Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat tappa föl pälsen å hon e 4 månader gammal nu. Tycker de e lite sent?? eller???
Finns de någonting man kan ge bebbe för å få igång hennes fällning rätt å så?? hon har ju ej fått minerlare å sånt innan antagligen men vad ska man ge henne nu? hon pillar i mammas mat å äter bra med hö å dricker vatten så jag tänkte börja vänja av henne i mitten på nästa månad då mamma häst behöver sitt fett själv.
(hon står i nerförsbacke så så överbyggd e hon ej)
Nu till min fråga vad ska man ge mamma häst för att gå upp i vikt.
nu får hon fri tillgång på jätte fint hö med super värden. kan dom ej i huvet.
Sen får hon 2 kg lucern å 2 kg havre (ska byta ut havren mot kraft grov 125 sen. Anledningen till att hon ej får mer e för att jag ej vill vräka på henne något när hon ej fått ordentligt med mat på så länge. Sen orkar hon knappt äta de hon får. Höet äter hon jätte bra av och går i gräs hage med fint gräs på dagarna.
Jag vill ge henne något utöver detta som påskyndar hennes vikt uppgång.
nått man kan lägga i maten som ej tar så stor plats i magen på henne...
Som olja tex?? hur mkt kna man ge av de och vilken olja ska man ge?
Finns det fler alternativ???
Här kommer en bild på flickan min
Vi har bara haft hästarna sedan i helgen å stoet har redan börjar fylla ut lite runt magen å så
men vil ha massa fett så hon lägger på sej. så som hon ser ut nu vågar man inte ha hene ute utan täcke vilket e synd när de e så fint väder.
Tacksam för hjälp... mvh misen
Finns de någonting man kan ge bebbe för å få igång hennes fällning rätt å så?? hon har ju ej fått minerlare å sånt innan antagligen men vad ska man ge henne nu? hon pillar i mammas mat å äter bra med hö å dricker vatten så jag tänkte börja vänja av henne i mitten på nästa månad då mamma häst behöver sitt fett själv.
(hon står i nerförsbacke så så överbyggd e hon ej)

Nu till min fråga vad ska man ge mamma häst för att gå upp i vikt.
nu får hon fri tillgång på jätte fint hö med super värden. kan dom ej i huvet.
Sen får hon 2 kg lucern å 2 kg havre (ska byta ut havren mot kraft grov 125 sen. Anledningen till att hon ej får mer e för att jag ej vill vräka på henne något när hon ej fått ordentligt med mat på så länge. Sen orkar hon knappt äta de hon får. Höet äter hon jätte bra av och går i gräs hage med fint gräs på dagarna.
Jag vill ge henne något utöver detta som påskyndar hennes vikt uppgång.
nått man kan lägga i maten som ej tar så stor plats i magen på henne...
Som olja tex?? hur mkt kna man ge av de och vilken olja ska man ge?
Finns det fler alternativ???
Här kommer en bild på flickan min

Vi har bara haft hästarna sedan i helgen å stoet har redan börjar fylla ut lite runt magen å så
men vil ha massa fett så hon lägger på sej. så som hon ser ut nu vågar man inte ha hene ute utan täcke vilket e synd när de e så fint väder.
Tacksam för hjälp... mvh misen
Senast ändrad: