Foder liknande Krafft Grund?

BulletForMyValentine

Trådstartare
Vilka foder finns det som liknar Krafft Grund fast med mindre socker/stärkelse?
Har gett Grund i vinter då det passar mitt hö perfekt. Men satt och räkna lite på foderstaten nu och såg att Grund har 24 % stärkelse (= socker?)
Mìtt hö innehåller 15 % socker, 8.0 MJ och 47 smbrp g/kg.
Ponnyns behov är 34 Mj och 204 smbrp.

Vill ha så låg socker/stärkelse halt i kraftfodret som möjligt.
Vilka altenativ finns?
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

34 MJ och 204 g smbrp är ju bara drygt 4 kg av ditt hö. Finns det verkligen utrymme i foderstaten för kraftfoder med de hövärdena?
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

Stärkelse är stärkelse, socker är socker. Du har det förmodligen i ditt skafferi (maizena och strösocker). I hästfoder så kommer stärkelse oftast från spannmål, och socker från restprodukter av sockerproduktionen (melass, betfor, betpressmassa).

Vill du ha en foderstat med lite stärkelse och socker ska du egentligen helt undvika traditionella kraftfoder.

Och som MonteRose skrev, ditt hö täcker behovet om du bara ger 4kg (4,34kg för att täcka proteinet, 4,25 för att täcka energi, så det är en bra kvot på ditt hö). Du behöver inte ge något kraftfoder alls :).
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

Foderstaten är till en shettis:) Just nu äter han 3,5 kg hö. Han ska egentligen ha 4 kg men äter inte mer nu när gräset kommit upp i hagen. Han får 2 hg Krafft grund och då blir det en perfekt matchad foderstat enligt mitt foderstatspogram.
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

Men äter han gräs så får han ju i sig det han behöver (och förmodligen mer därtill!).

Bespara din plånbok och shettisens hälsa och sluta ge han kraftfoder i onödan :). Men kanske lite mineralfoder? Men det är en mer avancerad diskussion som jag inte riktigt bemästrar än, alltså att ta en mineralanalys på höet och anpassa mineralfodret utefter det.
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

34 MJ och 204 g smbrp är ju bara drygt 4 kg av ditt hö. Finns det verkligen utrymme i foderstaten för kraftfoder med de hövärdena?
här insåg du just svårigheten i att fodra en shettis, det är så oerhört små mängder foder man har att bolla med
sen kan jag hålla med om att i just detta fallet, om analyssvaret representerar fodret väl, att det verkar onödigt med tillskott i krubban för balansens skull.
Stärkelse är stärkelse, socker är socker. Du har det förmodligen i ditt skafferi (maizena och strösocker). I hästfoder så kommer stärkelse oftast från spannmål, och socker från restprodukter av sockerproduktionen (melass, betfor, betpressmassa).
Både stärkelse och socker är kolhydrater. Stärkelse spjälkas direkt till glukos, som är den form det har i blodet och det som man bör hålla koll på om man är orolig för fång. (äsch, sitter med feber, klarar inte att reda ut det där på nåt klokt och begripligt sätt, men kontentan är att stärkelse är värre än socker, när man jämför de två kolhydratsorterna.)
 
Sv: Foder liknande Krafft Grund?

Både stärkelse och socker är kolhydrater. Stärkelse spjälkas direkt till glukos, som är den form det har i blodet och det som man bör hålla koll på om man är orolig för fång. (äsch, sitter med feber, klarar inte att reda ut det där på nåt klokt och begripligt sätt, men kontentan är att stärkelse är värre än socker, när man jämför de två kolhydratsorterna.)

True dat :). Tycker du förklarar det väl. Dessutom så ställer väl både stärkelse och socker till det med pH-balansen i tarmen när dom spjälkas?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 591
Senast: svea
·
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 487
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 222
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hur räknar man ut hur mkt mineraler hästen behöver om inte höanalysen innehåller Ca och P?? Fick höanalysen på nya stallets hö idag och...
Svar
5
· Visningar
1 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp