Födda 2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här står de lite stilla just nu, ena dagen är de stenhårt i backen för att nu ha regnat i 4 dagar i sträck ungefär så allt ligger under vatten :nailbiting: Det är december för tusan! Men känner att jag inte har så bråttom men iaf han är vrål pigg och piper i hagen :D livet på landet med halv tokiga hästar är rätt intressant för det är ju inte bara han som blir drabbad av detta väder omslag utan även våra andra hästar.
7B990279-AAB8-41D2-B1F8-EFF627F02746.jpeg
 
Måste bara hoppa in och säga att det är otroligt skönt med en häst som är en klippa att sitta upp på. Vi hoppar alltid upp varannan gång på höger resp. vänster sida. Har en liten rutin att jag klappar hela sadeln och på korset och runt där skänklarna kommer vara.
Hon står verkligen helt still och bara väntar tills jag är uppe, står still tills hon får ett kommando för att gå.
Efter att ha haft en häst med sadeltvång för jättemånga är sedan nu, så är det fortfarande något av en akilleshäl för mig. Hästar som inte kan stå still när man sitter upp!
Min lilla loppa. :heart
 
Nu är inte min lika väluppfostrad vad gäller att stå still, men instämmer med @Pilot ang uppsittning. Är ungefär lika gracil som en skalbagge men sitter alltid upp på en obrydd häst oavsett sadel eller ej. Har också en tvånghäst i bagaget och det är värt så mycket.

Mitt sto är filtklippt, gick väldigt bra med lite muta även om hon tröttnade lite mot slutet. Mycket bättre, hon hade en konstant svettfläck på bringan även i hagen. Introducerat bommar och något kryss, allt med öronen framåt.
IMG_20181207_114909_286.jpg
 
Jag har bestämt mig för att Saffran ska ridas denna veckan och sen få längre vila innan fyraårssäsongen. Hon har verkligen gått från klarhet till klarhet för varje ridpass och jag vill ju helst rida varje dag :D
Vi har ju haft lite svårt med vänstergaloppen. Den första fattningen blir ofta rätt men sen byter hon efter typ ett halvt varv. Igår testade jag att låta henne galoppera vidare i fel galopp och sen lägga till skänkeln lite i en sväng för att se om hon kunde byta tillbaka, vilket hon gjorde och kunde sen fortsätta ett par varv till i en fin vänstergalopp:bump:

På onsdag ska vi köra iväg och hoppa igen och om det går bra så blir det nog sista passet.

Funderar på att göra en tandkoll på henne. Kollade henne i januari/februari och då såg allt bra ut. Nu har jag dock tyckt att hon hänger ganska mycket i högertygeln så vill kolla så det inte är någon skit i munnen där (detta kan ju såklart också hänga ihop med varför vänstergaloppen är svår också).
 
Mini var hos tandis i förgår (@Olympus - vi kollar unghästarnas munnar minimum var 6e månad pga att det händer så mycket där i åldern 2-5 år), och nu var det endast en mjölktand kvar att fälla. Han har varit hemskt orolig på bettet den senaste tiden, men det är förståeligt iom att det gör ont när tändarna byts ut. Tandis förklarade även att de alltid brukar få lite sår i kinden ifm detta så det kan vara bra att raspa lite försiktigt på de vassaste kanterna.

I övrigt så letar jag lite halvdant efter ny sadel åt honom, då min dressyrsadel åker bak när vi rider på banan (men den ligger still vid uteritter..?!) Borde ju även skaffa en hoppsadel iom att han är en hopphäst... :cool:

Länge sedan jag lagt inn bilder nu, men här är ett smakprov från en photoshoot vi gjorde i höstas. Han tyckte det var sjuuukt tråkigt att stå stilla så det blev tyvärr inte några fina uppställda foton som planerat, utan fotografen fick passa på i de få sekunden han såg någorlunda bra ut. :angel:

48355375_1149935845158165_1230884210525339648_n.jpg
 
Mini var hos tandis i förgår (@Olympus - vi kollar unghästarnas munnar minimum var 6e månad pga att det händer så mycket där i åldern 2-5 år), och nu var det endast en mjölktand kvar att fälla. Han har varit hemskt orolig på bettet den senaste tiden, men det är förståeligt iom att det gör ont när tändarna byts ut. Tandis förklarade även att de alltid brukar få lite sår i kinden ifm detta så det kan vara bra att raspa lite försiktigt på de vassaste kanterna.

I övrigt så letar jag lite halvdant efter ny sadel åt honom, då min dressyrsadel åker bak när vi rider på banan (men den ligger still vid uteritter..?!) Borde ju även skaffa en hoppsadel iom att han är en hopphäst... :cool:

Länge sedan jag lagt inn bilder nu, men här är ett smakprov från en photoshoot vi gjorde i höstas. Han tyckte det var sjuuukt tråkigt att stå stilla så det blev tyvärr inte några fina uppställda foton som planerat, utan fotografen fick passa på i de få sekunden han såg någorlunda bra ut. :angel:

48355375_1149935845158165_1230884210525339648_n.jpg
Jättefin bild! Han är väldigt vacker!
 
Hälsning från oss..
Han ör ju tyvärr så ickeutbildad men vi har ju liksom mest ridit off road..
Måste kanske ta tag i detta och hitta någon som hjälper till med fortsatr utb..
Tyvärr har jag bestämt mig för att sälja.
Han funkar inte riktigt då jag bara har mitt sto..
Annars har han väldigt mycket på pluskontot så det gör lite ont faktiskt..
 
Hälsning från oss..
Han ör ju tyvärr så ickeutbildad men vi har ju liksom mest ridit off road..
Måste kanske ta tag i detta och hitta någon som hjälper till med fortsatr utb..
Tyvärr har jag bestämt mig för att sälja.
Han funkar inte riktigt då jag bara har mitt sto..
Annars har han väldigt mycket på pluskontot så det gör lite ont faktiskt..

Jag tycker att det absolut är en stor fördel om en treåring ridits mycket off road istället för en massa i ridhus. De lär sig det viktigaste allra bäst ute tycker jag, framåt, styrning och broms.
 
Jag tycker att det absolut är en stor fördel om en treåring ridits mycket off road istället för en massa i ridhus. De lär sig det viktigaste allra bäst ute tycker jag, framåt, styrning och broms.

Det är väldigt mycket min melodi och filosofi också och vi skyndar långsamt:)!
 
Jättefin bild! Han är väldigt vacker!

Tack! :) Din höga mörka är riktigt läcker han med! Tråkigt att du måste sälja honom.

Mini är nog riden "seriöst" på bana kanske 5 ggr hittils (förutom skritta runt lite helt i början på inridningen), jag rider ut så mycket som möjligt. Han har definitivt inte kommit längre än Divve. Men styrning, gas och broms funkar prima. :up: Jag tycker inte en 3,5 åring behöver kunna mycket mer än så.
 
Mitt lilla troll vilar pga av halka och tappad sko, hm tror han växer igen :eek: Han är trött och tycker mest att de är jobbigt just nu när de är halt. Bestämt mig för att efter julen sätter vi igång på allvar igen. Han har iaf just nu en framsko :rofl: hitta den andra igår ska slå på bakskor med det är inte roligt för honom nu när han bara glider i hagen ..
 

Bifogade filer

  • 99B1CC3C-50DE-4072-B97A-CAB0715EA7E3.jpeg
    99B1CC3C-50DE-4072-B97A-CAB0715EA7E3.jpeg
    458,9 KB · Visningar: 31
Myran har varit på kliniken idag. Vi röntgade ben och rygg och kollade tänder.
Röntgen var helt ren på allt. Så skönt.
Tänderna var också helt okej. Var ju en veterinär som påstod att hon hade vargtand som låg dåligt, att hon inte bytt från mjölktänder osv.
Döm om min förvåning när vi öppnar munnen och det inte ens finns vargtänder. Hon har dessutom skiftat alla tänder förutom 3 som var lösa så vi drog dem.
Hur sjukt är inte det? Var bara 3 veckor sen gårdsveterinären sa att det var problem....

Nåväl skönt att ha en frisk häst 😃
Bettlös i 1 vecka men sen ska vi rida igen och få igång traven och galoppen sen får hon vila.

B4E93DE5-C430-4D6E-88C6-7F392B71D64A.jpeg
 
Vi har haft en vit jul i Stockholm i år. Med sol! Passade på att ta en uppställningsbild så man har att jämföra med sen.
Tycker hon ser fin ut fast hon är lite spänd och inte står helt optimalt.
Hoppas verkligen vi kan visa henne i vår eftersom vi missade 3-års.

God jul!
713BCCC6-AA14-4B6E-A54E-0BF22CBA9F59.jpeg
 
Han är jättefin, @polly p! Har du lagt ut honom för försäljning än?

Kul att ni tänker visa Myran till våren @Jfrelin. :) Jag tycker det är super med de nya reglerna som kom angående att 4-åringar som inte visats kan få gå samma test som 3-åringarna. Då blir det lättare att anpassa till varje hästs mognadsgrad och hur de växer, mtp. när man vill visa. :up:

Var vel flera i tråden som missade 3-års, tänker ni försöka nästa år? @Emiro's fina Unik, t.ex.?
 
Han är jättefin, @polly p! Har du lagt ut honom för försäljning än?

Kul att ni tänker visa Myran till våren @Jfrelin. :) Jag tycker det är super med de nya reglerna som kom angående att 4-åringar som inte visats kan få gå samma test som 3-åringarna. Då blir det lättare att anpassa till varje hästs mognadsgrad och hur de växer, mtp. när man vill visa. :up:

Var vel flera i tråden som missade 3-års, tänker ni försöka nästa år? @Emiro's fina Unik, t.ex.?

Om mitt sto inte är sålt kommer jag att se till att hon blir visad.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
569
Senast: Ketrawzc
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp