Bukefalos 28 år!

Foder till en gammal ponny

D

Dinora

Jag har en shettisvalack på lite över 30 år som under alla år hållit hullet fint med lusern, havrekross och mineraler samt fri tillgång på hö. Nu under vintern som var började han falla ur. Det har med åldern att göra, givetvis men det borde finnas någon annan mat att ge med mera fett i? Har ni några tips? Han har fått olja i maten sista tiden men det vill inte bita på honom. Tacksam för alla tips! Han har förresten mycket fina tänder för sin ålder och har inga problem att äta hård mat som pellets osv.
 
Sv: Foder till en gammal ponny

han behövver både fett och proteiner, ge lusern med olja på är mitt tips
blöt gärna upp lusernpellets, det kan ju vara så att hans tänder har hunnit bli sämre sedan senast de kollades...
 
Sv: Foder till en gammal ponny

Tacksam för alla tips! Han har förresten mycket fina tänder för sin ålder och har inga problem att äta hård mat som pellets osv.

Fast det är ju onödigt att slita på tänderna i onödan när de är så pass gamla, så om du inte blöter fodret nu så tycker jag du ska börja göra det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 293
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
786
Senast: skiesabove
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 855
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 894
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp