foderbyte...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare zingo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 542
Z

zingo

jag håller på vänja om min häst från hö till hösilage. han har nu blivit lös i magen, jag ger tre mål hö och tre mål hösilage. Har gjort det i en vecka nu.
vet ju att det tar ca tre veckor för hästen att ställa om sig, men finns det något jag kan göra för att magen ska bli bättre? har hört om fil, men funkar det?

Sv: foderbyte...

Fil eller mag- tarmbalans kan fungera. Det bästa är dock att gå ner till en mindre giva silage och börja om. Kan hända att din häst är väldigt känslig. Skulle din häst ändå inte klara av att äta silage finns det tyvärr inget annat att göra än att byta tillbaka till hö.

Sv: foderbyte...

hela förra vintern åt han hösilage och det funkade bra. Funderar på om man kanske ska ge hälften-hälften i alla mål... grejen är bara den att han år i hage med fler hästar som bara äter silage... får väl vänta och se vad som händer...

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna... 3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 291
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 978
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 177
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 283
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka