Foder med lite kolhydrater

Breccia_

Trådstartare
Vad finns det för några foder som innehåller mindre kolhydrater?
Står det på innehållsförteckningen?
Massor med tips tack :bow:

Sv: Foder med lite kolhydrater

Vad finns det för några foder som innehåller mindre kolhydrater?
Står det på innehållsförteckningen?
Massor med tips tack :bow:

Det finns många olika sorters kolhydrater och det är en av två stora betståndsdelar i hästens foder. Den andra beståndsdelen är protein.

Bland kolhydraterna har man mer lättsmälta som stärkelse som finns bl.a. i havre och till cellulosan, som är den mest svårsmälta och som är växttråd/träfiber. Ju grövre ett hö (grovfoder är) ju mer cellulosa.

Kolhydrat är nödvändig för hästen. När hästen förbränner (smälter) kolhydrat så ger det energi. Även fett kan ge energi och även protein. Protein är dock musklernas beståndsdelar och bästa förbränning är av fett och kolhydrat.

Kolhydrater beräknas i MJ och protein är det oftast det smältbara råproteinet man räkar SMRP. Man räknar ut kvoten mellan energi och protein per kilo foder. T.ex. 10 MJ och delar med 60 g SMRP = kvot på 6 vilket är en lagom kvot. Ju lägre kvot ju mindre protein.

Vad är det du vill åstakommma?

Är hästen för pigg, så att du tänker att hästen behöver mindre energi. Då kan du kanske minska ner på kraftfoder som innehåller mer smältbara kolhydrater, stärkelse.

Är hästen för mager, så vill du ge mer protein och då skall du inte minska på kraftfoder som ju även är proteinrik.

Det viktigaste för hästen är ett bra välbalanserat grovfoder.

Hälsning Maja

Nej jag har pratat med en vet. om min hästs mystiska åkomma/beteende etc.
Han är noga utredd på klinik och inga fel hittas etc. Så berättade jag iallafall allt för denna vet/tandläkare när han fixade tänderna på hästen.
Han frågade om hästen hade onormala svettningar och det har han i det fallet att han svettas väldigt lätt och väldigt mycket.
Han förklarade att hästar med mycket nerv lätt kan ha muskelproblem sas, det blir som en light light korsförlamning p.g.a. en kemisk reaktion i kroppen som överproducerar något slags ämne. Detta hos hästar med mycket nerv som sagt.
Och drar man ner på kolhydraterna minskar man den kemiska reaktionen avsevärt. Och jag vill ju att min häst ska få bästa möjliga förutsättningarna så jag vill prova den här vägen.
Det ska ju inte vara så att det inte är några kolhydrater, men mindre.
Fick tips om mat som t.ex. fånghästar äter innehåller mindre kolhydrater, nu vet jag inte om det stämmer men det är enda tanken jag har att gå på nu.
Har kollat Krafft, Spillers, Salsa, Edel, Hippo och Dynavena och närmsta möjliga hittar jag i Dynavena Activ Cool av vad jag kan läsa mig till
Han är dessutom känslig mot korn/stärkelsen i korn och Dynavenan hade varken korn eller havre i sig.
Nu går han på Krafft Grund + Sport, hösilage och i stor gräshage hela dagarna.
Hoppas någon förstår mitt svammel.

Han är dessutom känslig mot korn/stärkelsen i korn och Dynavenan hade varken korn eller havre i sig.
.

Men huvudingrediensen i Dynavena active cool är ju korn!

En ”coolande” foderstat är en där spannmålen tas bort och ersätts med fett och fibrer. T ex linfrökaka, solrosfrön, olja. Både K grund och sport innehåller spannmål. HH

Nej jag har pratat med en vet. om min hästs mystiska åkomma/beteende etc.
Han är noga utredd på klinik och inga fel hittas etc. Så berättade jag iallafall allt för denna vet/tandläkare när han fixade tänderna på hästen.
Han frågade om hästen hade onormala svettningar och det har han i det fallet att han svettas väldigt lätt och väldigt mycket.
Han förklarade att hästar med mycket nerv lätt kan ha muskelproblem sas, det blir som en light light korsförlamning p.g.a. en kemisk reaktion i kroppen som överproducerar något slags ämne. Detta hos hästar med mycket nerv som sagt.
Och drar man ner på kolhydraterna minskar man den kemiska reaktionen avsevärt. Och jag vill ju att min häst ska få bästa möjliga förutsättningarna så jag vill prova den här vägen.
Det ska ju inte vara så att det inte är några kolhydrater, men mindre.
Fick tips om mat som t.ex. fånghästar äter innehåller mindre kolhydrater, nu vet jag inte om det stämmer men det är enda tanken jag har att gå på nu.
Har kollat Krafft, Spillers, Salsa, Edel, Hippo och Dynavena och närmsta möjliga hittar jag i Dynavena Activ Cool av vad jag kan läsa mig till
Hoppas någon förstår mitt svammel.

Jag har en kompis med fånghäst som har "forskat" en del på detta. Hon ger mycket grovfibrigt grovfoder och inga spannmål. Förr trodde man att fång berodde på protein, men nu är man mer inne på stärkelse. Alltså en mer lättsmält form av kolhydrat.

Så grovt grovfoder och kanske olja och lite sojamjöl om ditt grovfoder är proteinfattigt. Stor gräshage är inte att rekommendera om den skall behandlas som en fånghäst.

Hälsning Maja

Min muskelproblemhäst har blivit en helt ny häst sen han endast får gräs och en gröt gjord på lucernpellets, betfor och ojla.
Alla gelanskapssymptom och muskelsymptom borta:banana:

Men, hmm... Jag tycker hästen i fråga funkar bäst på sommaren - det är varmt, han går på gräs, är ute länge etc, han äter inte lika mycket inne och får mycket morötter nu i kraftfodret för att få något.
Däremot trodde jag att jag skulle hålla mig borta från betfor... Hmm, ja nej det börjar bli så förvirrande detta, ska ringa Krafft's foderrådgivare idag!
Tack för svaren!

Jag köpte en ny sak till min gammling nu, eftersom han vägrar lucernhacket. Och eftersom han är fångbenägen, går på gräs dagtid, inte är jätteglad för hö och dessutom lätt faller ur, så skulle jag ju helst ville ge honom kilovis med lusernhack+olja och inget spannmål alls, men han vill bara ha müsli och vetekli... Så köpte en säck med detta för att testa.

Eggersman struktur mix heter den, var typ 30% majs och 25% lucernhö, resten minns jag inte exakt, men det är en del olja i och luktar mynta. Det äter han faktisk. :p

Sen är allt som heter cool mix från olika märken oftast mer fiberrikt och mindre stärkelse (det är den du vill undvika!).

Men äter han lusern så skulle jag testat med lusern, olja och nån näve müsli, fri tillgång på hö under natten.

Arrow äter under 1 kg müsli nu (mindre om han inte rids) och är i gott hull på gränsen till tjock på gräs, 4-5 kg hö och 1 kg lusernhack.

Det finns ett foder som är helt fritt ifrån Spannmål och som innehåller enbart lättsmälta ingridienser.
Fodret heter Primero Total. www.primerototal.se
inget socker tillsatt, inga spannmål.
Ett oljebaserat kraftfoder.

Jag har haft lite mailkontakt med hon som har detta foder Primero Total. Innehåll i detta kraftfoder enligt henne är puffade kulor, sojabönor m.m. Hackat strå o små puffade kulor. Jag skulle få en säck att provfodra mina hästar med. Har en fångponny, men han har klarat sig i år!
Men den enda nackdelen med detta foder är att det innehåller oxå lite vitlök.

Jag gav min fånghäst Spillers foder. Varierade och kombinerade lite mellan Happy Hoof, High Fibre Cubes och Slow Release Energy Cubes.

Nuvarande icke fånghäst får lucernhack, linfröolja, betfor och liiiiiiite havrekross och fungerar mycket bra på den foderstaten.

Men, hmm... Jag tycker hästen i fråga funkar bäst på sommaren - det är varmt, han går på gräs, är ute länge etc, han äter inte lika mycket inne och får mycket morötter nu i kraftfodret för att få något.
Däremot trodde jag att jag skulle hålla mig borta från betfor... Hmm, ja nej det börjar bli så förvirrande detta, ska ringa Krafft's foderrådgivare idag!
Tack för svaren!

Vad jag förstår kan man använda betfor om man blöter den ordentligt och häller bort betforvattnet.

KL

Det satt en broschyr på min Eggersman säck om Eggersman Revital Cubes, särskilt framtaget för hästar med fång eller korsförlamning! Någon som testat detta? Funderar på att fråga om affären vill ta in det.....

Min häst är ju inte så förtjust i pellets, men skulle kunne blanda 50/50 med müsli, så blir det ju iaf lite mindre kolhydrater....

En häst med korsförlamning eller fång ska inte fodras med varken spannmål eller melass. inget med stärkelse i.
En häst kan inte bryta ner stärkelse och kolhydrater, det orsakar en försurning i grovtarmen.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 962
Senast: tanten
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
831
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 096
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 095

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka