Foder till valp?

arabia

Trådstartare
För ca en vecka sedan fick jag hem en chihuahua korsningsvalp, Pyret,hon är 11v gammal. När jag hämtade hem henne fick jag med ett sk. valppaket, dvs en ryggsäck med lite brochyrer, tuggpinne, leksak, filt samt 800g royal canine torrfoder för små hundar.
Nu är det så att hon äter det fodret väldigt dåligt, har provat både torrt o uppblött. OK visst hon är ju som sagt liten o behöver inga stora mängder men hon äter knappt nått.
Syrran o hennes chihuahua Kingston har passat Pyret ett par nätter när jag jobbat, har då haft med mig utav hennes mat dit men hon äter inte då heller, trots konkurrensen. Däremot äter hon som en häst av Kingstons foder, dock är detta för vuxna hundar, är det skadligt om de äter av ett vuxenfoder?
Kan tänka mig att det är skillnad i vitaminer o mineraler kanske? Nu kommer jag givetvis inte ihåg vad syrran fodrar sin med för märke, men hon köper det i djuraffären o är rätt dyrt, nått med lamm tror jag det är.

Idag när jag hade med mig Pyret i stallet o gick in hos stallägaren så dök hon ner i matskålen o åt som bara den av hennes hundars foder, Doggy småbitar, så matvägrar gör hon ju inte, utan det verkar mer som om hon inte är förtjust i fodret vi har hemma.

Ska jag vänta ut henne tills hon äter sitt foder eller ska jag byta till nått annat? Vet inte om uppfödaren har gett Royal men utgår ifrån det eftersom det var vad vi fick med, tänkte inte på att fråga heller, men ska ringa henne.

Hur länge brukar man fodra med sk. valpfoder? Vill ju ge min valp det bästa möjliga för att hon ska må bra

Det är nästan 20år sedan jag hade valp sist o har glömt så mkt.
 
Sv: Foder till valp?

Fodra med valpfoder tills hunden är 1 år. Jag tycker att du kan prova ett annat foder, men håll inte på att byta för ofta bara om hon ine vill äta, då riskerar du att få en kräsen hund. Många foder har provpåsar alternativt smakgaranti ( dvs du kan lämna tillbaka en öppnad påse i fall hunden inte gillar det.

Du bör ej ge en valp ett vuxenfoder då det innehåller fel mängd av mycket, särskilt kalcium och fosfor.
 
Sv: Foder till valp?

Jag hade samma problem med min. han åt royal väldigt dåligt, så jag bytte till färskfoder (VoH valp), vilket han åt med god aptit :-) fick tyvärr byta igen eftersom han fick klåda. Veterinären trodde att det berodde på för mycket protein och kalcium, så vi fick byta igen. Valde då precept, vilket inte innehåller vete eller majs. Min valp älskar det :-)
 
Sv: Foder till valp?

då ska jag prova med att byta foder
tar en sväng till djuraffären o fråga lite vad de tror
Detta är ju som sagt en liiiiiiiiiten hund o man vill ju att de sa få i sig allt i rätt mängd äve om hon inte äter jätteportioner
 
Sv: Foder till valp?

Jag hakar på i tråden med en liten fråga... hur är det med hundars näringsbehov i olika åldrar, ras-skillnader, akivitet osv? Till hästarna är jag ju supernoga med att räkna foderstater, men även om det kanske inte är "lika viktigt" med hundar så vill jag ändå lära mig mer...

Jag vet att jag jämförde en massa olika foder när jag hade valp senast men det är så länge sen och jag har glömt allt :o

Någon som kan upplysa mig lite eller har tips på litteratur?
 
Sv: Foder till valp?

Det är väl allmänt kännt att hundar av små raser är svåra med maten. Jag tycker inte du ska byta foder. Använd samma foder som hon är van vid. Ställ fram mat låte det stå i en 15 minuter äter hon inte så ta bort. på middagen ställer du fram samma mat i 15 minuter o oom hon inte äter så plocka bort. Byter du mat så lär hon sej att om hon matvägrar får hon något annat gott. Sen är en nyöppnad påse mkt godare än en som varit öppen en vecka.

Ge hunden absolut inget annat att äta under dagen. Får den tex köttbullar istället så vill hon ju naturligtvis ha det istället.
 
Sv: Foder till valp?

Det är väl allmänt kännt att hundar av små raser är svåra med maten. Jag tycker inte du ska byta foder. Använd samma foder som hon är van vid. Ställ fram mat låte det stå i en 15 minuter äter hon inte så ta bort. på middagen ställer du fram samma mat i 15 minuter o oom hon inte äter så plocka bort. Byter du mat så lär hon sej att om hon matvägrar får hon något annat gott. Sen är en nyöppnad påse mkt godare än en som varit öppen en vecka.

Ge hunden absolut inget annat att äta under dagen. Får den tex köttbullar istället så vill hon ju naturligtvis ha det istället.

Den här gamla klassikern är det absolut SÄMSTA tipset jag någonsin har fått när det gäller hundar och mat. Så himla stenålders.

Jag har gjort tvärt om och avdramatiserat maten. Den bara är där, och hundarna äter när de är hungriga.

TS:
Jag har också små hundar.
Och väldigt få hundar svälter sig till döds, men det är såklart bra att ha någon slags rutiner med maten. Mina hundar äter till exempel aldrig innan de har gått första långpromenaden. (Dessutom kräks de galla om de väntar för länge med att äta.) Så hemma hos är det rastning först, frukost sen.
Vi har bytt foder 3 eller 4 gånger och nu äter de ett torrfoder med mycket fisk i, det luktar smarrigare än "vanlig" mat. Innan dess åt de veterinärfoder (de fick en mag- eller tarmbakterie i december och blev väldigt magsjuka, så efter det var dietfoder som gällde). Innan dess åt de Standart Hjort och båda är uppvuxna med RC.

Jag har lärt mig att mina hundar fungerar allra bäst om de har fri tillång till maten och får äta när de vill. Även om jag har två hundar så är det ingen konkurrens och ingen hets kring matskålarna (ibland matskålen, de kan äta samtidigt ur samma). Båda hundarna är i perfekt hull och bajsar alldeles utmärkt.
Billy äter helst rejäl frukost och kvällsmat, medan Ivan äter små portioner utspritt över hela dagen. Han kan ta tre-fyra kulor och sedan göra något annat, för att gå tillbaks och äta tre-fyra kulor. De är olika. Alla hundar har inte samma intresse och schema för mat.

När de var valpar var det likadant, maten stod framme och när hunden åt innebar det i början en "mysig stund" eller lek. Ibland fick de jaga kulorna på golvet eller leta efter dem eller jobba lite för den. Ibland var det klapp och beröm och gos, för att sedan få vara ifred och få matro. Men maten stod alltid framme, eftersom det skulle vara lätt att välja att äta.

Mina hundar får dessutom köttbullar och hundgodis och rått kött (främst kyckling och fisk) och annat gott som belöning eller sysselsättning, men de äter fortfarande sin vanliga mat för det.

Mina tips och erfarenheter:
  • Ge samma mat som uppfödaren, eller den mat som hunden är van vid.
  • Om du vill byta foder, börja med att bara ge några få kulor av det nya fodret för att sedan öka. Jag har inte varit särskilt noga vid foderbyten och mina hundar har klarat det utan några som helst problem.
  • Lek med maten för att hunden ska börja äta, men ge den sedan matro. Ibland är det till exempel så himla mycket roligare och lättare att äta maten utanför matskålen än i.
  • Skäll aldrig på hunden för att den inte äter, tvinga den inte. Tänk i stället på att avdramatisera och göra maten till något neutralt/positivt.
  • Hunden kommer inte att svälta ihjäl.
  • Om den kräks gult slem (galla) behöver den få i sig något ganska snabbt. Det räcker med något litet.
  • Jag har blandat maten med allt från keso till ris till grädde och riven ost. De äter sin vanliga mat även efter det.
 
Senast ändrad:
Sv: Foder till valp?

Vi har mat stående framme jämt, det är så uppfödaren oxå haft, men tycker att hon äter alldeles för lite, nu senast fick hon 1dl i skålen, det var i måndags, nu ett par dagar senare är det fortfarande en halv dl kvar, hon får det torrt då uppblött inte locka alls. Hon tunnar av o iom att hon är så liten går det snabbt, visst hon äter för att inte dö, men har svårt att hålla hullet. All annan mat lockar ju lilla damen mer.
 
Sv: Foder till valp?

jag hoppas verkligen inte min valp "blir" sån, med två andra matglada hundar här hemma så är det en omöjlighet att låta mat stå framme!
 
Sv: Foder till valp?

hur är tipset dåligt. O visst jag ger mina hundar godis oxå. Men dom äter. Om man plockar i en liten hund en massa annat så är den inte hungrig när det är mat.
Min ena hund äter oftast inte på morgonen alls. den får hela sin giva på kvällen för den vill ha det så.

Skulle aldrig hålla på o byta mat för efter ett tag är förmodligen inte den maten god heller o så får man byta o byta o byta.

HAr man flera hundar är det inte optimalt att ha fri tillgång på mat alltid. mina skulle tex äta ihjäl sej. Ja utan den som bara äter en gång om dagen. Men då den äter äter den väldigt sakta så den skulle troligen svälta ihjäl för att dom andra skulle äta upp det.

En fråga till TS hur mycket mat får din hund.
 
Sv: Foder till valp?

Som jag skrev tidigare så har hon fri tillgång på mat
Hon åt en dl på 4 dagar o det är för lite förstår ju vem som helst
Nu har jag iaf pratat med uppfödaren o de har fått RC + Proplan blandat hos denne
Har köpt fodret uppfödaren använt o nu äter min lilla upp sin mat (blandar RC+PP)
Hon tyckte inte om bara RC fodret är ju bara att konstatera

Nu äter hon upp det som läggs i skålen även om det tar en hel dag, men hon äter bäst på kvällen, tar några kulor lite då o då under dagen.

Hon får inte massa gott vid sidan om, lite belöning bara när vi tränar inkallning, sitt o ligg typ, en köttbulle i småbitar räcker läääääääääääänge.
 
Sv: Foder till valp?

bara som en liten instickare har mina hundar aldrig gillat RC, varken rottisen, nån av cockrarna och verkligen inte lhasan jag har nu. Cockrarna har iofs ätit det, om än lite motvilligt, men de äter å andra sidan ALLT.
 
Sv: Foder till valp?

verkar vara många voffsingar som inte äter RC, men nu har iaf min lilla börjat äta o det ger en glad matte o piggare valp
 
Sv: Foder till valp?

Jag hade hört med uppfödaren men låtit valpen vara kvar med sitt foder ett tag till. Och hindrat den från att sno andra hundars mat. Det är inte farligt i sig, men risken är ju att hon blir dålig i magen.

Bästa matrutinen, huruvida de blir kinkiga av att få extra saker, känslighet vid foderbyte osv är väldigt individuellt.
Jag hade försökt från början att ge på fasta tider och ta bort maten efter ett tag. Smidigt med en hund som äter när det bjuds (så vet man alltid att den fått i sig mat även om man är borta hela dagen) men inte har jättestrikta mattider är enligt mig ultimat. Men även på min hund märkte jag att han åt mer när han hade fri tillgång så jag började göra så istället (eller rättare sagt ge mat 2 ggr/dag och låta det stå framme). Numera äter han färskfoder och slänger i sig maten.
 
Sv: Foder till valp?

om du läser vad ag skrivit så har jag redan pratat med uppfödaren o valpis får idag samma foder som den fick där o äter upp det som läggs fram nu
 

Liknande trådar

Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 062
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
1 825
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 039
Senast: Lillebjörn
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
1 898
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp