Foder till känslig, kräsen hund

Zack

Trådstartare
Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men slutade inte klia sig. På vinst och förlust bytte vi ut olika proteiner och nu har vi kommit fram till att extrem klåda i huden uppstår när hon går på foder som innehåller kyckling/kycklingfett samt ägg. Känns som att utbudet blir rätt skralt då?

Uppå det är hon svårfödd, kan låta bli att äta i dagar och det gör mig såklart orolig då hon är en aktiv hund som fortfarande växer. Självklart är hon genomgången av veterinär och inga medicinska avvikelser har hittats. Hon är en glad och framåt liten skit :love:

Vom taste nöt går hon på idag, men är orolig att inte alla behov blir tillfredsställda på enbart nöt? Vi har testat acana lamb men det fodret ratar hon. Nu senast testade sambon four friends derma coat (utan att tänka på att det innehåller kycklingfett. Hon slukar maten med hull och hår men nu har klådan börjat :(

Någon som har tips på vad som kan passa som komplement till nöt?
 
Bozita Robur har två foder med ensam proteinkälla lax resp lamm om man vill ha torrfoder. Mush har en variant med lax-kalkon-nöt, jag vet inte om hon tål kalkon om hon ej tål kyckling?
 
Acana yorkshire-pork har endast gris som animalisk proteinkälla.
Finns bla hos vetzoo, som just nu har extrapris på Acanas foder. Vetzoo kör hem till din dörr kostnadsfritt om du väljer det alternativet. Jag har läst på amerikanska hundforum att kräsna hundar gillar det. Våra hundar har inte ätit det.

Earthborn Holisticär ett amerikanskt foder med råvaror av livsmedelskvalitet (liksom Acana).

Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb:
Ingredienser:
Lammköttmjöl, ärtor, tapioka, rapsolja (konserverat med blandade tokoferoler), ärtprotein, ärtfibrer, linfrön, naturliga smakämnen, blåbärsfibrer, tranbärsfiber, äpplen, blåbär, morötter, spenat, tranbär, DL-metionin, L-lysin, taurin, L-karnitin, betakaroten, Yucca schidigera, rosmarin, vitaminer, mineraler, probiotika.

Earthborn Holistic Coastal Catch:
Ingredienser:
Fiskmjöl (karpfisk), potatis, ärtor, rapsolja (konserverat med blandade tokoferoler), ärtprotein, tapioka, ärtfibrer, ägg, sötpotatis, linfrön, naturliga smakämnen, blåbärsfiber, tranbärsfiber, äpplen, blåbär, morötter, spenat, tranbär, DL-metionin, L-lysin, taurin, L-karnitin, Yucca schidigera, rosmarin, vitamin, mineraler, probiotika.
 
Senast ändrad:
Acana yorkshire-pork har endast gris som animalisk proteinkälla.
Finns bla hos vetzoo, som just nu har extrapris på Acanas foder. Vetzoo kör hem till din dörr kostnadsfritt om du väljer det alternativet. Jag har läst på amerikanska hundforum att kräsna hundar gillar det. Våra hundar har inte ätit det.

Earthborn Holisticär ett amerikanskt foder med råvaror av livsmedelskvalitet (liksom Acana).

Earthborn Holistic Meadow Feast Lamb:
Ingredienser:
Lammköttmjöl, ärtor, tapioka, rapsolja (konserverat med blandade tokoferoler), ärtprotein, ärtfibrer, linfrön, naturliga smakämnen, blåbärsfibrer, tranbärsfiber, äpplen, blåbär, morötter, spenat, tranbär, DL-metionin, L-lysin, taurin, L-karnitin, betakaroten, Yucca schidigera, rosmarin, vitaminer, mineraler, probiotika.

Earthborn Holistic Coastal Catch:
Ingredienser:
Fiskmjöl (karpfisk), potatis, ärtor, rapsolja (konserverat med blandade tokoferoler), ärtprotein, tapioka, ärtfibrer, ägg, sötpotatis, linfrön, naturliga smakämnen, blåbärsfiber, tranbärsfiber, äpplen, blåbär, morötter, spenat, tranbär, DL-metionin, L-lysin, taurin, L-karnitin, Yucca schidigera, rosmarin, vitamin, mineraler, probiotika.
Oj, ser att det är ägg i Earthborn Holistic Coastal Catch, så den passar inte. Acana och Earthborns lammfoder kan passa. Min kräsna gillade Earthborn i början när hon fick det (godisfoder), men ratade det sen. Kräsna hundar brukar föredra något annat än lamm om de får välja. Testa Acanas med gris i första hand är mitt råd.
 
Happy Dog Sensitive Africa eller Karibik kanske kan vara värt att testa?

Africa:
Sammansättning:
Potatisflingor* (48 %), strutsprotein* (18 %), potatisprotein*, solrosolja, betfor (avsockrat)*, leverhydrolysat, äppeldrav* (0,8 %), rapsolja, havssalt, jäst (extraherad)*. (*torkat)

Karibik:
Sammansättning:
Potatisflingor* (48 %), fiskmjöl från djuphavsfisk (18 %), potatisprotein*, solrosolja, betfor (avsockrat)*, leverhydrolysat, rapsolja, äppeldrav* (0,8 %), havssalt, jäst (extraherad)*, yucca schidigera*. (*torkat)
 
Tack alla! Ni är verkligen helt grymma!
Många av fodren ni nämnt har jag aldrig ens hört talas om och har inte heller kommit fram när jag googlat- nu ska jag läsa på!
 
Hundfröken på 8 månader har sedan hon kom till oss uppvisat känslighet inför fodret. Hon gick på valpfodret hon fick vid uppfödare men slutade inte klia sig. På vinst och förlust bytte vi ut olika proteiner och nu har vi kommit fram till att extrem klåda i huden uppstår när hon går på foder som innehåller kyckling/kycklingfett samt ägg. Känns som att utbudet blir rätt skralt då?

Uppå det är hon svårfödd, kan låta bli att äta i dagar och det gör mig såklart orolig då hon är en aktiv hund som fortfarande växer. Självklart är hon genomgången av veterinär och inga medicinska avvikelser har hittats. Hon är en glad och framåt liten skit :love:

Vom taste nöt går hon på idag, men är orolig att inte alla behov blir tillfredsställda på enbart nöt? Vi har testat acana lamb men det fodret ratar hon. Nu senast testade sambon four friends derma coat (utan att tänka på att det innehåller kycklingfett. Hon slukar maten med hull och hår men nu har klådan börjat :(

Någon som har tips på vad som kan passa som komplement till nöt?
Det finns Mush-varianter utan kyckling i, så det bör du kunna ge :)
 
Jag har valt att laga mat till min allergihund. Han får enbart nötkött från MUSH samt egenkokt gröt och tillskott. Han mår utmärkt på enbart nöt. Hundar behöver inte kött från olika sorters djur för att må bra.
Om du ändå vill ge annat kött brukar de flesta hundar tåla ren. Tänk på att MUSH Ren innehåller ben så du inte också ger kalk eller benmjöl.
Vill du ha fullfoder finns en uppsjö att välja mellan hos både MUSH, Purenatural och Nordic.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp