Foder till stressig/nervöst fullblod?

Lunketuss

Trådstartare
Är det någon somprovat ge Pavo Nervkontroll som foder? Har det haft nån effekt på en stressad nervös häst? Eller har nån anna nåt tips som man kan ge som kan lugna ner ett stressat/hoppigt fullblod? Han får nu på bete (svårfödd) 1kg Lucern, 1 kg Krafft Sensitive, 2dl torr Betfor/dag, ca 2-3 dl Rapsolja, när han kommer inpå box senare i höst får han som ovan fast både på morgonen och på kvällen, alltså ca 2kg av varje per dygn, fri tillgång på grovfoder dygnet runt, ranghög e han. Han är alltid lite hoppig (som fullblod ofta är, lite alerta) men ca varannan gång helt hopplös, hoppar, kastar, blåser sig, gör 180 graders vändningar, man kan aldrig rida avslappnad avstressad och prata med dom andra somrider med och njuta, blir värre nu på hösten men är hoppig mer eller mindre alltid. Dottern börjar ledsna på hans fasoner som aldrig blir bättre. Han är 12 år, vi har haft han i 7år. Rider för instruktör nästan varje vecka, han gås igenom minst vår å höst av en equiterapeut. Finns det nåt man kan ge för att få honom lite mer avslappnad i ridningen. Är otroligt kelig å snäll i all hantering annars.
 
Nu vet jag inte om de blir så mycket till hjälp men kanske....:)

Jag har en arab som är väldigt alert, springer/hoppar till först innan man kollar att de inte va så läskigt. Har det kommit nya stockar längs ridvägen så kastar hon sig som om de sku äta upp henne. Sen kommer hon på att de inte va något läskigt.:D Inge roligt när man kommer travande/galopperande och hon kastar sig åt sidan/tvärnitar.
Årstiderna är värst, nu kommer löven som ändrar färg - läskigt, i vinter när den första snön har kommit då e den läskig. Tänk dig sen när de plogar å de blir stora snövallar. De dödar en absolut.:crazy: och våren när gräset kommer fram - läskigt. De är ett shå att alltid tänka till vad hästen KAN bli rädd för. Men jag har lärt mig nu vad det är som skrämmer henne. Försöker då vara lite före henne med det. Men ändå inte att man spänner sig utan man mera tänker. "där kommer stubben som äter upp henne".:p Då kan man vara några sekunder före henne och få henne att tänka på annat.

Jag har ett eget litet stall där det är lugnt och stilla. Inget onödigt spring. Hon kan rutinerna vilket lugnar henne mycket. Blir det något litet extra i rutinerna så blir hon stressad. När det e sommarbete så e dem mycket stress när de e ute dygnet runt. Kanske se över de hos er om ni inte har så redan.

Jag ger krafft sensitive. Har tagit bort all havre. vilket har lugnat ner henne massor. Har börjat ge lite strimlad betfor för fibrernas skull men håller koll på hennes energi, ifall de går upp i huvudet på henne. Då måste jag sluta.

Skötselrutinera är de samma med ryktning och fixande. Visst gör jag olika varje gång men i grunden är det samma. Jag borstar, kratsar hovarna,på med sadel, på med träns. E de fler folk i stallet och spring märker jag att hon stressar upp sig.

När jag rider ut så rider jag mycket i skogen för att då lugnar hon ner sig mer och måste tänka. Var man sätter fötterna och mer att titta på. Rider jag bara på en grusväg så stressar hon upp sig mer och vill springa en massa. 30 minuter i skogen och hon har lugnat sig massor.
Jag rider ofta ut själv, har märkt att hon är lugnare då. Jag kan vänta ut henne till hon slappnar av innan jag ökar tempot. Ex hon får inte börja trava fören hon skrittar lugnt å e avslappnad. Detta är svårt när man har travat/galopperat före. Men jag känner att jag har mera kontroll då.

Hoppas verkligen detta kan hjälpa lite. Lycka till!
 
jag är ju lite tråkig men tänker, har man försökt i sju år utan att det blivit bra kanske man inte klickar? Svårt att byta temperament på hästar genom fodret. Vissa säger att en stor dos magnesium varje dag verkar positivt på nerviga/stressade hästar, jag har inte märkt nån skillnad på min. Ingen sitter ju och försöker montera ihop en ikeamöbel dagligen i flera års tid, med fel verktyg. tillslut ger man ju upp.
 
Ja det är tråkigt när det blir så här. Tror inte heller att nåt egentligen kan "fixa problemet" utan han är ett fullblod och han är sån till sin natur. Dottern har ju i alla fall ledsnat på den sortens ridning, att aldrig kunna slappna av å bara njutnings rida i lugn å ro. Men kan man sälja en sån häst? Svårfödd, plattfotad kräver sin hovslagare, hoppig, tittig, frusen, hänger lite i framknäna. Han är väldigt kelig, älskar människor, kommer i hagen när man visslar, snäll i all hantering. Ingen häst för tävling utan passar bäst till hobbyridning, kanske nån liten tävling men inget för nåt större, löshoppad 110, hoppad 110 en gång med ryttare på ryggen, inte ofta hoppad med ryttare (dottern vill inte hoppa) men löshoppad ca 1gång/månaden. Känns så oroligt att sälja en häst som är så kinkig i vissa saker, vill ju inte han ska vandra runt runt heller utan få det bra, avliva vill man inte heller, han är ju bara 12år å snäll men nervös, helt trafik säker, van med hundar/ungar/höns/traktorer/ kossor och allt. Brukar säga att han är inte rädd för sånt som finns/är, han är bara rädd för det som INTE finns.
 
Ja det är tråkigt när det blir så här. Tror inte heller att nåt egentligen kan "fixa problemet" utan han är ett fullblod och han är sån till sin natur. Dottern har ju i alla fall ledsnat på den sortens ridning, att aldrig kunna slappna av å bara njutnings rida i lugn å ro. Men kan man sälja en sån häst? Svårfödd, plattfotad kräver sin hovslagare, hoppig, tittig, frusen, hänger lite i framknäna. Han är väldigt kelig, älskar människor, kommer i hagen när man visslar, snäll i all hantering. Ingen häst för tävling utan passar bäst till hobbyridning, kanske nån liten tävling men inget för nåt större, löshoppad 110, hoppad 110 en gång med ryttare på ryggen, inte ofta hoppad med ryttare (dottern vill inte hoppa) men löshoppad ca 1gång/månaden. Känns så oroligt att sälja en häst som är så kinkig i vissa saker, vill ju inte han ska vandra runt runt heller utan få det bra, avliva vill man inte heller, han är ju bara 12år å snäll men nervös, helt trafik säker, van med hundar/ungar/höns/traktorer/ kossor och allt. Brukar säga att han är inte rädd för sånt som finns/är, han är bara rädd för det som INTE finns.
Varför skulle det inte gå att sälja honom undrar jag då. Det verkar onekligen som om fullblod med nerv inte riktigt passar er. Det betyder verkligen inte att temperamentet inte passar andra. Som många sagt så går det inte att fodra bort ett temperament. Plattfotade fullblod är oerhört vanligt och inget konstigt alls. En fullblodsintresserad person med vana/intresse för hästar med mycket nerv skulle utan vidare trivas utmärkt med hästen. Så mitt förslag är att ni säljer hästen och köper en som passar er bättre temperamentsmässigt :)
 
Jag är nog vad man skulle kunna kalla för en "fullblodsmänniska" och jag har hittills inte haft problem med temperamentet på friska hästar. Jag skulle mycket väl kunna köpa en sådan häst så det är fullt möjligt att sälja en sådan här häst.
Men innan en försäljning skulle jag kolla upp hästen och då tänker jag på magen och magsår. Svårt att hålla hullet och stressad kan vara symtom på magsår. Behöver inte vara det men kan vara det.
 
Jag är nog bara orolig att man inte "kostar på honom" bra täcken, bra men kanske dyr hovslagare som är van med fullblodshovar, behöver sulor fram jämt, flytsulor på vintern, skos var 5:e vecka på sommaren, var 6:e - 7:e vecka på vintern, dyrt som f-n, bra å mycket mat, jag ger honom "mag å tarm" + Enzion för hovarna t.ex, det kostar ju en hel del. Tänker om dom bara skiter i sånt så kanske det inte blir så bra. Många vill ju att hästar inte ska kosta nånting, man ska bara kunna rida som f-n på dom. Man tror ju att bara man själv kan
 

Liknande trådar

Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 204
Senast: Tuvisen
·
Foder & Strö Har ett fullblod som blivit opererad för lite drygt tre veckor sen och står på total boxvila sen dess. Ska till Hbg på återbesök och...
Svar
2
· Visningar
620
Senast: mizzmaria
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp