foder funderingar

lovehorses

Trådstartare
Jag å e annan satt å fundera ut hur mycket ensilage det går åt å vi blev snopna att det gick så mycket 2 storbalar på ca 3 veckor på fem hästar.:eek: vi båda såg ut så när vi kollade upp det men sen började jag räkna ut hur mycket det får varje dag i ensilage väg.

Vi har det inte analyserat (fråga inte varför å inga kommentarer på det) Låt säga att det är ett "normalt" ensilage, det ser bra ut å det är årets skörd. Grovt å fint.

Så här ser deras ensilage giva ut:
Varmblod: rids för tillfälle en gång i veckan. Står inne på nättrena.ålder vet ej men runt 10 år. 9 kg ensilage/dag + kraftfoder

arab/dartmoorponny:rids 2 ggr i veckan ungefär. Står inne på nättrena. runt en 10 år,vet ej exakta ålder.9 kg ensilage/dag + kraftfoder

finnhäst: rids ej, 17 år. ute dygnet runt. 8kg ensilage/dag + kraftfoder

finnhäst: rids ca 3 gånger i veckan ibland mer, 9 år. Ute dygnet runt. 8 kg ensilage/dag + kraftfoder.

Ser det bra ut med givorna? e det för lite/mycket? varför?

Vi blev så chockade att det gick så mycket åt. Kul att veta vad ni tycker.

Sv: foder funderingar

Inte alls mycket om det är per dygn på alla. Inte lite heller om dom håller hullet. MIn isis har samma mängd på lösdrift. Rids regelbundet.

lovehorses skrev:
Ser det bra ut med givorna? e det för lite/mycket? varför?
Det beror på torrhalten på ensilaget. Spontant tycker jag att det inte är för mycket. Det kan vara för lite om du har blött ensilage.
// Linda

Jag tycker det låter väldigt lite i grovfoderväg, lite beror det iofs på torrsubstansen... Varför äter alla kraftfoder? De motioneras inte något speciellt någon av dem. Det är bättre för deras magar och välbefinnande om de får mer grovfoder (längre tuggtid) och mindre kraftfoder.
//marti

Tycker inte det är för mkt, (snararare tvärsom) mina två äter en 350 kgs bal på nån vecka-10 dagar... (två stora ridhästar av varmblodstyp)

Jag håller med de flesta här, du borde nog ge mer grovfoder. Men som någon skrev måste du kolla ts-halten i fodret. Du måste räkna bort allt vatten. Man säger väl att amn ska ge MINST 1,2 kg ts / 100 kg häst / dag.
Du kan ta en viss mängd (vikt) ensilage o köra det i micron för att torka det o få fram hur mycket det torra i ensilaget väger ungefär. Du måste hålla koll på vad tussen väger från början o sen får du väga det emellanåt o se när viktminskningen avtar = vattenhalten e låg. Då kan du se vilken ts halt du har i ensilaget ungefär.En öppnad bal kan ju torka till lite grann. Fick detta tipset av en husdjursagronom när jag pluggade. Har inte provat det själv.

Brukar inte varmblod oftast vara lätta att tappa i hullet?
Jag tänker lite på hur mycket mat hästarna får där jag står..
Fullbloden får närmare 15 kilo hö om dagen..
utehästarna får 14 kg per dag
Islandshäst och dartmoorn får 6 kg om dagen
Shettisen får 4 om dagen

(inte räknat med lunch till de sista tre)

Vi har en rundbal aka 450 kg i 6-7 dagar..

Jag tycker ni gör av med väldigt lite... Samt att hästarna verkligen INTE får för mycket!!!

jag har ett halvblod (med fullblodspappa)1.65 hög 8 år , en shettis 95 hög 35 år, en shettis 1.04 hög 3 år.
dom går på lösdrift, och äter en hösilage bal på ca.280 kg på 6-7 dagar(fri tillgång).
ligghallen är frostfri, och dom står på halm. dom har gott hull, men är inte feta.

så jag tycker inte det låter så mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 142
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 393
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
728
Senast: Cattis_E
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
917
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka