Foder till föl

F

Frodo

Vad ska man ge ett föl för foder? Alltså nu till hösten när de blivit avvanda och inte bor med sin mamma längre? Vad ska man tänka på? Och hur mycket ska man ge? Någon som har erfarenhet? :confused:

Havre/korn, betfor, groove, breed (=plus), vetekli, luzern, mineral, kalk, vitaminer, hö/hösilage.

Mängden får ju anpassas successivt och på vilket värde ditt hö har.

Men det var bara ett överslag över vilka olika kraftfoder som vi använder till våra hästar, unghästar och föl.

Det absolut vktigaste du ska tänka på när det gäller fodring av föl/unghästar är att de kräver stora mängder protein. Men oxå att de har en bra kvot mellan Ca/P, gärna runt 1,8

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
2 019
Senast: tanten
·
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
309
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
670
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Min dvärgpudel ( som inte lever längre ) hade ibland krångel med magen och veterinären rekommenderade ett foder som var lätt att smälta...
Svar
3
· Visningar
496
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka