Foderatomat..

Hej!
Då ska vi se om jag lyckas förklara...
I resårgrindens krok (som man egentligen ska sätta i en grindisolator) har jag fäst fast den avlånga kolven som ska sitta i själva magneten. Sen har jag en isolatorring som följer med resårgrinden på den andra grindstolpen, så att resårgrinden löper igenom den. Sen har jag fäst resårgrinden i en egen eltråd som sitter i en egen grindstolpe. Den stolpen kommer inte hästarna åt för jag har "hägnat" in den. (oj va svårt det var att förklara det då, måste nästan rita om det ska gå att förklara tror jag?). Sen när grinden löser ut så hamnar själva handtaget uppe vid löpisolatorn och eltråden hänger ner i "inhägnaden" som hästarna inte kommer åt. Så ingen lös grind finns som de kan fastna i. Jag kunde spänna grinden såpass hårt att den iaf gick att få helt spänd och inget slack... Har du rätt styrka på magneten förresten?

Lycka till med påskpysslet! :)
Hör av dig igen om jag ska försöka förklara närmare!
mvh
 
Jag har oxå en timergrind (ska se om jag hittar länken till deras hemsida så lägger jag ut den här). Det är en resårgrind (dvs ingen fjäder som hästsvansar kan fastna i). Fattar inte hur jag klarade mej utan den :) Återkommer!
 
Nä det där var ett gammalt inlägg, finns ej på Bole mer.

SÅ HÄR ser våra grindöppnare ut. Ingen el - inga sladdar - inga bilbatterier. Laddas som en mobiltelefon och håller jättelänge på en laddning, med en/två öppningar om dagen har våra klarat sig mer än 2-3 månader i sträck i vinter. Apparaten talar själv om när den behöver laddas.

Den minns dessutom 4 olika tider. Man ställer alltså inte in den på att öppna efter en viss tid, utan den har klocka och så ställer man in vilka klockslag den skall släppa grindhandtaget (som man då kopplat till ett resårelrep).

Alla jag pratat med som skaffat sig denna grindöppnare säger enstämmigt att de inte vet hur de skulle klara sig utan den nu.
 
Har samma automat som du, men tycker nog att Moniq´s är en bättre lösning om man inte har så bra möjligheter till att ha bilbatteri eller nätkoppling. Däremot är den ju dyrare 3000:- mot "våra" 2200:- .
Men jag håller med oavsett märke - hur har man klarat sig tidigare. Livet är mycket enklare nu :)
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 282
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 261
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 910
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
903
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp