foder för muskelbygge?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Nattalee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 580
Sv: foder för muskelbygge?

analysera grovfodret först och främst så man vet vad hästen behöver. Annars är lucern väldigt bra, högt proteininnehåll och det är ett grovfoder.

Balanserad foderstat, hästen måste få tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler.
Se över vad grovfodret innehåller, men du kan ju prova att lägga till nått kg lusern. :)

Men felaktig ridning, dåligt passande sadel mm. gör ju även att det inte byggs muskler...

-kl-

Lånar tråden lite för att ställa en fråga, så vi slipper fler trådar angående detta.
Min äldre herre (25+) har lite ont om muskler, och tar väldigt lång tid på sig att bygga upp.

Har analyserat hö och en uträknad och balanserad foderstat. Haft en längre vila tidigare då han varit skadad, men varit igång för fullt nu i ca 4 månader.
Börjar tycka han kanske börjar bli lite rundare, men känns som om han skulle behöva något extra. Någon nämnde något om E-vitamin, kan det vara en idé att ge?

Han rids relativt hårt 3-4ggr/vecka och lättare arbete för hand 1-2ggr/vecka.

Ridningen är variationsrik, sadel sitter bra, får som sagt en uträknad och balanserad foderstat, men det känns inte som det händer något?

Så antagligen fattas det något, eller så är det fel på mig och min träning. Och då är ju frågan vad..? Har haft herrn i 9år nu, och inte haft några större problem att bygga upp sig tidigare. Att han har blivit ett år äldre, kan det spela så stor roll?

Äldre hästar behöver oftast mer protein. Man vet inte om kroppen kräver mer protein eller om upptaget av det försämras.
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 969
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
839
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 105
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
653
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka