Foder till 30 årig ponny

Om du kan hitta finstråigt hö skulle jag komplettera med det och så fri Luserngröt. Hackad lusern brukar vara ganska grovt = svårt om de har ont/svårt att tugga.

Så länge det är kallt kan gröten stå länge.

Min gamling som börjar få lite dåligt bett får linfrökaka och betfiber mix än så länge och plockar ut bladen och liknande från höet.
 
Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder, och vid senaste besöket var det en tand som krånglade och skulle ta lite tid att återgärda så vi skulle behöva åka tillbaka ca 2 gånger med 4 månaders mellanrum.

Tills den tanden är återgärdad kommer hon ha väldigt stora problem att tugga och få i sig hö. Jag ger idag 4 kilo lusern och ca 4 kilo hö som grovfoder. Utöver det får hon även 1 kg betfor, 2 kilo kraft senior och 500 g vetekli. Men då det blir allt svårare att äta höet funderar jag på att helt gå över till lusern som grovfodergiva tills tanden blir återgärdad. Problemet är att jag bara har möjlighet att utfodra henne två gånger per dag. Är det på tok för mycket att ge henne 6 kilo uppblött lusernpellets uppdelad på två givor? Alltså 3 kilo per giva? Kommer hon kunna ta upp och nyttja det eller skulle det bara "gå rakt igenom"? :confused:



Vilken underbar kontakt ni har och vad fin hon är :)
Mvh
Pudlan
 
Nej hon hushåller ganska bra med det faktiskt. Äter lite och går och gör någpt annat innan hon går tillbaka och äter lite igen osv. Så att ge henne fri tillgång var ingen dum idé faktiskt. Skulle kunna göra iordning hinkar och be stallägaren fylla på under dagen medan jag är i skolan. :)
Det funkar ju utmärkt nu under den kalla perioden (blir ju inte dåligt/surnar) Min gamling (också connemara) fick betfor, soja och vetekli i flera år i stora mängder. Han åt dock hö problemfritt, men fick nog inte så mycket näring av det (jag räknade inte med det i alla fall). Men min tålde inte lusern så därav sojan istället :) Hoppas tösens tand blir bra så ni får ett par år till ihop :D (min blev 32 han)
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 703
Senast: Egonson_
·
Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 639
Senast: Buck
·
Hästvård Hej allihopa! Behöver lite hjälp.. Kan ju börja med att jag tagit träckprov för alla sorters mask och det var inget.. Kollat tänder...
Svar
1
· Visningar
711
Senast: Gimlan
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 053
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp