Sv: Foder, vad som är till för vad..
En liten sammanfattning av foder:
Betfor är en rest från sockerbetor, och är ett energifoder. Betfor innehåller fiber (betfiber) som har en hög smältbarhet, vilken är den huvudsakliga energikällan. Däremot finns det nästan ingen protein i betfor.
Spannmål är också främst ett energifodermedel, men har ett visst proteininnehåll också. Energin i spannmålen kommer främst från stärkelse, vilken är snabb nedbruten, vilket lättare kan ge störningar i magen vid stora givor på en gång. Fiber bryts alltid ner långsammare än stärkelsen, även om fibern är lättnedbruten.
Havre innehåller minst energi, stärkelse och protein av spannmålsslagen (havre, korn, vete och rågvete), men har ett högre fettinnehåll och mer fiber. Därför har traditionellt sett havren passat bäst till hästar (av spannmålen): hyfsat energiinnehåll, en del protein och mindre mängd stärkelse. Plus att havren varit det billigaste spannmålsslaget.
Korn har högre både energi, stärkelse och protein än havre, men mindre fett och fiber.
Vete och rågvete har högst energi och stärkelse. Så se upp med för stora givor av dessa vid ett och samma tillfälle. Proteinet är ganska så lika mellan korn, vete och rågvete.
Tittar man sedan på kli till exempel så är det vanligaste kli av vetet, men här är vetet processat. Jag minns inte på rak arm men har för mig att skalandelen är högre. Alltså förändras sammansättningen och därmed näringsämnenas inbördes fördelning. Jag tror att fibern är högre än i vetet självt, på bekostnad av stärkelse.
Soja är ett rent proteinfodermedel, vars egenskap är att tillföra protein i foderstaten. Protein är ju musklernas byggstenar.
Så jag skulle vilja säga att betforn är bra för att få upp energin och är skonsammare mot magen än spannmålen om du behöver tillföra mycket energi. Däremot behöver man då oftast komplettera med ett proteinfodermedel också. Vid måttligt behov av energi räcker det gott och väl med havre och/eller korn till exempel och då kan proteinnivån räcka. Varför krångla till det mer än nödvändigt?
MEN, ta alltid analys på grovfodret för att veta vilket behov ni har just i år!!
En del hästar blir "heta" av havre, antagligen beroende på fettsammansättningen, då är korn bättre. Tänk också på att det är av energin en häst blir fet av, inte proteinet i första hand.
Håll till godo! MVH AAAA!