjusning, och har gjort det hela tiden.

Jag har för mig att det är korn i, men är inte helt säker..

Har hört om en del som hittat skräp i (vilket jag fått förklarat för mig kommer från vommen, dvs att korna ätit det i hagen), men vi har aldrig fått något skräp i våra givor.
 
Största nackdelen är väl att det produceras av ett företag som annars sysslar med pälsminksuppfödning. Inte en verksamhet jag vill stödja... :(
 
Jag har gett Fodax ganska länge. Ibland missar jag beställningarna och får köpa bravo eller nordic i stället och jämfört med de andra så tycker jag nog att Fodax luktar minst.

Hundarna mår bra, metall eller skräp har jag aldrig hittat. Vi ger båda den Vita och tycker det funkar bra. Jag har gett Grön och Röd också, men den Röda tyckte inte mina hundar smakade lika gott.

Vi väger alla mål på hushållsvåg smidigt tycker vi.

Fördelen är priset och formatet. De där korvarna tycker jag är äckliga jämfört med skivor.
 
Har hört om en del som hittat skräp i (vilket jag fått förklarat för mig kommer från vommen, dvs att korna ätit det i hagen), men vi har aldrig fått något skräp i våra givor.

Skräp i vilken form? Jag ger mina hundar färsk vom, tar alltså hem en hel vom och skär i bitar. Och har aldrig hittar skräp, eftersom vommen hängs upp och töms och sen sköljs på slakteriet. Beroende på vad de kommer från för nöt så kan det ibland finnas lite rester av spannmål kvar.
 
Mina jaktlabbar har fått fodax i ett par år nu. Den yngsta har alltid varit åt det tunna hållet och svår att hålla i hull, men har fungerat klockrent på den vita fodaxen.
Jag tinar alltid mitt i en burk med lock i kylen, går åt drygt 1skiva/hund och dag. Luktar inte värre än annat kött, i jämförelse med blötfoder till katt så är det himmelriket med fodax ;)
(Har inte hittat några främmande föremål i maten, men vet att det kan komma ifrån vomhanteringen.)
Priset på fodax är ruskigt bra, jag köper så pass många säckar åt gången att det blir riktigt billigt.
 
Tack för era svar! Det låter bra men jag visste väl att det var en hake någonstans, minkfarmning är INTE ok :mad:!
Tänkte att jag hade hittat ett toppenfoder men det känns inte särskilt etiskt försvarbart även om plånboken - som är ganska hårt ansträngd för tillfället - hade blivit glad.
Hur tänker ni andra om sånt?
 
Jag gav Fodax ett tag åt mina hundar men slutade för att jag tyckte det var för besvärligt att hålla på med. Gillade inte de stora påsarna de kom i och det var ibland jätte svårt att få isär skivorna fastän jag kastade hela påsen i asfalten innan jag började portionsförpacka. Är dock möjligt att de gjort påsarna bättre nu för det var några år sedan jag gav Fodax. Jag har sedan dess hunnit ge Bravo och tyckte det var mycket mer lätthanterligt, luktade mindre (trots att jag gav med vom) och såg fräschare ut.
 
Jag har faktiskt inga större problem med att dom har minkfarm. Jag vet inte om det är så hemskt mycket värre än kycklingfabrikerna faktiskt.
 
Tack för era svar! Det låter bra men jag visste väl att det var en hake någonstans, minkfarmning är INTE ok :mad:!
Tänkte att jag hade hittat ett toppenfoder men det känns inte särskilt etiskt försvarbart även om plånboken - som är ganska hårt ansträngd för tillfället - hade blivit glad.
Hur tänker ni andra om sånt?

Jag visste inte om det faktiskt, fast jag tror Migo har skrivit något om det innan. Just nu kör jag på det tills min gamla lämnar in, hon är allergisk och funkar bra på det, så får jag se sen. Men minkfarmar står inte överst på min lista direkt.
Men jag hade gärna sett en etisk kartläggning av hela djurmatsbranschen.
 
Tack för era svar! Det låter bra men jag visste väl att det var en hake någonstans, minkfarmning är INTE ok :mad:!
Tänkte att jag hade hittat ett toppenfoder men det känns inte särskilt etiskt försvarbart även om plånboken - som är ganska hårt ansträngd för tillfället - hade blivit glad.
Hur tänker ni andra om sånt?

Jag tycker så klart inte om att dom föder upp minkar, men som lady_vip skrev hade nog hela hundfoderbranschen behövt en etisk kartläggning. Det känns lite som att välja mellan pest eller kolera när valen står mellan kycklingfabriker, företag som förutom hundfodertillverkning även sysslar med minkuppfödning, foder som flygs kors och tvärs över hela jorden med kött från djur som man inte har en aning om hur de har haft det osv osv.
 
Jag tycker så klart inte om att dom föder upp minkar, men som lady_vip skrev hade nog hela hundfoderbranschen behövt en etisk kartläggning. Det känns lite som att välja mellan pest eller kolera när valen står mellan kycklingfabriker, företag som förutom hundfodertillverkning även sysslar med minkuppfödning, foder som flygs kors och tvärs över hela jorden med kött från djur som man inte har en aning om hur de har haft det osv osv.
Jag ger idag dels voh, dels ett foder som är producerat här uppe i norr. De köper in slaktrester och fisk från lokala leverantörer vilket gör att det känns som ett riktigt bra alternativ till de övriga färskfodrena :)
 
Inget vettigt svar alls på frågan, men tanke på den etiska diskussionen som dök upp är jag nyfiken på vad det är som gör att du funderar på fodax?

Jag har bytt & varvat mellan olika färskfoder länge tycker jag. Trivs bra med voh men tycker att det börjar bli väl dyrt då jag inte bor så jag har möjlighet till "jätteshopping". 50 spänn kilot är mkt pengar. Gillar även mush men samma där, gällande priser, och dessutom tycker min stora hund att det smakar bajs.

Min lilla får dock mush köttbullar, går åt 4 påsar i månaden för henne.
Till den stora har jag vilt med vom & är väldigt nöjd.
 
Sedan vet jag inte hur mycket valet av Fodax påverkar minkfarmen heller. Jag förstår absolut tanken med att inte stödja sådan verksamhet, och vill själv inte göra det i onödan, verkligen inte, men någonstans känns det lite som att man då inte heller kan köpa skivor av tidernas mest kända artister för då stödjer vi drogmissbruk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har funderat på färskfoder ganska länge men nu är det nog dags. Har dock några frågor.. -Vilket foder skulle ni välja av Fodax...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 850
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 215
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp