Bukefalos 28 år!

Foder igen...

wildrose

Trådstartare
Jag ska skifta över min nioåriga hund på seniorfoder och känner att jag har noll koll. Hunden är en spets och har aldrig haft några problem typ allergier eller känslig mage. Dock så har han sista halvåret varit dålig i magen med jämna mellanrum, ca en gång i månaden. Han blir då lös och behöver ut oftare än vanligt, inga kräkningar, inget påverkat allmäntillstånd, och det går över på 1-2 dygn. Sista gången för ca 1 månad sen kom det lite blod och vi besökte veterinären som konstaterade att alla prover såg bra ut, prostatan kändes fin och hunden mår bra för övrigt. Blodet berodde troligtvis på en irritation/inflammation i tarmen. Fick tips att om/när det händer igen ge Pro-kolin och diet på ris och fisk el kokt köttfärs ett par dagar.

De senaste åren har han ätit Revir från granngården och fungerat bra på det. Fin päls, lagom hull. Han är ganska kräsen med vad han stoppar i sig och äter inte på bestämda tider utan har skålen stående framme med dagsransonen i. Sprider dock ut ätandet ganska bra eftersom han gärna går och äter efter promenader och så. Äter maten torr.

Nu till frågan. Funderar på om jag ska ge ett rent seniorfoder eller ett för känslig mage... mellan gångerna så är det inga problem alls med magen så det kanske är lite överkurs. Veterinär hade inte mkt till åsikt. Vad tror ni?
 
Sv: Foder igen...

Jag skulle i första hand testa ett seniorfoder från något aw de lite bättre märkena. Det kan ju tänkas att det räcker utmärkt för att få ordning på magen igen. Om hunden ändå fortsätter att ha återkommande koliter tycker jag att han bör sättas på ett foder för känslig mage. Hill´s Sensitiwe Stomach funkar utmärkt, liksom Royals Sensitiwity Control. Personligen har jag bättre erfarenheter aw det senare.

Det är inte ok att din hund ska bli kass i magen en gång per månad. Om foder inte hjälper tycker jag att man bör gå widare med utredningen. Det finns i de flesta fall hjälp att få! Har han några andra symptom?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
961
Senast: annaovega
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 234
Senast: Sassy
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
979
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 131
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp