Foder för att få upp hullet

Sv: Foder för att få upp hullet

Det finns forskning som är gjord på unga travhästar där man jämfört en grupp som fick kraftfoder m m som man brukar anse behövs för tävling och en grupp som bara fick grovfoder på fri tillgång.
Prestationsmässigt fanns ingen skillnad på de här bägge grupperna som bägge tränades och tävlades i trav, vissa på hög nivå. Så visst går det att hålla tävlingshästar på bara grovfoder.

Men som skrivet innan av Ameo finns det individer som av olika anledning inte klarar sig på bara grovfoder. Det man då ska tänka på är att de flesta kraftfoder inte egentligen är så bra för hästar. De bryts ner tidigare i hästens matsmältningssystem än vad gräs och annat grovfoder gör. Av den anledningen kan det vara bra börja med lusern som ju inte är ett kraftfoder utan ett grovfoder. Räcker inte det så får man börja titta på vad som kan saknas i det grovfoder hästen får och leta efter kraftfoder som har det. Är det energi kan man t ex välja olja, som är ganska skonsamt för hästen. Är det protein finns det koncentrat som soja och potatisprotein som man inte behöver ge så mycket av för att resultat.
De färdigfoder som kan hjälpa upp det är ofta just blandningar med lusern, alfalfa, soja, potatisprotein, olja och olika spannmålsprodukter. Så man kan komma mycket billigare undan genom att göra blandningen själv. Vilket av fodren man ska välja beror mycket på vad man kan få tag i där man bor och vad hästen behöver som komplement till sitt grovfoder.
Betfor är inget som direkt hjälper upp hullet på en tunn häst men det är också ett grovfoder precis som lusern. Så jämför värdena som finns på lusern och betfor så ser ni skillnaden.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

KL.

Jag brukar försöka fodra med så enkla foder som möjligt dels för att jag tycker att det är lättare att reglera specifikt det som behövs för stunden och dels för att det blir billigare.

Jag fodrar med hö/halm som bas beroende på värde och häst.

Energi (få upp hullet):
Havre
Linfröolja
Rapsolja
Betfor (men jag är restriktiv med betfor och ger bara till häst med hög ämnesomsättnng)

Protein (bygg muskler):
Lucern
Soja

Behövs mer fibrer av någon anledning skulle jag komplettera med kokt linfrö och i andra hand kli.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Till min tunnis har lusern + havre gjort susen. I början fick hon endast lusern men det blev för mycket och hon tappade aptiten, minskade då mängden lite och kompletterade istället med havre (mycket smakligt enligt pålle!) och det gick hem. Ger normalt sett endast "krubbskrammel" (för att ha något att blanda ut mineralerna med) men har fått tänka om med den här hästen pga. den bristande aptiten. Inget fel på tänderna och ingen mask, hon äter helt enkelt bara en viss mängd grovfoder sedan blir hon mätt och slutar äta oavsett hur mycket hö det serveras.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Det finns forskning som är gjord på unga travhästar där man jämfört en grupp som fick kraftfoder m m som man brukar anse behövs för tävling och en grupp som bara fick grovfoder på fri tillgång.
Prestationsmässigt fanns ingen skillnad på de här bägge grupperna som bägge tränades och tävlades i trav, vissa på hög nivå. Så visst går det att hålla tävlingshästar på bara grovfoder.

Vad menar du med "hög nivå"? Visst finns det lite forskning om ämnet men jag har inte lyckats hitta på någon häst som har tävlat på speciellt hög nivå. Den här sortens forskning har mest akademiskt betydelse, det finns alldeles för många variabel att ta hänsyn till och även resultatbedömning verkar vara minst sagt subjektiv.

Allra flesta tränare som har något att åka med i större loppena ser ut att lita sig på mer traditionellt fodring med båda grovfoder och kraftfoder. Är det någon av bättre tränare som fodrar med endast grovfoder?
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Vad menar du med "hög nivå"? Visst finns det lite forskning om ämnet men jag har inte lyckats hitta på någon häst som har tävlat på speciellt hög nivå. Den här sortens forskning har mest akademiskt betydelse, det finns alldeles för många variabel att ta hänsyn till och även resultatbedömning verkar vara minst sagt subjektiv.

Allra flesta tränare som har något att åka med i större loppena ser ut att lita sig på mer traditionellt fodring med båda grovfoder och kraftfoder. Är det någon av bättre tränare som fodrar med endast grovfoder?

Det handlade om unga hästar i det här fallet upp till två år och alla presterade lika bra oavsett utfodring.
När det gäller travhästar får man nog ändå säga att dessa tvååringar tränar på högre nivå än vad en normal ridhäst gör. Tror att den var presenterad i Hingst Inf förra året.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Låter rätt vettigt :)
Jag har krafft muskel till min, kompleterar med havre. Funkar också fint. Den nya hästen ska dock få lusern och havre. Tror att det är en vettig blandning som de flesta hästar brukar gilla.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

den där studien på wången har jag också följt och varit väldigt positivt inställd till. Tills dess att jag råkade höra lite skitsnack om den. Det som jag hörde av en person som sett hästarna och pratat med de som tränade dem var att de var energilösa, väldigt tunna och muskelfattiga och att det krävdes mycket drivning för att de skulle springa. Men som sagt, snack uppsnappat i stallgången och jag har inte sett hästarna själv men jag är inte lika benägen att svälja studien med hull och hår längre även om jag tror på att ge grovfoder i så stor utsträckning som möjligt.

Och med min egna häst (3 år) så har det inte räckt med hösilage och lusern trots att hon knappt tränats. Men hon hör nog till extremfallen som lätt glömmer bort att hon har mat framför sig och äter i en hastighet av 3 grässtrån i timmen.
 
Sv: Foder för att få upp hullet

Nu har jag inte läst igenom alla svar här, men har du provat med olja?
Har själv en svårfödd häst som dessutom har anlag för korsförlamning, så själv är jag väldigt anti-kraftfoder ;) Hon får nu obegränsat med hösilage (liten häst men säkert 12-14 kg hösilage/dag vintertid) och klarar sig utmärkt på bara grovfoder och 2 dl matolja! Bör nämnas att hon går i hård träning större delen av året (fälttävlan).

Den behöver ju blandas ut med något, exempelvis lusern eller lite betfor om det verkligen krävs. Däremot är jag skeptisk till att öka kraftfodergivan, isåfall hellre att man provar med lusern. Accepterar hästen absolut inte det så visst, ett kraftfoder med hög proteinhalt. Oljan ger bra med energi, gör dessutom pälsen väldans blank och fin :)

Sedan ska ju alla mått baseras på hästens energibehov och träningsintensitet. Lite olja tror jag däremot inte skadar någon svårfödd häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 953
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 247
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 087
Senast: Irival
·
F
Hundhälsa Det påstod i alla fall en instruktör häromdagen. Enligt hen ska man inte blanda färskfoder och torrfoder, då det kan uppstå kalkbrist...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 181
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp