foderbord/foderhäckar

Ela

Trådstartare
Jag vill se bilder på olika typer av foderbord och foderhäckar! Ni som fodrar med fritt grovfoder ute hur fodrar ni och på vad?

:bump::bump::bump:

Sv: foderbord/foderhäckar

Vi använder
FHBT.jpg
fast numera utan tak efter stormen Per. Mycket bra och enkel att flytta med traktorn. Stabil, säker, hygienisk och helgalvad. Värd varenda krona.

Ja den ser ju jättebra ut ! Var är den köpt?

Ingen som har byggt någon egen?? :bump:

bra lösning, men jag har ingen vägg eller tak i hagen...

måste hitta på en lösning till ensilaget, vill inte ha det stående direkt på backen i hagen..

hohack1.jpg

hohack2.jpg

Jag ville inte ställa balen pdirekt på marken heller, men faktum är att eftersom de inte kliver i det och att ensilaget själv fångar upp regnet, så blir det "rent" i botten och inget kladd. Det går annars att ställa en tompall i botten. Eller låta plasten vara kvar på den gavel som balen står på - den brukar mina hästar leta reda på och kasta ut från höhäcken så fort de kan hitta den i botten under höet...

Mycket enkel och smart lösning :idea: måste visa sambon :bump:

kostade under 400 kr i material, jag snickrade ihop den själv på nån timme...

Och efter en vinters användande ser den ut så här:
hohack3.jpg

Dvs fortfarande användbar, ingen häst har tuggat på den!
Däremot får jag slå några till spikar inför vintern, för den har inte riktigt stått pall för att vara kli-ställe i sommar... Men den står upp fortfarande!

Tillägg: Den är inte tyngre än att man flyttar den med handkraft, så jag har släpat runt den på en stor yta i hagen för att det inte ska bli totalt söndertrampat bara på ett enda ställe. Sen har jag ett :devil: fullblodssto som envisas med att slänga ut en massa av ensilaget utanför höhäcken, så att det blir nertrampat. Men utan hennes drällande hade det funkat perfekt.

Senast ändrad:

Har du behandlat träet med något för att det ska hålla bättre?

Håller själv på med att bygga foderlådor till mina och jag funderade på om träet blir förstört av att stå ute en säsong...Funderade själv på att kanske lacka det, men är själv ganska okunnig gällande träbehandling:) Mina kommer nog att försöka gnaga också så anti-bit får jag nog smeta på! Dina verkar vara bättre uppfostrade!

ingen behandling av träet alls

Räknar med att den blir massakrerad långt innan träet har börjat ruttna... :rofl:

Är tyvärr helt kass på att lägga in bilder.... men kan försöka förklara hur vi har gjort.
Rakt ut från staketet har vi byggt en ca 10 m lång foderhäck med tak av telefonstolp. I mitten är det plats för en storbunt som vi rullar ut på ett golv, på varje sida om golvet finns häckar som hästarn kan äta i, man fyller alltså på i häckarna från golvet. Detta innebär att man aldrig behöver gå ut i hagen till hästarna, foderbordet står ju rakt ut från staketet. Svårt att förklara..... hoppas ni förstår....

ingen behandling av träet alls

Räknar med att den blir massakrerad långt innan träet har börjat ruttna... :rofl:

De kliar alltså ner den?!:)
Vad jag var rädd för var att träet blev blött o liksom "svampigt" och då kunde utgöra grogrund för bakterier som spred sig till höet....
ja jag vet jag funderar för mkt ibland:) skillnaden är ju att jag gör lådor till mina medans du bara har som ett "staket" så mitt hö kommer ju närmare träet...

Jag valde att göra en "öppen låda", för att det inte skulle ligga kvar hö i kanterna och mögla...
Och det blir inte särskilt blött eller svampigt, det håller säkert i flera år om hästarna låter bli att lägga hela sin tyngd mot den - jag kunde ju ha dragit ut den ur hagen över sommaren om jag inte varit så lat :o...

Men jag har en annan lösning i hagen där mina unghingstar går. De är för få för att göra av med en hel ensilagebal, så där har jag en sån här:
pallkrage1.jpg

Dvs en tompall med pallkrage på - fast jag satte dit en till pallkrage på höjden efter att fotot knäpptes. Som synes på denna bilden så har jag skruvat fast smalare träribbor i mellanrummen på tompallen, för att ingen liten hov eller klöv ska kunna trampa i där och skada sig - har likadana till fåren också...

Den såg ju bra ut!
Jag (läs min stackars sambo under övervakande av mig:))håller på att bygga ngt liknande. Mina lådor blir högre eftersom mina gillar att sätta upp fötterna i och krafsa i höet. Jag kommer nog att lägga en skiva i botten(ja i mitten en bit upp) o sen borra hål i för att vattnet ska rinna ut. Får tömma dem på kvällen när jag tar in så att inget gammalt hö blir kvar. Ska bli mkt intressant att se om det fungerar...

Gör nån smart lösning så att tömningen funkar även på vintern, när de fryser fast i snön... :idea:

Denna lådda var fylld med hö varje dag nästan så inget frös fast i den. Med två pallkragar på så blir den faktiskt ganska hög, jag har i alla fall inte haft nån häst som klättrat in i den. Kan fotografera den i morgon, i dagsljus...

Hmm...du tror höet kommer att frysa fast i botten på lådan?
Har jag inte ens funderat på...fast om jag skottar ur det som snöat i på natten innan jag lägger i höet borde det inte bli så farligt. Mina får ju vanligt hö...men en liten skrapa som tillbehör kunde vara bra.
(skämt å sido funderade jag på att bygga en lyxvariant, låda med två fack ett för höet och sedan uppvärmda vattnet bredvid:D)

Min sambo tycker pallkragar hade varit det enklaste o jag håller med:) men sen tittade jag på metallhörnen, på min häst, på metallhörnen och sen var det kört:) Om jag ska våga berätta det så var jag rädd att han skulle skada sig på metallhörnen...
Jag är inte pjåltig med honom annars, går på stora marker o med kompis och lärt sig att han tar sig fram överallt, på gott o ont. Men han är en buse...och har jag väl funderat på det så lovar jag att det skulle kunna hända. Till mitt sto hade det inte varit några problem, inte heller till de andra. Så nu bygger jag egna...
Men din ser jättebra ut!

holada.jpg

Nyplåtad... :D

Jag hade unghingstarna i denna hagen i vintras, funkade jättebra.
Pallkragarna är fastsatta med spännband, för att stanna kvar där de är.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 101
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon... 2
Svar
21
· Visningar
2 214
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
1 940
Foder & Strö Hej! Jag har en foder ponny just nu som jag är lite orolig för .. hon är ett 15 årigt sto som i grunden har lite svårt för att behålla...
Svar
14
· Visningar
1 966
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Chat GPT
  • Köpa stolpar