Foder till föl?

H

hotstuff

tänkte bara höra om det finns någon som har några bra rekomendationer till vad ja ska fodra mitt föl med, det är precis avvänt i från sin mamma o har bara gott på bete mvh jessica
 
Fri tillgång till ett bra hö / hösilage är nära nog ett måste för den växande unghästen. Det bör absolut vara analyserat så du har koll på Ca / P halten (så fölis inte får brist på något av det och därmed skört skelett) och energi / protein kvoten (så du vet om, och i såfall vilket kraftfoder han behöver). Du bör också göra en beräkning av ungefär hur mycket hö han äter / dygn, så du kan beräkna vad han ev behöver i kraftfoderväg.

Det finns en massa färdigblandade foder du kan välja bland, men man kan blanda sitt eget också - det viktiga är att vad man väljer passar ihop med hästens behov utifrån höets värden och mängden han får i sig.

Framförallt behöver växande unghästar med protein än äldre hästar, så det är ju lite proteinrikare kraftfoder man kan titta på (om inte höet är superproteinrikt förståss, då kan du behöva något energitätare istället).
Egenblandad müsli kan man göra på t ex lucernhack, havre / korn, betfor, kli, kanske soja om man behöver mer protein ändå, och så ev mineraltillskott. Proportioner efter behov.

Mängden beror förståss på fölis storlek, ras och beräknad vuxenvikt - och åter, höets värden.
 
För det första, ett bra, analyserat hö med hög kvot mellan protein och energi. Av färdigfoder är Krafft de enda som har vettigt foder med tillräckligt hög proteinhalt. Krafft Breed använder jag till föl då det är smakligt, vitamin och mineralrikt och har högt proteinvärde.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, hur gör ni nu på sommaren om ni åker iväg och få fodrar med hö? Fyller ni ut bristerna i höst med krafft och tillskott eller gör det...
Svar
15
· Visningar
1 147
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 429
Senast: Hedinn
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 824
Senast: Nepenthe
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp