Foderallergi & epilepsi

X

xfilipx

Vår honkatt som fyllde 4 år nu i veckan, har fått diagnosen foderallergi. Vi har haft fodret i cirka 4 månader (dock har vi inte givit henne den speciella kosten regelbundet), hon har vägrat äta den speciella maten 2 eller 3 gånger (hon har alltså strejkat i 1-2 dagar då), och då har min kära mor bjudit henne på sin gamla Friskies-mat, så att hon slapp vara hungrig.

Mitt under detta har även stackaren fått epilepsi.

Hon äter inte så mycket utav sin speciella kost, så hon har även gått ned i vikt. Därför bestämde sig min mamma för att ge henne sin gamla Friskies-mat, vilket har uppskattats.

Det speciella fodret inte hjälper speciellt mycket, då hon fortfarande kliar sig. Jag har dock hört att det skall finnas flera olika typer utav foder för allergiska katter, vilket jag gärna vill testa. Jag har hört att man måste mata en foderallergisk katt i 6-8 veckor med den speciella kosten för att det skall funka, jag tror inte vi har gjort i så pass lång tid, kanske 4-5 veckor som max, innan mamma har fått "skuldkänslor" och ger katten skinka, ost eller Friskies-mat, och sedan tillbaka till det speciella fodret, då hon märker att katten kliar sig ännu mer.

Vi har även givit henne 1/3 eller 2/3 utav en tablett mot epilepsi. Även detta har misskötts, då mina föräldrar är skilda, och min mamma inte kan ge katten tabletten när jag är hos min pappa. Hon fick sitt första anfall cirka 2 veckor efter att veterinärerna tog biopsid (stavning?) på henne, för att undersöka vad hon var allergisk emot. Jag har i princip rätt stor koll på när hon har fått anfallen:

1. Början av November

2. Slutet av November/början av December

3. Mitten av December (när hon fick detta hade vi börjat ge henne tabletter emot epilepsi)

4. 1 Januari

5. 1 Februari

6. 14 April



Som ni ser så blir anfallena bara färre och färre, vilket jag tycker är väldigt skönt, men det är så jävla påfrestande att se henne få ett anfall. Sedan den 14 April har jag givit henne tabletter varje dag, dvs 1/3 tablett på morgonen och 1/3 tablett på eftermiddagen/kvällen. Har även läst att man ska ge katter med trolig epilepsi någon slags B-vitamin.





Övrig info (om det skulle vara till någon nytta):

Ålder: 4 år

Typ: Vanlig bondkatt

Epilepsi-medicin: Fenemal

Foder: Royal Canin Hypoallergenic DR 25





Dit jag vill komma med det här inlägget är: Vad tycker ni att vi ska göra? Min mamma vill avliva katten, medan jag vill kämpa på och försöka med olika foder för allergiska katter, samt vara väldigt noga med att ge henne tabletterna.

Och vad har ni för tips samt erfarenheter att dela med er utav? Är verkligen tacksam för allt jag kan få...




Tusen tack till de som kan hjälpa mig! /Filip, 16 :bow:
 
Sv: Foderallergi & epilepsi

De flesta hypoallergena foder som finns är tråkigt nog ineffektiva. Tror man räknar på att effektiviteten ligger på 40% dvs. de fungerar inte på ens hälften av katterna som äter dem.

De flesta experter jag har varit i kontakt med eller läst artiklar från rekommenderar att man sätter samman en egen eliminationsdiet. När man gör egen "allergimat" ger man endast en proteinkälla och ska man ge kolhydrater väljer man en kolhydratkälla. Man blandar INTE ihop en salig röra eftersom man vill veta exakt vad katten är allergisk mot.

Här kommer recept sammansatta av veterinärerna Birgit Holm och Katarina Bewig:

• Protein, t ex älgskav/lamm/kanin/höns/kalkon eller liknande, 100 - 150 g kokt kött. Ge även kokspadet, som innehåller taurin, som läckt ut under kokningen.
• Vitamin-mineraltillskott, t ex Vitamineral barn (apotek). Krossa tabletten och ge 1/4 tablett per dag i fodret.
• Taurin, 50 mg/dag. Taurin i pulverform är receptfritt och köps på apotek. Taurin kan ex tempore-förskrivas i kapselform. Apoteket levererar då 100 kapslar á 50 mg för ca 260 kronor (1998). Använd inte kommersiella taurintabletter, då substansen här kan vara bunden till ett protein.
• Majsolja eller solrosolja (livsmedelsbutik). Ge 1 tsk/dag i fodret.
• Kalciumkarbonat (apotek), 1 krossad 500 mg 19 tablett/dag blandas i fodret.

Angivna mängder räcker i en dag till 4 -5 kg katt. Man kan mycket väl laga för flera dagar och frysa ner portioner, som inte bara bör tinas utan också värmas något före servering för att öka smakligheten.

Ytterligare en variant:
• 1 000 g keso
• 400 g kokt, långkornigt, vitt ris
• 2 tsk kaliumklorid (apotek)
• 4,5 g kalciumkarbonat = 9 st 500 mg tabletter (apotek)
• 2 tsk solrosolja (livsmedelsbutik)
• 350 mg taurin (apotek)
• 1 vitamin-mineraltablett för barn, t ex Vitamineral barn
Riset kokas enligt anvisningen på paketet tillsammans med kaliumkloriden (jag skulle dock rekommendera att man kokar riset lite längre än rekommenderad tid). Vitamin och mineraltabletterna krossas och blandas med taurinet och keson i det kokta riset. Denna tillagning räcker i sex dagar till 4-5 kg katt.

Dr. Pitcairn har också recept på "allergimat":
Variant 1

4,8 dl brunt ris
900 g rått lammkött
4 tsk benmjöl (eller 2400 mg kalcium eller 1 1/3 tsk pulveriserat äggskal)
2 msk vegetabilisk olja
200-400 mg C-vitamin (ester C) dagligen samt kattvitaminer utan jäst enligt tillverkarens rekommendation

Koka riset. Mal köttet eller skär ner det i bitar. Blanda ingredienserna väl. Vill du inte ge ris kan du ersätta det med 4,8 dl hirs eller 9,6 dl havre. Oavsett vilket du väljer skall det givetvis kokas. Maten räcker 8-10 dagar (räknat på en vuxen katt).

Variant 2

3,6 dl hirs
900 g rå kalkon
2 msk benmjöl (eller 5600 mg kalcium eller 1 msk pulveriserat äggskal)
2 2/3 msk vegetabilisk olja
200-400 mg C-vitamin (ester C) per dag samt kattvitaminer utan jäst enligt tillverkarens rekommendationer.

Koka hirsen och blanda sedan med resten av ingredienserna. Du kan ersätta hirsen med 3,6 dl brunt ris eller 6 dl havre.
 
Sv: Foderallergi & epilepsi

Oj då! Att det endast funkar på 40% kom lite som en chock!


Jag får tacka genom en stor internet-kram för din vänlighet och för att du tog dig tiden att ens orka svara på mitt inlägg. Tusen tack! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 363
Senast: monster1
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
302
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 255
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp