foderfundering

panzy

Trådstartare
sitter med ett uselt hö och räknar foderstater åt en bekant med uppfödning :crazy: detta är inte det lättaste då hästägaren dessutom inte har råd att ge flera kg lucern per häst och dag...

Så, till min fundering, kan hon låta hästarna äta för mycket hö (ur energi-synpunkt) för att säkerställa proteingivan? Och då ev. riskera lite feta hästar, eller är det ändå kvoten som räknas?

Alltså om hästen behöver 80MJ o 680 g SmRp, kan man då låta henne äta 680 g SmRp och "strunta" i vad MJ hamnar på?? eller måste proteinet följa energin?
 
Sv: foderfundering

Enligt HelenaHandberg, som ju är vår expert ;), är det viktigaste att proteinbehovet per kg häst täcks. Hon menar att vi hänger upp oss för mycket på kvoter här i Sverige...
Så bara hästen äter de där kilona som täcker dess proteinbehov borde det inte vara några större problem - förutom att man riskerar en fet häst?

Men kan hon inte åtminstone DELVIS täcka proteinbehovet med t ex sojamjöl? Det är ju inte så dyrt.
 
Sv: foderfundering

jo givetvis ska vi ge lite extra proteinfoder, men det känns omöjligt att få perfekta kvoter till digivande/dräktiga ston inom en rimlig kostnad...
 
Sv: foderfundering

Det hon borde göra är ju att byta grovfoder! :crazy: Men förstår att det kan vara svårt om hon redan köpt o fått hemma detta parti.

Dock har svårt att förstå hur man inte är mer noga med vad man köper för grovfoder när man har dräktiga o digivande hästar? :confused:
Särskilt om man dessutom inte anser sig ha råd att täcka behoven på dessa med kompletterande foder - t ex som att det nu skulle krävas några kilo lusern (+annat).
 
Sv: foderfundering

Är det växande unghästar också så bör man inte ligga på för höga givor av energi, det kan driva tillväxten för snabbt och ge problem med tex lösa benbitar, uppdrivna och upprätade kotor.
Kommer energiöverskottet helt och hållet från grovfoder tror jag inte faran är lika stor som om det är en massa stärkelse inblandat.
 
Sv: foderfundering

Mitt hö ligger alltid för högt 10.-11.0 MJ/kg foder

Dräktiga, digivande och växande hästar har ett relativt stort proteinbehov och ett grovfoder med minst 60 gram smältbart råprotein per kg ts är önskvärt. Det motsvarar ett hö med 50 gram smb.rp/kg foder.

Oavsett grovfodrets kvalitet beräknas foderstaten utifrån hästens individuella behov.


http://hem.passagen.se/ciara/abc.htm
 
Sv: foderfundering

och det är ännu svårare att välja näringsinnehåll om man tar eget hö :smirk: man får vad man får liksom, inte så lätt att sälja heller eftersom det är dåligt även för fritidshästar :crazy:

täcka proteinbehovet kan vi göra med det höet + ngr få kg proteinfodermedel MEN hon kommer få feta hästar, jag ville bara veta hur noga det var med kvoterna...
 
Sv: foderfundering

och det är ännu svårare att välja näringsinnehåll om man tar eget hö :smirk: man får vad man får liksom, inte så lätt att sälja heller eftersom det är dåligt även för fritidshästar :crazy:

Aha okej. Förstår det.

täcka proteinbehovet kan vi göra med det höet + ngr få kg proteinfodermedel MEN hon kommer få feta hästar, jag ville bara veta hur noga det var med kvoterna...

Okej, och svar på det har du fått! (mitt första inlägg) ;)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 589
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Jag tror alla med lättfödda hästar är bekanta med problematiken: årets hö kommer in med en kvot på 3-4. Hur rackarns ska man få ihop...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 292
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Har en 17 åring i stallet som jag snart blir galen på! Räknar och räknar och räknar foderstat men inget passar. VAD är det jag missar i...
2
Svar
21
· Visningar
2 815
Senast: Estivuz
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 372
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp