Foder till fånghäst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Yenetai
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 830
Y

Yenetai

Jag har då en ponny som fick fång förra eller förr-förra året. Sedan dess har hon fått anmärkningar på att få återfall då gräset har kommit för snabbt, byte av hage m.m. Veterinären sa att havre är absolut förbjudet, men andra säger att det inte var någon fara, att det är själva övergångarna som orsakar fång. Jag började ge havre för några månader sedan och det har gått bra, hon får även ponnykraft, vitlökspulver, morötter, b-vitamin och hö.

Som varje gång får hjärnan sätta igång att tänka när det blir vår och höst. Ponnyn är matglad, blir tjock snabbt, är envis och om hon inte får havre så blir hon otroligt trög. Hur skulle ni ha löst problemet?

För att hon inte ska bli sjuk lika lätt så måste jag rida/motionera henne och för att kunna göra detta och ha kul måste hon vara pigg. För att vara pigg behöver hon ha havre eller annat foder som piggar upp. Vi har ingen sandhage, så hon måste stå i en där det finns gräs.

Hur ska jag göra för att hon inte ska bli tjock, trög eller få fång? Jag vill veta om jag kan göra på något annat sätt än det som jag har gjort förut...

Sv: Foder till fånghäst

Varför ger du havre OCH ponnykrafft? Om hon funkar bra på havre skulle jag ge det bara. Jag fodrar inte min fnghäst med havre då jag har hört att kolhydraterna i den kan utlösa fång. Jag fiodrar med Krafft rehab, det innehåller relativt höga näringsvärden (10 MJ och 110 smrp) men innehåller ingen havre. Min häst har ett mkt bra hull, är pigg och glad, inte fet och ja, både han och jag älskar fodret :D

Sv: Foder till fånghäst

Jag ger båda pga att ponnykraften innehåller många nyttiga ämnen och hon får extra havre till det för att bli pigg (2dl/dag).

Liknande trådar

Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
618
Senast: iNHALE
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
1 194
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
931
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka