Foder efter några år

Seabaz

Trådstartare
Jag har täcken idag som inte alls känns lika tjocka och fluffiga som då jag köpte dom.

Men tanken slog mig nu angående fodret i det. Det är ju inte så konstigt att täcket "sätter sig" och inte är lika fluffigt för evigt. MEN. ÄR det fortfarande lika tjockt?

Hajar ni hur jag menar? :D

Säg att täcket är 300 gram och fluffigt när jag köpt det, nu efter 4-5 år så känns täcket som ett 100-150 gram i tjocklek.
MEN. Är det fortfarande lika varmt som 300gram? Fungerar "funktionsfodret"? :)

Hur varmt är detta täcke nu? :D

Sv: Foder efter några år

Efter 4 år med mina 300 grams (Shires) köpte jag nya just för att fodret börjat fördela sig snett och täckena jämnt satt på sne. De läcker fortfarande inte, så de duger utmärkt som extra.

Men min erfarenhet är att de inte är lika tjocka efter mycket användning.

Samma här, tycker att fluffigheten minskar, och eftersom det är luften som isolerar så blir ju täckte ofrånkomligen mindre varmt.

Nej, rätt så säker på att de inte är lika varma, just fluffigheten i fodret är ju en viktig del i hur bra täcket värmer. Jmf dunjacka, den väger knapt något men är jättevarm ändå.

Särskilt om man tvättat täckena några ggr verkar de bli tunnare.

Precis, och i och med att man inte torktumlar dem heller så blir de ju inte uppfluffade igen.

Så mitt 300grams täcke inköpt 2007 som fortfarande är "som nytt" (nåja, förutom att fodret är plattare) borde jag då med gott samvete kunna använda nu som övergångstäcke?

Jag var/är rädd att det skulle vara för varmt? Det känns som ett 100-gram just nu men jag vet att det var 300 när jag köpte det.

Jag brukar inte tvätta utetäcken, hellre köra dom med högtryck men ja, det kanske är lika "illa" det egentligen, som sagt, man torktumlar dom ju inte...

Har ett gammalt HW insulator som var 150 g när det var nytt men som numera inte kan vara mer än 50 g :)

Jag har gamla 300 grams täcken som jag använder som övergångstäcken nu. Jag känner på hästarna och utgår ifrån hur de känns istället för att utgå ifrån hur varmt täcket var ifrån början. Känns hästen lagom varm så passar ju täcket nu oavsett gram.

Det är stallpersonal som tar ut och in min häst så jag är nästan aldrig där dom tiderna och kan känna på hästen. Ska vara på helgen jag kan det men det är ju en hel vecka kvar därav jag slängde in frågan här eftersom det börjar kännas lägligt att sätta på något lite tjockare än det han har idag.

Men de flesta verkar överens om att ett sånt täcke inte är lika varmt som för 5 år sedan

Kan du inte fråga stallpersonalen om han är varm eller kall vid insläppen då? Det tar två sek för dem att lägga på handen o känna på hästen.

Jo det kan jag ju göra om jag hade litat på deras omdöme :angel:
Jag kan nog bemöda mig att känna själv någon dag också.... Det är lite si och så nu med vilket täcke man ska lägga på. Det kan ju vara minus på morgonen med många plus på dagen liksom.... Eller vise versa också...

Och jag vill inte utsätta personalen för att bestämma vilket täcke hästen ska ha på sig, det kan också bli fel. Blir det fel är det bättre att jag gör felet själv ;)

Mest med tråden ville jag ha ett konstaterande om ett gammalt täcke "tappar" tjocklek eller inte, och det har jag ju fått svar på :idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 169
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 390
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Hårtråd
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur