Bukefalos 28 år!

Foderhäckar i hagen..

Marlan

Trådstartare
Nu tror jag att jag har en ide!:idea:

Kommer ha 5 islandshästar på lösdrift i sommar, 2 årsföl, och dom andra är 7, 15 och 26...

Har funderat på att köpa sådanhär kompostgaller...(4 gallersidor som sitter ihop) Montera fast på typ SJ pallar så dom står stadigt.
Såga till marinplyfa i trekanter och sätta fast fyra trekanter i varje "kompost", som en kon typ.
På såsätt hoppas jag att hösilaget kasar ner på alla 4 sidor....
Och självlart bygga ett lock så hästarna bara kan äta från sidorna...

Hade även tänkt lägga trädgårdsplattor runtom så det lilla som hamnar utanför inte går till spillo.

Kan detta funka???

2 eller 3 "kompostfoderhäckar"?:grin:
 
Sv: Foderhäckar i hagen..

Jag tror kompostgaller riskerar att vara för klent. Min faster gjorde en foderhäck som du beskriver men med armeringsjärn som svetsades ihop.
Fast det finns kanske kraftigare kompostgaller? Vi provade foderhäck nu smo var som en låda med galler som lades på höet. Både kompostgaller och armeringsjärn blev för klent för våra hästar som lyckades böja till den :o
 
Sv: Foderhäckar i hagen..

Komposgaller kommer att bli alldeles för klent, skulle inte rekomenndera det.

Jag använder mig utav förre detta vattentanksramar, stabila och praktiska. Har både med små rutor samt stora rutor (så pass stora så dom ej kan fastna/kan komma loss)

27735_1257887819.jpg

http://bilddagboken.se/p/frontpage.html#0

skickar pm då jag har ett par till övers.
 
Sv: Foderhäckar i hagen..

Håller med föregående. Vattentanksramar funkar jättebra. Dom är tillräckligt stabila.
 
Sv: Foderhäckar i hagen..

Jag stod en kort period i ett stall där de använde kompostgaller runt storbalar. Resultatet av det blev tre skadade hästar varav två var tvungna att få veterinärvård (en fick en liten fraktur). Hästarna stod och sparkade på gallrena som direkt gick sönder och sen gick pinnarna in i benen på dem.
 
Sv: Foderhäckar i hagen..

Om man är lite händig så kan bygga om kompostbehållare som finns i trä. Kommer inte ihåg vad vi gjorde men de höll hela förra vintern när vi tillfälligt hade tre hästar uppstallade på annat ställe.
Gallerna håller inte ens för mina hundar (när de sitter runt komposten) och då givetvis ännu mindre för hästarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Uterätt för kor

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp