Fodergrind som verkligen går att lita på

Bellsy

Trådstartare
Hej alla kloka!
Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som strular är vad jag har som själva grinden över foderhagens öppning.

Från början har jag haft elastiskt elrep, men så fort det blev kallt så slutade elasticiteten att fungera. Jag bytte då till Flexigate vilket har funkat bättre, men när det går från blött till minusgrader så strular även dem - de rullar inte alltid upp sig. Det som händer då är att timern släpper grinden men att grinden(tråden) bara faller till marken utan att rulla in sig, och hästarna inte vågar gå in i hagen eftersom att de är livrädda för eltråden.

Det måste finnas någon med samma problem? Hur har ni löst det?

Tacksam för svar.
/Belle
 
Jag byggde grindar istället. Funkar klockrent!
Det krångligaste för min del är pilliga hästar som puttar tills den hoppar av tappen på timern så jag har fått sätta ett spindelnät med ståltråd som det är ström på för att dom ska låta bli 😅
 
Hej! Jag hakar på den här tråden. Har haft samma problem.
Jag har haft fodergrindar i ca 15 år och det fungerar bra så länge det är plusgrader, eller "torra" minusgrader. Det är övergångarna mellan + och minus som fungerar dåligt, och så är det ju mest hela tiden numera. Det blöta vädret gör det värre. Hittills har jag fått lösa det med att när jag vet att det kommer frysa efter allt regn, så har jag tagit in gummigrindarna/flexigaten och ibland även timern för att torka upp under natten och hängt ut dem på morgonen när det fryst, men detta kräver ju en massa jobb både på kvällen (i regn och mörker!) och på morgonen (i mörker och kyla!). Bråttom till jobbet så det får banne mej inte krångla! Har blivit en jäkel på elskruvdragare i pannlampeljus på kuppen. Haft två hagar med en enkel lina med timer. Haft flera olika typer av inrullning av linan, ingen har varit klockren... Mina hästar har dock varit duktiga på att förstå att när det trillar ner så är det tillåtet att hoppa över! Det syns så väl i snön hur de har hoppat.
Just nu har jag äntligen hästar som tål i princip fri tillgång, så nu har jag ingen fodergrind.
 
Pillig ponny har jag också haft. Han var fena på att knuffa till handtaget så det trillade av, men det gjorde han först när han var hungrig igen, så det skiljde inte så lång tid. Däremot blev ponnyerna i andra hagen mycket irriterade då de inte kom in i sin mathage.
 
FengurLaugar: Då menar du alltså en trägrind som svänger upp automatiskt av vikten när haken släpper?
 
Hej alla kloka!
Jag har löst alla utfodringar hemma på gården med automatiska lunchgrindar. Timern fungerar som de ska, men det som strular är vad jag har som själva grinden över foderhagens öppning.

Från början har jag haft elastiskt elrep, men så fort det blev kallt så slutade elasticiteten att fungera. Jag bytte då till Flexigate vilket har funkat bättre, men när det går från blött till minusgrader så strular även dem - de rullar inte alltid upp sig. Det som händer då är att timern släpper grinden men att grinden(tråden) bara faller till marken utan att rulla in sig, och hästarna inte vågar gå in i hagen eftersom att de är livrädda för eltråden.

Det måste finnas någon med samma problem? Hur har ni löst det?

Tacksam för svar.
/Belle
Tyvärr måste jag säga att någon helt 100% fungerande lösning nog inte finns. Har haft timers nu i över 15 år och några gånger per säsong strular det.

Timern fryser och ibland hakar den upp sig. I början när jag hade eltrådar med handtag så fastnade de i marken emellanåt. Nästa steg blev en bom av trä som pållarna lärde sig att öppna själva så jag fick dra eltråd även på bommen. Sist nu så har jag bom tillverkad av plåt (gammal gardinstång!). Den leder ström så den har fungerat bra även om det har hänt att den blåst upp!
 
Jag byggde grindar istället. Funkar klockrent!
Det krångligaste för min del är pilliga hästar som puttar tills den hoppar av tappen på timern så jag har fått sätta ett spindelnät med ståltråd som det är ström på för att dom ska låta bli 😅

Kan man få se spindelnätet 😂?

Jag hade gärna haft grind till mina men dom är otroligt pilliga så har inte vågat investera ännu.
 
FengurLaugar: Då menar du alltså en trägrind som svänger upp automatiskt av vikten när haken släpper?

Ja den ena ligger i lite spänn med hjälp av en fjäder så den öppnar när timern släpper och den andra har jag gjort en tyngd av en dunk med sand som drar upp den när timern släpper.
 
Kan man ha en trägrind som öppnar sig om den inte hålls fast, och ha en planka eller nåt som håller den stängd som sedan rycks bort när timern går? o.o
 
Vi har lösdrift och har investerat i en foderautomat som fodrar morgon och kväll åt oss, em fodrar vi manuellt när vi är där. Foderautomaten står utanför hagen och tippar in maten när det är dax, hade den i hagen först men hästarna blev för våldsamma så flyttade ut den.. Vi har bara två hästar som gärna äter tillsammans och inte vaktar maten så fungerar utmärkt för oss.. Den var dyr men är bästa investeringen för oss och har fungerat utmärkt förutom några handhavande fel i början. Hästarna har även i princip fri tillgång på halm samt även tillgång till vinterbete när det inte är snö. Dayfeed heter vår foderautomat och den har som sagt fungerat oavsett väder och kyla, så skönt!!
 
Vi har haft en Buffé lunchgrind i många år + en feed-x som vi har haft ett par år. Buffé är den som alltid fungerar och den kan inte pillas upp. Feed-x öppnar hästarna med lätthet om man inte har strömmen på och ibland trillar handtaget rakt ner och fastnar i backen så att hästarna får hoppa över. Buffé är däremot helt problemfri!
 
Har haft ett flertal timergrindslösningar i 15 år och jag tror inte det finns någon som aldrig krånglat, alla har sina egenskaper, men här är mina erfarenheter/tips:
Bäst inrullning av grind, oavsett frost o snö är FeedX G112 https://www.feed-x.se/g112.html. Kräver en hel del montering men drar säkrast, du kan reglera hastigheten genom antal varv på block o taljor, trissor o rep behöver smörjas emellanåt, snö tas bort under tyngden. Timern är jag dock inte helt nöjd med, 12timmars fastnar dåligt i väderomslag. Har också en jättegammal 6timmars och den fukar toppen om man sätter ett väderskydd över.
Den kortare varianten (3,5m?) av Flexgate rep rullar lättast, jag sätter den så att så lite regn/snö som möjligt kommer in i rullhuset.
Jag tar bort, med sekatör, utstående flänsar på handtag och lindar med eltape så att de glider lättare i snö.
Bästa timern är än så länge Buffé 24timmars m batteri, den nya varianten med ögla. Den äldre behöver smörjas och jag satte även väderskydd över så att metallhylsan inte skulle frysa fast.
Mina hästar har oftast gått över grinden även om den inte dragits in. Jag har också alltid haft halm till dem så att det inte blir katastrof om en grind inte skulle öppnas.
Till er med pilliga hästar, prova att sätta timern på andra sidan stolpen, alltså in mot hagen, ev brädda med brädor så att timer o handtag inte nås från hästsidan...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vill vi skriva tydliga, enkla och följara regler för att i fortsättningen få bättre tur med hyresgäster i stallet. Är dessa okej? Säg...
Svar
6
· Visningar
2 513
Senast: Tacitus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp