Foderbord?

moiran

Trådstartare
Det första man gör när man ska bygga om en ladugård är i allmänhet att bila bort foderbord och jämna till golvet. Men jag börjar fundera på att göra tvärt om i någon form... :idea:

Vi har en dam som har problem med mat och mycket lätt stressar upp sig i matsituationer vilket gör att hon äter väldigt ojämnt mycket foder från dag till dag. Vi har provat diverse olika lösningar med lite blandat resultat, men helt problemfritt får vi det inte. En riktigt dålig natt är kvällens och nattens givor i det närmaste orört både vad gäller grov- och kraftfoder.

Nu på sommarbetet har vi tillgång till en gammal ladugård med spiltor där vi kan ställa upp hästar för skötsel, i vissa fall under de värsta delarna av dagen gällande broms och i damens fall för fodring av kraftfoder. Spiltorna är som helt vanliga hästspiltor med träväggar i "normal" höjd mellan hästarna men med skillnaden att det står ett upphöjt foderbord i boghöjd i framkant och klassiska springor mot bordet att sticka ut huvudet igenom. På motsatta sidan av foderbordet är en låg trävägg mot stallgången, så tänk "gemensam krubba för alla spiltor".

HÄR, med en kompis i spiltan bredvid och ytterdörren stängd är matstressen som bortblåst och varenda korn av givan uppslickad - varenda gång så här långt... O_o

Fodrar vi i hink på golvet med samma uppställning (kompis och stängd dörr) lämnas kraftfoder lite hipp som happ precis som vanligt.

Min teori är att det är uppsiktsmöjligheten hon gillar. Även med mulen i maten ser hon över "krubbväggen" och kan hålla koll över omgivningen. Man ser tydligt att antalet gånger hon lyfter huvudet från maten för att lyssna, titta (och stressa) är många gånger färre! :)

Nu gillar inte mina andra hästar att sticka in huvudet mellan spjälorna till foderbordet utan håller sig inne i spiltorna, så jag har ingen aning om hur det skulle fungera om någon av kompisarna stod med huvudet ute på foderbordet och suktade efter hennes foder...


Men om det nu är så att det är uppsikten över stallet som är problemet så klurar jag på hur jag skulle kunna åstadkomma något liknande i en modern (häst)stallmiljö? Jag kommer bygga om stall inom de närmaste åren, så jag samlar på idéer... ;)

Boxgaller hela vägen ned till golv en sträcka har jag sett i andra stall, det kanske kan ge lite mer ro för grovfoderintaget. Men kraftfodret då? Finns det någon som har någon klurig lösning så att hästen kan hålla koll på stallet medan de äter fodergivorna? I sitt vanliga stall har de en sån grön "standardkrubba" på "standardhöjd" och "standardhöga" boxväggar. När hon har huvudet i krubban och jag står en bit ifrån så ser jag öronen, men inte ögonen, över boxkanten. Högre kan jag inte gärna sätta krubborna. Lägre boxväggar (och krubbkanter) med längre galler är ju en möjlighet, finns det fler? :)
 
Sv: Foderbord?

Travtränare Fredrik Persson har ju gjort nåt liknande. Tyvärr har jag inte lyckats googla fram bilder. Men bor du i närheten av Kalmar så får du säkert göra studiebesök.
 
Sv: Foderbord?

Travtränare Fredrik Persson har ju gjort nåt liknande. Tyvärr har jag inte lyckats googla fram bilder. Men bor du i närheten av Kalmar så får du säkert göra studiebesök.

Detta [bildlån från abetong]?
Fredrik-Persson6_500.jpg


"Vår" ladugård är inte lika ny och fräsch, men det ser mer eller mindre likadant ut fast foderbordet är bara 50 cm. Betong är ju inte dumt, då är det lättare att kunna bygga utan överliggare och samtidigt hålla det tillräckligt stabilt. Då skulle de andra hästarna våga sig in på foderbordet också, för foderhäck utomhus är ju inga problem. Däremot ser vattenkoppsplaceringen lite skum ut..?
 
Senast ändrad:
Sv: Foderbord?

Vad smart! Underlättar utfodringen, ätandet blir en social aktivitet mer lik betande och vattenkopparna går inte att klia rumpan på! Det där måste jag komma ihåg! Frågan är hur det fungerar med påhittiga shetlandsponnyer i stallet?
 
Sv: Foderbord?

Det måste ju göra stallet mycket lättarbetat också. Fodring och mockning måste ju underlättas en hel del.
 
Sv: Foderbord?

Frågan är hur det fungerar med påhittiga shetlandsponnyer i stallet?

Hinner jag bygga innan dig kan jag ge dig svaret på frågan... ;) Har förvisso ingen riktig shettis, men en halvblodsvalack som kvalar in som en om det inte vore för att han är lite för hög. Saker "råkar" gärna hända. Så skulle han lära sig att åla sig ut på foderbordet redan första natten hade det bara förvånat mig lite. :meh:
 
Sv: Foderbord?

Man kanske kan kombinera det med ett klassiskt stall genom att ha ett individuellt foderbord utanför var och en av boxarna så att ätandet och drickandet ändå på sätt och vis sker gemensamt, och kunna ha boxdörrarna mellan krubborna. Så räcker det med en stallgång. Får ha jalusiboxdörr eller extra breda boxar för att få plats med en vettig dörr dock. eller skjutdörr på insidan... :crazy:
 
Sv: Foderbord?

Man kanske kan kombinera det med ett klassiskt stall genom att ha ett individuellt foderbord utanför var och en av boxarna så att ätandet och drickandet ändå på sätt och vis sker gemensamt, och kunna ha boxdörrarna mellan krubborna. Så räcker det med en stallgång. Får ha jalusiboxdörr eller extra breda boxar för att få plats med en vettig dörr dock. eller skjutdörr på insidan... :crazy:

533852_10151147178112620_1156664759_n.jpg


Min dam står i ett klassiskt stall. Hon har fått en hökrubba på utsidan av boxen och översta plankorna i boxen framåt är alltså bortplockade - fler plankor än på bilden. Vi provade oss fram, just för att min dam också vill se vad som händer i övriga stallet. Kraftfoder och vatten i hinkar i stället för krubbor, som sitter i järnring, för att lätt kunna plockas ur och diskas dagligen.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp