Foder till stillastående yrväder.

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare vansinnet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 041
V

vansinnet

Min pålla är nybehandlad och ska stå året ut, och därefter blir det bara skritt och skogspromenader.
Det jag funderar över är vad jag ska utfodra henne med, förutom mineraler? Jag vill gärna ge henne något att tugga på, morgon och kväll, dels för att hon ska få i sig de viktiga ämnen hon behöver, och dels för att hon kommer att bli hysterisk om alla de andra hästarna får foder och inte hon.

Tidigare har hon ätit havre och betfor, men hon blir alldeles för pigg av det, även om hon får en liten mängd, nu när hon vilar.

Någon som kan tipsa om ett bra foder att ge till stillastående hästar?
Jag är verkligen vilse i foderjungeln.

Sv: Foder till stillastående yrväder.

Mm, kanske en tanke, men är det inte väldigt mycket protein?
Med tanke på att hon brukar bli svullen i kotorna om hon får för proteinrikt grovfoder är jag rädd att det kanske blir för mycket?

Min boxvilande häst äter krafft Rehab. Det är havrefritt. Tycker de funkar bra.

Ang protein så innehåller lite lucernhack inte speciellt mycket. Brukar va ca 105 gr smrp/kg o 1 kg e typ 10 liter om de ligger lite fluffigt. De är ju bara o räkna ut o kolla hur mycket de blir i förhållande till nu.

Det jag funderar över är vad jag ska utfodra henne med, förutom mineraler?

Vad ger du för mineraler? Många hästar äter de pelleterade mineralerna som godis, så kan du ge bara mineralerna så är det ju redan klappat och klart, inget annat foder behövs.

Jag vill gärna ge henne något att tugga på, morgon och kväll, dels för att hon ska få i sig de viktiga ämnen hon behöver
"Något att tugga på" är ju lämpligen grovfoder i tillräcklig mängd. Hästar behöver tugga i timmar, och det man ger i krubban tillför inget av värde i det avseendet.
Är höet tillräckligt bra finns alla viktiga ämnen där, förutom vissa mineraler. Inget foder tillför "allt som behövs" utan att samtidigt tillföra onödig energi åt en häst som vilar.
Är höet proteinfattigt, ge ett proteinkoncentrat.

och dels för att hon kommer att bli hysterisk om alla de andra hästarna får foder och inte hon.
Ett äpple, en morot, mineralfoder eller liknande brukar räcka utmärkt i det fallet. Bara något landar i krubban brukar de vara nöjda. Om det sedan tar 5 sekunder eller 5 minuter att äta upp är oftast helt oväsentligt.
"It's not the having, it's the getting", sas...;)

Min boxvilande häst äter krafft Rehab. Det är havrefritt. Tycker de funkar bra. QUOTE]

Ja just det, vet ju faktiskt en som hade det till sin häst. Problemet är väl att dom inte har det på Lantmännen här, men dom kan säkert ta hem det om man ber dom.
Kanske ska prova det.

Vad ger du för mineraler? Många hästar äter de pelleterade mineralerna som godis, så kan du ge bara mineralerna så är det ju redan klappat och klart, inget annat foder behövs.
Hon äter KRAFFT MINER, men jag har fått för mig att man måste ge det tillsammans med ett kraftfoder, men det kanske inte är så alltså?

"Något att tugga på" är ju lämpligen grovfoder i tillräcklig mängd. Hästar behöver tugga i timmar, och det man ger i krubban tillför inget av värde i det avseendet.
Är höet tillräckligt bra finns alla viktiga ämnen där, förutom vissa mineraler. Inget foder tillför "allt som behövs" utan att samtidigt tillföra onödig energi åt en häst som vilar.
Är höet proteinfattigt, ge ett proteinkoncentrat.

Jo, hon får ju hö såklart, men det får dom ute i hagen, och som jag skrev så vill jag ju att hon ska få något i krubban för att inte bli så hispig när de andra får mat.

Ett äpple, en morot, mineralfoder eller liknande brukar räcka utmärkt i det fallet. Bara något landar i krubban brukar de vara nöjda. Om det sedan tar 5 sekunder eller 5 minuter att äta upp är oftast helt oväsentligt.
"It's not the having, it's the getting", sas...;)
Ja det har du nog rätt i, har bara aldrig provat det eftersom hon alltid fått en giva kraftfoder. Får väl prova och se vad som händer.

Jag har gett bara mineraler när hästarna har gått på bete, och har aldrig hört att man måste ge det med kraftfoder. Däremot om hästen inte gillar mineralerna så behöver man ju blanda dem med något.

Hej!
Kan bara hålla med om krafft rehab, jättebra att ge vid konvalecens för att behålla muskelmassa. :)

Om du inte får tag på Rehab så hade jag nog provat lucernpellets. Hacket skulle iaf inte mina godta som kraftfoder. Då hade jag lika bra kunnat lägga hö i krubban. ;) Krafftgrund kanske kan fungera också, det brukar de inte bli så väldigt pigga av (har själv en likadan krutburk som blir makalöst svår vid vila).

Men sedan är det ju äpplen, morötter, knäckebröd o.dyl som man får ta till.

Hörde förresten häromdagen av en granne att denne är igång och samarbetar med ett större företag för att ta fram ett pellets innehållande bla frukt som ska kunna ges som "kraftfoder" just vid sådana här tillfällen. Det är ju stressande för dem annars när övriga får. Så jag tycker det hade varit kanon om det kom något alternativ som de tycker smakar lika bra som vanligt kraftfoder! Men just grannens alternativ dröjer nog ett tag till innan det kommer ut på marknaden. Men de är på gång...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 438
Hästvård Det är väl gränsfall i fall detta rör hästvård eller foder men jag lägger tråden här ändå. Pållen det gäller: 75% Trakehner, resten... 2
Svar
20
· Visningar
2 666
Senast: akleja
·
Foder & Strö Som rubriken lyder så står jag med en äldre storhäst nu (27år). Hästen är inte min men jag tar hand om den. Han har tidigare stått på...
Svar
12
· Visningar
3 175
Senast: Tingeling
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka