Bumble-Bee

Trådstartare
Har en fråga angående foder och alla sorter som finns på marknaden!
Jag har alltid fodrat med royal canin och tycker det funkar bra, men vad är skillnaden mellan detta relativt dyra foder och de billigare märken som finns i tex stormarknaderna? Finns det skillnader i kvalitet, näringsvärde etc? Vad fodrar du med? Varför?

Senast ändrad:
Sv: Foder

Jag fodrar med Cenaturio för att det är garanterat utan kemikalier, bra näringsinnehåll och bra pris.

Jag bytte från Nutro sensitive till James Wellbeloved anka och ris eftersom jag hört att JW är bra till kineser.Han kliade sig mycket innan och hade andra hudproblem. Nu efter ungefär en månad är det mycket bättre. Det är ganska lite protein i JW om man jämför med tex Royal

Jag fodrar med färskfoder för att han funkar bäst med det. Har testat RC, Hill's & Pro Pac men har inte varit nöjd och hunden har inte direkt ätit med god aptit vilket han gör nu.

Jag ger min Specific specialfoder. Har testat bla hills, royal canine, nutro choice lamm och ris, färskfoder och magnussons men inga av dem har fungerat. Specific är det som funkat bäst på honom.

Jag fodrar med eukanuba för mina verkar funka bra på det!
Skillnade på mataffärers hundmat och djuraffärers är väl främst mängden spannmål!
Dom färdas rakt igenom å det man betalar för är en massa extra bajs:crazy:

Jag fodrar med Lidls Opti dog ett foder som är ganska högt i energi (26/16) och det fungerar utmärkt på min hund, han är fin i pälsen och bra i magen och håller vikten (nästan lite för bra). Och då är han ganska så aktiv. (Flatte, varför det är full rulle de flesta dagar i veckan)

Axess är ett MYCKET billigt foder som sägs ha bra råvaror och näringsinnehåll. Lågt pris pga att de inte använder sig av marknadsföring har jag fått veta. Det är det enda foder som min hund verkar gå bra på. :bow:

Axess är ett MYCKET billigt foder som sägs ha bra råvaror och näringsinnehåll. Lågt pris pga att de inte använder sig av marknadsföring har jag fått veta. Det är det enda foder som min hund verkar gå bra på. :bow:

Det här är en sanning med modifikation enligt mig.
Lågt pris pga billiga råvaror tror jag. Det består till mesta delen av fullkornsvete. Kanske marknadsföringen också bidrar, vad vet jag?

Kul att din hund funkar på det, då ska du fortsätta med det. Man ger det som passar respektive hund, men jag skulle inte rekommendera det till en hund med foderallergier mm. Vet flera i min närhet som provat Axess o alla säger att hunden inte blev mätt o att det går rakt igenom. Ingen av dem har blivit dålig i magen eller päls mm. Men de har bajsat mer o ätit så stor mängd att det fodret blivit dyrare i längden..

Detta troligen pga att det är så mycket spannmål o kolhydrater i.

Näringsvärde
Protein..........................20%
Fett...............................9%
Kolhydrater.................52,5%
Växttråd........................2,5%
Vattenhalt.....................10%
Aska................................6%
därav kalcium (Ca) 1,2%
fosfor (P) 0,8%

Jag är ingen foderexpert (långt ifrån), men ni som kan mer får gärna säga om min teori är helt fel eller inte.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mellanpudeltik på dryga 2 år är rätt dålig på att äta och svår att hålla i hull. Hon har sedan början av året ätit Royal Canin 4800...
Svar
10
· Visningar
752
Senast: Hawaii
·
Övr. Hund Vilka tuggben är era hundars (och era) favoriter? Det finns ju rätt många märken numera som har svensk- eller nordisktillverkade ben av... 2
Svar
22
· Visningar
1 421
Senast: Capybara
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 159
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej, jag har läst igenom några trådar om hundar i bil. Men ingen har nämnt elbilarnas fantastiska möjligheter för hundägare, nämligen... 2
Svar
29
· Visningar
2 504
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka