Foder bekymmer

Meggan

Trådstartare
Har 1 st rottweiler på 5 år massor av allergier just foderallergier så är det Majs, vete , och nötkött
Dessutom har han förunklar och ska därför undvika gluten och så då sköldkörtelproblem som medicineras livet ut som gör att han lätt lägger på vikt.

Fick för mig att färskfoder skulle vara toppen till honom naturligt inge gluten osv. Satte över alla fyra hundarna (de andra är dvärgtaxar u allergier el mediciner) på musch successivt under hösten . Taxarna mår bra men Rottisen spyr väldigt ofta? Bytte på honom från musch eftersom det innehåller delvis nöt och gav istället bravo kyckling gick bra ett par dagar men nu kräks han igen?? Innan jag började experimentera med färskfoder i oktober så fick han PRO plan sensitive. Ska jag skita i hela färskfoder grejen och återgå till torrisar ? Eller har ni nå andra tips? Taxarna mår prima på musch så de får iallafall fortsätta
 
vad är det för innehåll i bravo kyckling?
ca 40-45% animalier - sen ungefär lika mycket av potatisfibrer.....och utöver det ärtor, paprika och spenat. Hörde dock att dessa grönsaker ska bytas ut till morot inom kort.

Bravo är det enda färskfoder som in ena hund får otrolig magknip av - så jag ger inte mycket för innehållet.
 
Om jag inte tänker helt fel så är färskfoder mer lättsmält än torrfoder och de blir snabbare tomma i magen. En hund som är tom i magen spyr ofta galla. Så innan hunden har vant sig vid att vara tom i magen skulle jag ge flera måltider och även bulka med någon grönsak så måltiderna blir lite större. Så ge 3-4 ggr om dagen iaf och blanda i tex morötter eller vitkål och efter ett par veckor kan du ju ta bort en måltid. Viktigast känns nästan att ge något precis innan man lägger sig så hunden inte spyr på morgonen. När brukar han spy?

Däremot skulle jag nog byta till ett färskfoder som innehåller mer animalier än Bravo.
 
Torkad lunga är även väldigt bra att ge till en hund som får lättare magkatarr. Ordnade till min egen hunds mage med det när hon fick magkatarr pga mediciner :) En bit direkt på morgonen och en före sovdags på kvällen.
 
Han får mat två ggr om dagen morgon och kväll. Att han skulle kräkas galla för att han är tom i magen är det rimligt fortfarande efter 5 månader ? Och isåfall hur lång inväjnings period är normalt?? Bravo vart det lite av farten då det låg i samma frysbox som much och hade texten kyckling Much finns inte utan nöt. Skulle såklart ha kollat bättre på innehållet men trodde iofs färskfoder var just bara ren mat och inte massa hokus pokus :down:.
 
Jag hade först o främst delat upp fodret på 3 ggr per dygn, sista målet precis för sängdags. Så hinner magen förhoppningsvis inte gå tom.

Har han gått på eliminationsdiet? Om inte, så be vetten att han får göra det. Då får han inte äta något som han har ätit tidigare. Det finns olika hydroliserade torrfoder som vettarna säljer.

Många hundar tåler inte majs p g a att det kan finnas mögelsporer som gör att de får klåda. Det finns ett antal olika foder som inte innehåller gluten, t ex vissa Kingsmoor och vissa Olivers.

Men innan du håller på och testar ännu fler olika foder så bör du göra ett vettebesök. Man kan inte utesluta en sak i taget på hundar utan man måste utesluta allt de ätit tidigare på en enda gång. Och ju mer man håller på att testa själv desto svårare blir det att hitta en eliminationsdiet som håller. När det är gjort i 8 veckor så kan man börja med att lägga till en sak i taget, t ex lägga till fisk först, därefter t ex ris osv för att se vad som händer.

Jag har t ex en hund som inte kan äta foder med lax i. Vanlig kokt, stekt, rökt eller gravad lax har han inga problem med. Han kan inte heller äta foder med kyckling i. Men kokt, stekt o grillad kyckling är helt ok.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp