Foderförslag till överviktig ,överpigg häst

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Unica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 166
U

Unica

Har en valack som bara jag haft ca ett halvår. Varit väldigt fet och ganska lat ända tills nu i vår. Har fått relativt bra kondis nu och har blivit lite för pigg. Vill ge han foder med lite energi i men många av dem är ju för att nervösa stressade hästar ska lägga på hullet och det behöver han verkligen inte. Han skulle behöva gå ner lite ytterligare. Dessutom är han känslig i magen blir ofta lös.
Någon som har några ideer?

Sv: Foderförslag till överviktig ,överpigg häst

Du skriver inte vad han får för foder idag och hur mycket grovfoder hästen får.Har du analyserat grovfoder? Jag skulle ge hästen bara grovfoder.Det är det bästa för magen.Hästen skall naturligtvis ha tillgång till saltsten.

Berätta vad hästen får just nu, så är det lite lättare att se behoven.

köp ponnykraft!
alternativt ta bort all kraft och ge mineraler och vitaminer, ofta ger man för mkt av det "goda" :D

Men det fattar inte alla, tyvärr...:mad:

Provar nog krafft ponny till att börja med.....

Läs nordis och Inte_Ungs inlägg igen tycker jag. Krafft Ponny innehåller 50 g smb rp, 9,5 MJ och därmed kvot på 5,3. Vet inte vad du tror att detta skall tillföra foderstaten om man betänker att han skall gå ner mera + att hästen har känslig mage?

A och O är ju grovfodret.

BJÖRKIS skrev:
Men det fattar inte alla, tyvärr...:mad:
Nej jag ser det.
De flesta verkar INTE fatta det.
Jösses så många onödiga förslag som har kommit fram i tråden.
Dyrt och dumt!

Svårt att säga något eftersom du inte skriver vad hästen får idag. Men att han blir lös i magen kan bero på proteinöverskott o en häst som får för mkt protein blir även tjock så jag hade nog minskat på kraftfodret o om du tycker att du inte kan ta bort det helt så gå över till något med en låg kvot. Gissar att du inte har någon analys på höet?

Det som är skrämmande är att vissa föreslår foder utan att veta vad hästen äter i nuläget, vad det är för ras osv...

Unica skrev:

Min ponny fick foderförstoppning i strupen en gång när hon åt krafft ponny, och vet en foderleverantör som inte beställer hem krafft ponny för det är inget "inehåll" utan bara "skrammel i hinken" som han så fint beskriver det.

Jag tycker du kanske ska prova Fibergi Bas.
min överpigga pålle gick på enbart havre och fick fnatt hela tiden och har nu börjat få ett mycket stabilare hummör + bygger mer muskler nu än innan.

har använt fibergi till mina andra hästar i ca 8år nu och är helnöjd :banana:

vet dock ej om det hjälper om han är lös i magen..

Senast ändrad av en moderator:

Unica skrev:
Det är rätt hög energi men väldigt lågt protein, så varför ska du ta det??? Det är energin du vill få ner, men behålla proteinnivån, eller kanske t.o.m. du behöver höja den.

Varför ens ge kraftfoder i så fall?

Han är ett halvblod.Han äter just nu Fibergi Bas och höensilaget han äter är ganska kraftigt men av väldigt bra hygienisk kvalite.
Havre funkar inte då blir han lös i magen. Självklart skulle jag vilja försöka ta bort kraftfodret ett tag men tycker att han börjar visa vissa olater då så är rädd att han ska börja krubbita.
Tycker det är lite svårt med hö/ensilage analys då ensilaget är lite olika beroende på första och andra skörden.

Men om du är rädd att han ska krubbita utan nåt i krubban kan du ju ge morötter? Då blir det ju nåt i krubban iaf

Unica skrev:
Tycker det är lite svårt med hö/ensilage analys då ensilaget är lite olika beroende på första och andra skörden.

Man tar en analys per skörd och vall (fält). Sedan skiljer man de olika partierna åt.

Om du har köpt silage av en bonde som är det minsta seriös så finns det med största säkerhet redan en analys gjord.

Olater kommer i de flesta fall av att hästen är stressad. En häst blir stressad om den får för lite grovfoder (hö).

Om hästen är för pigg i ridningen så kanske det kan ha ett samband med de tendenser till olater som verkar finnas.

Ett annat tips är att rida mer, då gör den av med sin överskottsenergi.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 477
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 508
Senast: Edla
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 943
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka