Karin87

Trådstartare
Hej!
Lägger tråden här då det handlar om foder till ISLANDSHÄST! Så jag hoppas det blir rätt ändå...:)
Jag har fått hjälp med foderstat från Kr**ft foderrådgivning till min isis. Men börjar fundera på om han får för mycket kraftfoder...:confused: Blir lite halvt orolig om han får fel foder...men jag intalar mig själv att det är ju faktiskt profisionell hjälp jag fått. Men när folk här på buke börjar tala om att icke-tävlingshästar kanske bara behöver grovfoder så...*hmm*...ja, jag vet inte.
Men ni som är hajja på foder...vad tror ni om detta?
Min isis (lite tjock) står inne under natten, ute på dagen...Får just nu: 6 kg hö/dag
ca 1 kg groov/dag
ca 0,3 kg lusern/dag
+ ishavsalger pga eksem och lite vitlökspulver nu och lincubes nu lr vad det heter, för han är lite glupsk och kan tänka mig att han får i sig lite gegga och jord nu.
Men vad tycker ni? Överdriver jag min oro eller? Eftersom han är eksemhäst är ju fodret väldigt viktigt!
Hoppas nån kan hjälpa! :)
Kanske någon annan som är duktig på att räkna foderstater annars?
Vänliga hälsningar Karin

Sv: Foder

Låter mycket med 1 kg krafft groov, särskilt om din häst är av den lite rundare sorten. Jag har också exemhästar och de får 6-7 kg hö/dygn, 1/4 liter gräspellets (mängd i uppblött tillstånd efter att ha svällt minst en timme), 5 dl Racing Pony (pelleterat helfoder med bl.a alger i, bättre näringsinnehåll än än Krafft tycker jag) samt äppelcidervinäger. Då jobbar de ca 2 tim/dag 5-6 tim/v och har fri tillgång på Basiblock i hagen så de får i sig vitlök m.m. via det.

Det är som du skrev vanligt att vi proppar i våra hästar på tok för mkt kraftfoder och det ger ofta följdproblem efter ett tag. Har du ett bra hö räcker ofta det, medan ett medelmåttigt hö behöver kompletteras med luzern eller liknande (jag använder Racing Greenline) för att garantera ett bra näringsvärde. För exemhästar (även min fd fånghäst äter det) ger det jämn tillgång på "gräs" året runt vilket gör inskolningen under våren mindre drastisk. Om jag var som du skulle jag nog dra ner på Krafften åtminstone till hälften om du inte rider din häst flera timmar/dag i tufft tempo.

Okej...Men varför rekomenderar dom då så mycket kraft? Jag menar jag berättade ju att det var en islandshäst av den rundare modellen jag hade så... Känns som om ifall jag drar ner på det så förstörs ju uträkninen, men det kanske är det rätta att göra?! Kanske det jag ger 1 kg av räcker med 5 dl/dag då? Usch vad svårt det är...

1. Analys på grovfodret, om man inte har en sådan blir det svårt att veta vad hästen får i sig.

2. Foderstaten sätts med utgångsläge från grovfoderinnehållet, samt med hänsyn till hästens status samt träning/ridning.

3. Den största andelen protein skall komma i från grovfodret, får man problem där med låga värden skall man först och främst höja värdena med en kompletterande till grovfodret. (Tex lucern)

4. Detta skall ligga på foder, även fast det är en islandshäst.;)

Okej, jag har ju analys på grovfodret, det är ju därför dom har kunnat göra en utförlig foderstat åt mig.
Vad tror du annars då? Är det okej med det jag ger då?
Förlåt om jag tjatar men vill bara min hästs bästa! :)
Okej, förlåt att jag la den fel, kanske ändras av moderatorn eller nåt? Tack för alla svar hittills, men hoppas på fler!

personligen skulle jag inte lita på en partisk foderrådgivare. Klart de rekommenderar dig krafft eftersom du ringer till dem. Det finns gratisprogram där du kan räkna ut foderstaten själv om du har värdena på ditt hö.

Personligen föredrar jag en foderstat utan havre. Tidigare har vi fodrat med hö (analyserat) och kompletterat med havrefri müsli och korn.

Nu kör vi på Hö (5,5 kg), fibergi och korn. (plus mineraler såklart)

Mineralmängden är densamma dag från dag, däremot ger jag väldigt lite korn/kompletterande om hästen inte arbetat.

Senast ändrad av en moderator:

Karin87 skrev:
Okej...Men varför rekomenderar dom då så mycket kraft?
För att din säck ska ta snabbare slut så du får pka och handla en ny och de tjänar mer pengar :angel:

Det blir ett högt intag av Mj, det skall man akta sig för när det handlar om hästar som är lite runda av sig. Om tanken är att hästen skall slimma upp sig, bör man ge akt på överskottet av energi.

Om smrp är lågt,;) bör man tillföra grovfodret en förstärkare. Istället för groov kanske du skulle vända på det hela och ge lucern i stället, islänningar är riktigt bra grovfoderomvandlare och det är därför bättre att satsa sina kort på den biten. Höja kvoten i grovfodret, med hjälp av lucern. Är värdena riktigt risiga kan man även tänka sig någon typ av proteintillsats, ex krafft protein eller soya.

Okej, men hur vet man det då?
Har läst om det i skolan nån gång för länge sen men minns inte hur man räknar eller nåt. :( O vem kan man lita på säger rätt då? Trodde ju på dom på krafft....

Karin87 skrev:
Okej, men hur vet man det då?
Har läst om det i skolan nån gång för länge sen men minns inte hur man räknar eller nåt. :( O vem kan man lita på säger rätt då? Trodde ju på dom på krafft....

Har du analysvärdena tillgängliga så kan du skriva ner dom här så kan vi lättare bedöma situationen...

För övrigt så har Krafft räknat helt rätt, säkert, MEN de vill ju gärna att man använder mycket av deras grejer. Att de rekommenderat dig Groov och lusern måste vara för att det är lågt med protein i ditt hö. Men man skulle kunna använda andra grejer så att det blir både biliigare och lite skonsammare för hästen.
Som sagt, med hjälp av analysvärdena på ditt hö kan jag försöka hjälpa dig med några förslag. :smirk:

En liten instickare bara, det talas ju mycket om Krafft och de är säkert ok, men jag har en vän som har isis med exem och hon har eggermans foder sär ett av fodrena är speciellt för exemhästar. Litet tipps bara, har hört att det ska funka...;)

Jag har endel erfarenhet av just kraffts foderstatsuträkningar (har räknat om flera foderstater)...och oftast är dom inte bra....och i vissa fall riktigt dåliga....och nått exterm fall med riktigt, riktigt uselt förslag har jag också stött på.

Om jag säger som så....
8 fall av 10 med kraffts foderstatsberäkningar är det inte ok. Viss felmarginal kan ju gå bra beroende på vad det är men...
Dom vill sälja sitt foder. Så enkelt är det.

Om du lägger ut siffrorna på ditt hö i den här tråden så får du säkert flera förslag och som troligen är bättre än kraffts förslag.

Hej!
Va snälla alla är som vill hjälpa mig med förslag!
Men jag fick höra att man inte fick lägga ut enskilda foderstater lr nåt sånt...Om det inte stämmer kan ni ju säga till!! :) Annars kan ja tyvärr inte skriva höanalysen. :(

Om du kollar runt så är det jätte många som frågar om hjälp med foderstater här och alla som har analyserat hö lägger ut sina siffror. Jag har aldrig hört att det ska vara förbjudet.

Det är många som "är här" som jär jätte duktiga på att räkna så du får säkert flera förslag.

Komihåg att även skriva om det är nått foder sim du absolut vill/inte vill använda.

Jag har en lite fråga om det är någon som är duktig på det här med isisar...Jag har aldrig räknat åt en... så jag är lite nyfiken.
Är det nått speciellt att tänka på när man räknar till en isis? Är de oftast lättfödda eller? Och finns det nått samband med foder och eksem?

Ja, ha det var nått som jag missat...

Men det ligger ju ute trådar med analysvärden...
Så det är inte ok att göra så längre?

Det är lite tråkigt tycker jag för det gör ju att det kanske kan bli svårare för dom som inte kan att få hjälp/råd...

Enskilda foderstater är ej tillåtna, men visst kan man diskutera analyser utan att för den sakens skull gå in på enskilda foderstater. Men missar jag något är jag tacksam för synpunkter på det, använd den lilla triangeln till vänster av inlägget.
report.gif

Boj/moderator

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 407
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 357
Senast: valpköpare
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 502

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka