Foder till smal häst

N

nogat

Har en häst av fullblodstyp på foder 13år som är svår att hålla hull på. Han är inte mager men är smal och nu kommer ju kylan då jag hade önskat att han hade lite mer som skydd. Han var lagon för ca 2månader sen men har gått ner och jag är livrädd för att det skall fortsätta.Vi har ingen analys på höt och det är så där. Det är från olika ställen-tyvärr men inget jag kan göra något åt.Han är ganska hetsig och har varit med om mycket både stress och slag hos tidigare ägere. jag har haft honom snart 7mån.har ninågot bra tipps på vad som kan hålla honom eller hjälpa honom gå upp i hull?
Nu äter han/dygn:
12kg hö (har försökt ge han mer men äter ej upp)
1L kli
7dl betfor
1dl min-pellets
1L havre
7dl lucern
1,5dl soja
1dl olja
1msk vetegroddsolja
1/2 dl kalk
1tsk salt
5dl korn
mycket tacksam för förslag!!
 
Har du någon hö-analys?

Det är mycket lättare att ge råd då.

Skriv även vikter på det du ger istället för dl.

Vad väger hästen och hur hög är han?

Hur mycket rider du?

mvh Jessica
 
Som jag skrev så har vi tyvärr ingen analys eftersom höt kommer från olika ställen och detta har jag inte kunnat påverka tyvärr!!! Han rids varje dag då han behöver stimulansen.Ganska varierande träning med dressyr 2-3dagar och resten uteritt. hoppning någon gång då han blir stressad av detta. Har tyvärr inga kg mått. Han är 165cm och väer runt 550kg
 
Det är himla svårt att ge råd under de här omständigheterna men prova att öka lucerngivan. Om det är hackat strå du har så är 7 dl väligt lite, du kan lätt ge 2 liter iallafall.

Det är ju svårt att säga varför hästen är tunn, det kan bero på för lite MJ, för lite protein, eller rentav för mycket protein, eftersom det krävs MJ för att bryta ned proteinet.

mvh Jessica
 
ja jag vet det är jättesvårt utan analys. men enligt ägarna har dom haft jättesvårt att hålla honom i hull och då med analys. Personligen tror jag att stressen har betytt mycket och han går på mycket mindre foder hos mig än hos dom men så jobbar vi mycket med att ta det lungt och få harmoni.lucernern är i pellets.tack för svaren.kram
 
Nu är det ju som sagt omöjligt att säga utan analys MEN hästar som är svåra att hålla i hull ska få mat ofta, gärna fri tillgång på hö (det tror jag du hade redan?) och så kraftfoder, lite och ofta (så många gånger om dagen du kan).

Så tror jag att jag skulle testa ett färdigfoder för att få "samma" dos varje gång. Ex Fibergi Elit, snordyrt men jag har sett VÄLDIGT bra resultat på hull på bla en islandshingst som tappade ngt grymt om han inte fick tillräckligt med foder.
 
Det är ju inte analysen i sig som gör att hästen håller hullet bättre, utan att man har koll på balansen på foderstaten och hur mycket man egentligen ger. Hur mycket fick han då?
 
12 kg hö kan ge allt från 40-120 MJ per dag. Protein från nästan noll till över 1000g. Nåja, i sämsta och bästa fall. Det är ju som tur är ovanligt. Men utan analys måste man ha ett bra öga. Om det är väldigt dåliga värden kan man inte ge så höga givor hö, hästen orkar inte äta så mycket kraftfoder som behövs för att täcka behovet.
 
Förutom det alla andra sagt om analys och höet så kan jag rekommendera att skippa havren och istället ge något färdigfoder.

Tillsammans med lucern ger det ofta en stabilare häst och förhoppningsvis tjockare! Allt är ju inviduellt men kan vara värt att prova.
 
Hej.
Förutom hö, fodrar jag min gammla och smala häst med Krafft grov och Lusern (pellets)+betfor. Funkar mycket bra tycker jag, han håller vikten som han ska. Med ett färdig foder kan du vara säker på att hästen får samma näringsvärde alltid och det står oftast på förpackningen råd om hur mycket en häst ska ha, som man kan ha som hjälp linje, men det varierar dock från häst till häst.
Finns även färdig foder utan havre, då det låter som onödigt med havre till en redan så pass pigg häst. Jag tycker dodson&horrel har bra foder, många olika sorter till olika tillfällen/hästar. Bla, "bild-up" till just smala hästar. Inte allt för dyrt iheller. Det finns givetvis många andra bra fodertilverkare med sådana foder.
Har du färdigfoder behöver du förmodligen inte alla extra tillbehör som du fodrar nu då det mesta redan finns i maten, vilket gör att fodret nog blir billigare ändå.
Lusernen du ger, är det 7dl torr eller blöt lusern om dagen?
Du bör kunna öka till 1kg torr lusern om dagen, 1L väger ca 0,7kg tror jag så det blir ca 1,5L om dagen, uppdelat på några givor om dan uppblötat.
om du bytar eller ökar fodret, kom ihåg att göra det långsamt, men det vet du nog redan.
Hoppas det går bra, det är inte roligt att ha en smal häst, vet hur det känns. :)
 
Hästar som tappar hull har nästan alltid proteinbrist. Då blir de vassa över rygg, länder och kors. Lite proteinöverskott är inte farligt för hästen. Den kissar ut det som urea, och proteinets kolskelett används som energi av hästen. Hästar som presterar extremt (racing, trav etc.) kan störas lite av stort proteinöverskott, men inte hobby- och sporthästar. Så ge mer protein och mindre energi. Blir det inte jobbigt med så många olika foder?
 
Nej du, HULLET kommer av energi. Tappar den däremot överlinjen är det proteinbrist (eller för lite protein OCH energi, eller vitaminbrist, eller dålig ridning).
 
Hästar som ger ett magert skinnigt intryck, ok, överlinjen. Stor mage och vass rygg, brukar de inte se ut så?? Bukfeta hästar vill vi väl inte ha? Ge protein så får du rygg utan fettbuk! Och förstås, lagom med energi! :)
 
HULLET känner man över revbenen. Varken buken eller ryggen har med HULLET att göra.
 
Tycker du kan öka lite på kornet och försöka ge mer hö,
fri tillgång är väl det bästa, men om han inte äter så
är det ju svårt..

Kanske kan du ge i nät (med små maskor) så att han får 'pyssla' i sig lite extra..? Du kan ju ge 'vanligt' först och i nät sedan kanske..?
 
Jag tycker den verkar få lite för lite korn, 0.5 kg korn ger man inte till fetare hästar på min ridskola! Han borde få lite mer, kanske ca 1-1½ kg? Du kanske kan testa att ge solrosfrön, jag har gett lite till min kanin, d innehåller ganska bra med fett? :confused:
 
Sv: Foder till smal häst

Vart gör man en hö analys och hur mycket kostar det?
 
Sv: Foder till smal häst


Jag är inte så kunnig på det där, så jag måste bara fråga. När jag är inne på "Beställa hästfoderanalys" så kan man välja vad som ska finnas med i analysen, tror jag. Näringsinnehåll (energi, råprot, smb råprotein, NDF), Tillägg med mineraler (Ca, P, Mg, K, Na och S), Mikrobiologisk analys, Fe+Mn+Cu+Zn och till sist Selen.

Förutom näringsinnehåll, är det andra viktigt? Ska man välja allt eller hur ska man göra?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt halvblodsto anser jag börjar blir för smal jag misstänker att hon får för lite grovfoder. Jag skulle behöva lite goda råd om...
2
Svar
39
· Visningar
2 732
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp