Foder/Protein 3-åring

Estivuz

Trådstartare
Jag är urkass på att räkna ut fodergivor utan bra foderprogram och sen gratisprogrammet på Hippocampus försvann så strular bara Freefarm för mig. Hippocampus kunde man ju bolla mkt mer med olika foder och bara få en varning om att det var för mycket eller för litet av någonting. Freefarm skriker bara att det inte går att optimera :(


Har en treåring under uppbyggnad, rids ca 4 dagar i veckan, mycket galoppträning, skogen, backar osv med vila emellan. Valack 169 cm ca 570 kg.
Jag tycker han är lite tunn och skulle vilja se lite mer överlinje och hull på honom.

Har tillgång till Hö, Vetekli, Lucern, Betfor, Havre, Miner blå och kalk.
Betfor, havre, mineral, kli och kalk ingår i stallhyran.

Just nu käkar han 8 kg hö, 0,5 kg lusern, 0,5 kg betfor, 3 kg havre (av det enkla skälet att vi inte ville ändra något inför flytten, tycker själv det är mycket) och 1 dl mineral.

Har kikat på analysen
8,4 MJ
TS 87.0
Smrp 44g
Ca 2,3 g
P 1,7 g
Mg 1,0 g
K 15,3 g
Na <0,4 g
Svavel 1,2 g
NDF (Betyder???) 508 G
sOCKER 108 G


Hur mkt protein bör en unghäst minst ligga på? Jag är van att ge alla mina hästar mer protein än normalmängden,så att säga och det har funkat väldigt bra.

Hursom. Var hittar jag värdena för Kli? Det innehåller väl en del protein, b-vit och fosfor om jag inte har fel?

Den bästa optimeringen jag fick till var denna:

foder1tam.jpg



Rent spontant känns den fel. Jag vill ge MINST 8 kg hö som han får just nu, annars ser det väl ganska vettigt ut men då har jag inte fyllt i värdena för Kli eftersom jag inte hittar dem någonstans.
Havren och lusernen verkar väl vettigt men 100 g betfor? Känns mest onödigt, men det är väl bra att blanda i mineralerna i. Vad säger ni om kli, dumt att blanda i denna foderstat med tanke på höets värden?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 431
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 123
Senast: Zamira
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 844
Senast: isafore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp