Bukefalos 28 år!

tips till extremt lättfödd glupsk häst

Nominous

Trådstartare
min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy:

hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha ätit för mycket hösilage. hon gick då på fri tillgång efter att ha trott och hoppats att hon ska lessna när de alltid fanns mat. men bevisligen inte...

sen började hon bli tjockare (var lite överviktig redan när jag hämtade henne med bantade ner henne) och jag tog bort i princip allt foder inne på nätterna (hon hade en hink med lusern och tegelstenar så hon kunde pyssla med nåt ändå) och hon fick äta ute då det var väldigt kallt och hon får skav av att ha flera täcken. ville inte att hon skulle frysa. men hästjävlen vräkte i sig mellan 20-30kg mellan 9-15 :confused:

men så fick hon ju fång då och då var de bara å slopa fodret i hagen.

så idag går hon på 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern - det är ändå över hennes behov och hästen blir tjockare. om jag bara ger halm så kan jag fortfarande bara ge max 10kg för att fylla behovet totalt sett.:crazy:

men jag är inte så pigg på att bara ge halm till en unghäst (4 år) som växer och är under uppträning. sen om jag ger 5kg halm på morgon och kväll så är de uppätet på 20 min ungefär. hon är helt stört glupsk!!!

sååå. detta har resulterat i att hon i princip JÄMT står utan mat. inne går de bra att vara utan men ute får hon panik. hon blir så jäkla elak utan mat så hon kan inte gå med nån för hon jagar dem ur hagen.
hon är så stressad över att inte få mat så hon står och gräver vid grinden non stop i typ 6h och detta kan aldrig vara bra för benen :crazy:

hon går inte att rida hårdare än vad hon gör heller för hon håller inte för det.

i boxen har hon leksaker och som sagt en hink med lusern och tegelstenar. den sysselsätter henne en stund iafl.

men vad gör jag ute?? snart går hon inte att ha ute. :( granar har jag provat att ge henne och hon länsar en gran på en timma och jag kan ju inte fodra henne med 8 granar om dan :rofl:



nån som vart med om nå liknande?? tips? jag är helt förtvivlad när de inte finns nån mat hon kan äta sig mätt på (i skallen) utan att de går över hennes behov och gör henne tjock. suck..
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

säker på att hon inte är bukig då utan verkligen fet? en tanke bara :)
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

ehh magen hänger inte de minsta för hon är vältränad men hon hade ett tjockt lager fett över revbenen och på ryggen. limpor framför sadeln. så jo hon var fet!! :D :crazy: inte de minsta bukig - från sidan ser hon ut som elitidrottare i formen.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha ätit för mycket hösilage.
Nu får ju hästar inte fång genom att äta mycket ensilage, snarare kan det handla om ev foderbyte. dvs om ni ger från olika balar, eller dåligt foder.

hon gick då på fri tillgång efter att ha trott och hoppats att hon ska lessna när de alltid fanns mat. men bevisligen inte...
HUR länge gick hästen på fri tillgång ? 1 vecka ? 1 månad ?

men hästjävlen vräkte i sig mellan 20-30kg mellan 9-15
eftersom du ger ensilage så är det ju inte rena 20-30 kg hästen äter. Har du en TS halt på 50% så är 20 kg knappt 12 kg. 30 kg blir ca 17 kg. Inte så värst mycket med andra ord.

men så fick hon ju fång då och då var de bara å slopa fodret i hagen.
Detta är i allafall inte optimalt för en fånghäst att inte ge något alls.

så idag går hon på 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern - det är ändå över hennes behov och hästen blir tjockare. om jag bara ger halm så kan jag fortfarande bara ge max 10kg för att fylla behovet totalt sett
Hästen kanske får under sitt behov. Om man hela tiden ger i underkant så går dom inte ned i vikt eftersom kroppen då är inställd på svält. Och så fort dom får något att äta så lagras detta som fett för att ha som en reserv tills nästa gång dom ev får mat.

Sätt in en bild på hästen så går det att bedömma bättre.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Nu får ju hästar inte fång genom att äta mycket ensilage, snarare kan det handla om ev foderbyte. dvs om ni ger från olika balar, eller dåligt foder.

jo om en häst är fet kan den få fång av att äta hösilage. det är redan fastställt av min veterinär och många som är våldigt duktiga och erfarna av fång här på buke. har inte skett något som helst foderbyte och alla balar har vart lika dana och i superkvalité.

HUR länge gick hästen på fri tillgång ? 1 vecka ? 1 månad ?

i ca 5 månader men fången kom ca 1-2 veckor efter att hennes hagkompis fick en hovbensfraktur och hon blev ensam i hagen = kan äta hur mycket hon vill utan att nån jagar bort henne då och då.

eftersom du ger ensilage så är det ju inte rena 20-30 kg hästen äter. Har du en TS halt på 50% så är 20 kg knappt 12 kg. 30 kg blir ca 17 kg. Inte så värst mycket med andra ord.

det är inte ensilage - det är hösilage på 80%ts - alltså hö i plastad rundbal. så 20-30kg är väldigt mycket för ett varmblod på 152cm.

Detta är i allafall inte optimalt för en fånghäst att inte ge något alls.

men dom du läser vad jag skrev så äter hon så går hon på 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern plus 0.5kg betfor och linfrökaka. det är inte lika med att inte äta någonting alls. :confused: tror du på fullasta allvar att min häst stått på luft och vatten i 6 veckor? :confused:


Hästen kanske får under sitt behov. Om man hela tiden ger i underkant så går dom inte ned i vikt eftersom kroppen då är inställd på svält. Och så fort dom får något att äta så lagras detta som fett för att ha som en reserv tills nästa gång dom ev får mat.

ja det vet jag. och var vill du komma med det?

Sätt in en bild på hästen så går det att bedömma bättre.

hästen är inte på något sätt bukig elelr så. är lite finare idag med då hon satts igång riktigt nu till skillnad från då bilden togs för 2 veckor sedan. = 4 veckor efter fången.

där det är ringat är det fettvalkar men dom börjar som sagt försvinna. mages sticke rinte ut så man ser den rakt bakifrån. utan det är endast valkar och det är de som är farliga enligt veterinär.

ger jag henne ett kg hö mer per dag så växer sig dessa valkar större på några få dagar.

25919276.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Kolla balansen mellan energi och protein i foderstaten. Jag tycker att din häst ser fin ut på bilden. Fortsätt att träna den så kommer hon säkert att hålla formen. Jag har en häst med viktproblem så jag vet vilken match ni går! Lycka till!!!
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

jo om en häst är fet kan den få fång av att äta hösilage. det är redan fastställt av min veterinär och många som är våldigt duktiga och erfarna av fång här på buke. har inte skett något som helst foderbyte och alla balar har vart lika dana och i superkvalité
.

Så ni har exakt samma balar från samma vall menar du ?


det är inte ensilage - det är hösilage på 80%ts - alltså hö i plastad rundbal. så 20-30kg är väldigt mycket för ett varmblod på 152cm.

Det heter ensilage. Hösilage är ett påhittat namn. Och varför tror du att det skulle vara onormalt för en häst att äta så mycket ??


men dom du läser vad jag skrev så äter hon så går hon på 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern plus 0.5kg betfor och linfrökaka. det är inte lika med att inte äta någonting alls. :confused: tror du på fullasta allvar att min häst stått på luft och vatten i 6 veckor? :confused
:

Du skriver ju själv...
men så fick hon ju fång då och då var de bara å slopa fodret i hagen.

Jag syftar på ingen mat hela dagen i hagen.


ja det vet jag. och var vill du komma med det?

Att du kanske ger för lite...vad trodde du ?

hästen är inte på något sätt bukig elelr så. är lite finare idag med då hon satts igång riktigt nu till skillnad från då bilden togs för 2 veckor sedan. = 4 veckor efter fången.

Jag har inte sagt något om bukig. Du skriver ju hela tiden att hästen är fet. på kortet ser jag en slimmad häst med uppdragen midja.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

vad är det för värden på ditt grovfoder?På vilket sätt skulle 4 kg halm,2 kg hösilage+2 kg hö + 1 kg lusern vara över hästens behov?
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Tkr inte alls din häst ser fet ut på bilden...
Men är det en travhäst i träning lr en ridhästtravare? Man brukar väl ofta villa att travarna är slimmade. Men mätt mot en ridhäst tkr jag inte den är fet!

Tänkte att med den foderstat hon har nu, får hon i sig tillräckligt med protein då? måste ju vara höga proteinvärden i grovfodret då...
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Men den där är ju inte ett dugg fet?? Ge den lite mer att äta i hagen. Beror inte stressen på att den är ensam i hagen då? Vart är de andra hästarna, och hur ser hagen ut?

MÅnga travhästar har lätt för att bli väldigt stressade. Med en stor flock med lite lugna och dominanta hästar skulle den kunna bli mycket tryggare tror jag.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Ser inte heller en fet häst. Valkar? Om den där hästen är fet, ja då är min superfet + ännu mer fet. Så lugna du ner dig lite. :)
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Varför inte ge den bara ensilage och halm???? Och köpa vitaminer?? T ex eggersman vitaminer som liknar hästgodis??

Många hästar bilr feta av kraftfoder för i det fria så finns inte det.

Dessutom har man en fånghäst ska den få hö och halm blandat absolut inte bara ensilage elr bara halm det ska vara lika mkt halm som ensilage.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

men dom du läser vad jag skrev så äter hon så går hon på 2kg hösilage, 2 kg hö och 4 kg halm och 1 kg lusern plus 0.5kg betfor och linfrökaka. det är inte lika med att inte äta någonting alls. :confused: tror du på fullasta allvar att min häst stått på luft och vatten i 6 veckor? :confused:
4 kg hö + 4 kg halm är ju lagom för en mindre ponny att äta om dagen.
Så för hästens mage är det ju nästan som ingenting alls, speciellt om man går från fri tillgång till så lite!

Och näringsmässigt kan det omöjligt täcka hästens behov, då måste du räkna väldigt konstigt?!

Att hästen kastar i sig maten och stressar i sig den är ju inte så konstigt om den jagas bort i hagen, eller bara får liite mat.
En häst som får äta tillräcklig mängd i lugn och ro i en lugn miljö gör inte det.
Att den nu går helt ensam gör den väl knappast lugnare heller?
Det bästa vore kanske att byta miljö för hästen om den inte trivs där den står nu.

Testa även att göra det lite svårare för hästen att få tag på mat.
Inte har du väl bara en hög i hagen (När de var två?)?
Strö ut det lite överallt så hästen får ströva lite, då tar det längre tid.
Samma i stallet - lägg det i ett hönät istället för på marken.

Sen är inte din häst fet. Att den skulle få större "valkar" av att få ett kg mer om dagen tycker jag låter väldigt osannolikt.
Och dessa 'valkar' sitter ju precis där sadeln ska sitta - är du 100 på att den verkligen sitter som den ska?? (om hästen rids?)


Tänk på att hästar inte ska gå utan mat mer än några timmar åt gången, så varje dag du utsätter hästen för det så blir det ju både fysiskt och psykiskt påfrestande.
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Dessutom har man en fånghäst ska den få hö och halm blandat absolut inte bara ensilage elr bara halm det ska vara lika mkt halm som ensilage.

Det var det dummaste jag hört idag :p

Visst är det bra att tillsätta lite mer fibrer (halm) till ett lättuggat ensilage, men att man måste ge 50-50 stämmer verkligen inte.

Jag har två fånghästar (Den ena fick det dock inte av foder men..) och de får lite halm eller hö bara för att tuggtiden ska förlängas.
Hade ensilaget varit torrare eller mindre näringsrikt hade jag verkligen inte slängt ut onödiga pengar på att köpa hö eller halm för då hade det inte behövts. :p
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Jag tycker att din häst är lagom i hull. Jättefin! Jag hade varit glad om
min hade varit så slimmad!
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Som någon annan sa, då skulle du se min, där kan man snacka om FET
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

så det här är en slimmad häst tycker ni?? :confused: :crazy:

jag säger ju att hästen inte är bukig men tjock. herre gud lyssna på vad jag säger. tror ni inte att jag själv kan avgöra när min häst är tjock eller ej??

22156665.jpg


detta är meningslöst. jag frågar efter tips hur vad jag kan göra för att kunna ge hästen mera mat men inte mera energi - för hon blir tjock om jag petar i henne mera MJ. och jag räknar inte konstigt... på det hon äter idag får hon exakt den mängd MJ hon behöver för underhåll och lätt arbete.
varför hålla på kritisera när de inte finns nåt att kritisera?

och varför sitta och säga att hästen inte kan få fång när hon bevisligen haft den diagnosen och behandlats för det? ibland är ni dummare än man tror. helt ärligt..
 
Sv: tips till extremt lättfödd glupsk häst

Men vi säger väl inte att hästen är bukig, vi säger bara att den INTE är fet. Lyssna på vad som sägs, för du kan ju uppenbarligen inte bedömma hull på en häst. Du visar en bild på en slimmad häst och påstår den är fet. Nej du kan inte avgöra hullet...vet du egentligen hur en fet häst ser ut ??? En stor mage är inte fethet..h'ästar ska inte se ut som idrottsmän med smal midja. grovfoder tar plats = magen blir stor = betyder INTE en häst är fet.

Fång uppkommer INTE av att hästen äter grovfoder, det uppkommer av anledningar som tex: insulinresistens, hastigt foderbyte, dåligt foder, fruset gräs mm mm.

På denna sida kan du se hur hästar ska se ut i olika hulltillstånd
http://www.angelfire.com/ego/riven0/foderbilder.html
 

Liknande trådar

Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 072
Senast: lovehorses
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 715
Hästvård Hade behövt lite hjälp med att kanske hitta nåt bra sätt att mina hästar kan gå tillsammans under vintern. Den ena är en 11-årig...
Svar
3
· Visningar
1 056
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 894
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp