Foder till smal häst

Sv: Foder till smal häst

Energi, smältbart råprotein och de vanligaste mineralerna (Ca, P, Mg och K) tycker jag är viktigast.
 
Sv: Foder till smal häst

Tipsar om Mustang protein + . Hjälpte min pojk jättemycket (fullblod) Min hade fri tillgång på bra analyserat hö..
 
Sv: Foder till smal häst

Har en häst av fullblodstyp på foder 13år som är svår att hålla hull på. Han är inte mager men är smal och nu kommer ju kylan då jag hade önskat att han hade lite mer som skydd. Han var lagon för ca 2månader sen men har gått ner och jag är livrädd för att det skall fortsätta.Vi har ingen analys på höt och det är så där. Det är från olika ställen-tyvärr men inget jag kan göra något åt.Han är ganska hetsig och har varit med om mycket både stress och slag hos tidigare ägere. jag har haft honom snart 7mån.har ninågot bra tipps på vad som kan hålla honom eller hjälpa honom gå upp i hull?
Nu äter han/dygn:
12kg hö (har försökt ge han mer men äter ej upp)
1L kli
7dl betfor
1dl min-pellets
1L havre
7dl lucern
1,5dl soja
1dl olja
1msk vetegroddsolja
1/2 dl kalk
1tsk salt
5dl korn
mycket tacksam för förslag!!

du ger hästen för mycket fjask ! hästar vill ha naturlig mat inte massa olika grejer , tro mej jag vet ! , jag tycker att du ska ge

KVÄLL: (baserad på kraffts stora vita fodermått)
0.25 betfor
0.25 kornkross
0.25 havre
morot / äpple
BLÖTLÄGGES !

MORGON :
0.75 pellets helst 30% havre pelletsen
0.75 kornkross
morot/ äpple
TORRT


och inte så mycket arbete utan ta en skrittur då och då eller varförinte bara ''Bonda'' med hästen och ut och gå vid hand och lite trickträning , det kommer göra susen , jag lovar . jag har själv en travare som jag har fått från super smal misshandlad baouta häst (oinriden) direkt från travet , till en musklad trygg och helt fantastisk välutbildad westernhäst och nu tävlar vi C nivå i trail och reining på mindre än 1 1/2 år !!!!!!. jag e 13 och jag har ridit in henne helt själv ! :D
hoppas det funkar :rofl: mvh hanna och ojsan . P.S hon var fem när jag fick henne :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt halvblodsto anser jag börjar blir för smal jag misstänker att hon får för lite grovfoder. Jag skulle behöva lite goda råd om...
2
Svar
39
· Visningar
2 732
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp