Foder till digivande ston

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Sevlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 074
S

Sevlan

Vad ger ni era digivande ston som går på lösdrift med sitt föl för foder? och mängd?
alltså vad ger ni för mäng hö/hösilge i kg?
Vad ger ni för mängd kraftfoder i kg? och sorter?

Sv: Foder till digivande ston

Min går iof inte på lösdrift,men hon får 15 kg hö.2 kg krafft groov 125+0,5 kg betfor(torrvikt)

Mina ston med föl vid sidan får fri tillgång dygnet runt på ensilage.
Överigt foder individanpassas.
Sto 1
2 kg lusern
1,5 kg kornkross
1,2 kg havre
400 gram soja
1 liter melass
Sto 2
2 kg lusern
1,2 kg havre
200 gram soja
1 liter melass
Sto 3
1,2 kg lusern
1,5 kg havre
200 gram soja
1 liter melass

Detta är halvblodsston och sto 2 är dräktig igen.

Mitt D-ponny sto med föl vid sidan går på lösdrift, tillsammans med andra på dagen och egen drift på natten. På dagen får dem hö i hagen, reglerat. På natten får de fri tillgång på hö, 4 kg Luserhack i krubba. Stoet får sedan 0,5 kg extra lusernpellets, 0,5 kg Groov 125 och 200 g soja samt mineraler. Fölet får eget kraftfoder, 1 kg Groov 125. Båda får dessutom 1 hg linfrökaka, uppblött.

Går inte på lösdrift men min får mer eller mindre fri tillgång på hösilage. (måste reglera lite utomhus då jag är inhyrd och de ogärna ser att det ligger massa kvar)
Totalt äter hon ~23-25kg ts 62%. Övrigt får hon 1 kg Krafft pluss grön och 0.2kg betfor.

Fölet är nu 6 mån och har börjat stå själv på nätterna och äter då ~6-7kg inomhus, natt+frukost och 4-5kg ute. Samma som stoet i kraftfoder.

Stoet är arabkorsning på 158cm, 500kg och fölet blir ett halvblod.

Senast ändrad:

Mitt sto med föl vid sidan på lösdrift får:
(detta är delat på två fodringar /dag)
Fri tillgång till hö
4 kg kornkross
2 kg vetekli
mineraler
melass

Vad tycker ni om detta?
Stoet är en varmblodstravare, 1.60 cm hög och väger ca 500 kg (eller runt där, jag har inte vägt henne)

Ger du verkligen 2 kilo vetekli? Det blir ju ganska mycket volymmässigt. Sedan måste du då verkligen ha koll på kvoten mellan Ca/P (kalk och fosfor).

Vad ger ni era digivande ston som går på lösdrift med sitt föl för foder? och mängd?
alltså vad ger ni för mäng hö/hösilge i kg?
Vad ger ni för mängd kraftfoder i kg? och sorter?
Inte lösdrift men näst intill.
Mitt digivande fullblodssto har fri tillgång till ett kanon-hösilage och har gått upp i vikt sen jag fick hem det för runt 1½ månad sen... :banana: Rumpan är åter rund med antydan till vattenränna och ryggen börjar runda på sig igen...
Hon får alltså inget kraftfoder alls. :bow::bow:
(och notera gärna att det ÄR ett fullblod, av xx-variant...)

Mitt sto med föl vid sidan på lösdrift får:
(detta är delat på två fodringar /dag)
Fri tillgång till hö
4 kg kornkross
2 kg vetekli
mineraler
melass

Vad tycker ni om detta?
Stoet är en varmblodstravare, 1.60 cm hög och väger ca 500 kg (eller runt där, jag har inte vägt henne)

Med så mkt kli hoppas jag du har koll på ca/p kvoten

jag blev rekomenderad att ge henne så mycket kli... har dock känt att det är ganska så mycket, men jag är skitdålig på foderstater så jag litade på denna personen...
Nu vet jag att denna tråden inte är för enskilda foderstater.
men tror ni att jag bör ta bort 1 kg vetekli och bara ge henne:
4 kg kornkross
1 kg vetekli
mineraler
melass

(hon är väldigt svårfödd och kornkross funkar på henne så jag vill inte gärna minska på kornkrossen då hon är en rejäl dam på 160 och gansks så grov med ett kraftigt hingstföl vid sidan. Dock är hon "bara" travare.)

Är det nån som är superbra på foderstater och gärna vill göra en åt mig, pm:a gärna. så kan vi diskutera saken...
har dock oxå vart skeptisk till vetekliet....

Vad har du för värden på ditt grovfoder till o börja med? Hur gammal är fölungen? När har du tänkt vänja av den?

ska plocka fram grovfoder analysen till imorgon,,,
*glömt var jag lagt det*

chaplin är född den 14 juni i år och skall iväg i början på januari,
Det blir en ganska så direkt avvänjning då jag inte har möjlighet till nått annat då jag själv ska ha barn nu vilken dag som helst och sambon är hästrädd...

2 kg vetekli...hur många liter blir det?10?vetekli väger ju typ 0,000 kg!!!

2 kg vetekli...hur många liter blir det?10?vetekli väger ju typ 0,000 kg!!!

2 kg mätt med krafft´s fodermått. den vita som det står 1 kg på.
Ja jag vet att det känns lite mycket med vetekliet... håller på att försöka lösa det...

hej,
ska fixa fram alla analyser så fort som möjligt.
vi har magsjuka här hemma så jag hinner inte detta just nu,
återkommer så snart alla har blivit friska :)

Men det är ju ett kg av Kraffts produkter som det vita måttet ger, inte ett kg vilken produkt som helst. Två Krafft-mått med vetekli blir långt ifrån 2 kg. Så var tanken att du skulle ge 2 kg vetekli och har mätt med Kraffts mått så har du inte gett det. :angel: ;) Bra eller dåligt är ju en annan femma. ;)

Fullblod med föl har jag på lösdrift.

Fri tillgång på hösilage, har ingen aning om hur mycket hon äter.
1 kg havre och 5 dl soja får hon en gång om dan som tillägg

/M

Fyller man 1 kg krafftmått med vetekli så blir det ca 0,5 kg enligt vad jag vägt upp.

2 kg mätt med krafft´s fodermått. den vita som det står 1 kg på.
Ja jag vet att det känns lite mycket med vetekliet... håller på att försöka lösa det...
Du har inte funderat på en våg i stallet? En hushållsvåg kostar någon hundralapp...

Det blir helt uppåt väggarna fel när du använder ett volymmått på det sättet.

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det verkligen folk som ger 8 kg till stor häst på lösdrift mitt i vintern. Jag blev förvånad när jag fick höra detta och jag... 2
Svar
37
· Visningar
4 997
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 225
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 670
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka