eneleh

Trådstartare
Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i grushage och det finns inga möjligheter att ställa i gräshage för att beta in hästarna. Jag har därför handbetat ett tag och nu är vi uppe i en timme om dagen. Längre än så har jag inte tid att stå just nu.. tänkte därför att jag ska byta ut en del av höt mot gräs som jag plockar och lägger i påsarna.
Hur mycket av höt kan jag behöva byta ut? Hon är ganska känslig och har haft fång-tendenser förr vid för snabb övergång.
Och hur länge kan handplockat gräs tänkas hålla sig i en höpåse? Kan jag plocka på kvällen så får hon det morgonen efter?
 
Min häst ska flytta till nytt stall om ungefär två veckor och kommer då gå ut på skogsbete dygnet runt. Där hon står nu så står hon i grushage och det finns inga möjligheter att ställa i gräshage för att beta in hästarna. Jag har därför handbetat ett tag och nu är vi uppe i en timme om dagen. Längre än så har jag inte tid att stå just nu.. tänkte därför att jag ska byta ut en del av höt mot gräs som jag plockar och lägger i påsarna.
Hur mycket av höt kan jag behöva byta ut? Hon är ganska känslig och har haft fång-tendenser förr vid för snabb övergång.
Och hur länge kan handplockat gräs tänkas hålla sig i en höpåse? Kan jag plocka på kvällen så får hon det morgonen efter?
Gräs har oftast i runda slängar 15% torrsubstans. Resten är vatten.
Torrhö har uppåt 90% torrsubstans. Alltså motsvarar 1,5kg gräs 9kg torrhö ungefär om jag räknat rätt.
Har du hösilage kanske torrsubstansen är ca 60%.

Jag skulle säga att plocka så mycket du orkar eftersom det är ganska stora mängder som behövs för att ersätta 1kg hö. Upp till halva högivan hade jag kunnat fasa in som ersättning utan att fundera alls eftersom du betat in nu, men så mycket orkar man inte plocka.
Allt du kan göra för att vänja magen är bra.

Det bästa sättet tycker jag egentligen är att slå gräs med lie, men det är även om du skulle ha tillgång till en lie lite knepigt innan man får in tekniken om du inte gjort det förut.
Jag har slagit på kvällen och lagt in morgonen efter utan problem när jag haft häst på boxvila. Ställ gärna höpåsarna så svalt som möjligt, inte i direkt sol.

Det finns ingen möjlighet att göra en minihage med snabbstolp hästen kan beta i under uppsyn medan du är där? Då kanske du kan göra stallsysslor (eller plocka gräs) under tiden också.

All heder till dig som tänker på detta och förbereder hästen på alla sätt du kan.
 
Beror helt på vad det är för gräs. Är det magert ängsgräs så hade jag nog bytt över 50/50 kanske. Men avstått kraftigare gräs helt o hållet pga hästens fångrisk. Mycket viktigt att det är magert annars hade jag hellre fortsatt med magert hö. Skogshage låter väldigt bra annars för en känslig häst.
 
Tack för svaren. 😃
Tyvärr så finns det ingen möjlighet alls att bygga någon tillfällig hage i nuvarande stall.
Men jag kan ta med en lie från jobbet och slå lite så blir det inte så övermäktigt att gå och handplocka. Tänkte att jag byter ut 0,5 kg av höt första dagen och sen ökar vartefter samtidigt som jag fortsätter handbeta en timme om dagen. Låter det som en bra plan?
Det är ett väldans pyssel när man har en känslig häst men vad gör man inte? 🤷‍♀️
 
Men hur mycket gräs har skogsbetet? Stödfodras dom med hö?

Jag hade inte hållt på och byta ut givan till gräs, gräs som du säkert dessutom plockar från solbelysta områden (högre socker än skuggat bete i skog). Det jäser rätt fort och det är väldigt mycket jobb att få ihop nog stor mängd.

På en timme hinner dom beta i sig rätt så mycket. En shettis kan faktiskt dra i sig dagsbehovet av energi på en timmes betande.
 
Men hur mycket gräs har skogsbetet? Stödfodras dom med hö?

Jag hade inte hållt på och byta ut givan till gräs, gräs som du säkert dessutom plockar från solbelysta områden (högre socker än skuggat bete i skog). Det jäser rätt fort och det är väldigt mycket jobb att få ihop nog stor mängd.

På en timme hinner dom beta i sig rätt så mycket. En shettis kan faktiskt dra i sig dagsbehovet av energi på en timmes betande.
Det är 5 hästar som ska gå på ca 7 hektar. Det mesta gles skog där det växer en del gräs. Sen finns det en öppnare äng, mager sandmark, men dom kommer absolut kunna leva på betet ett tag.

Nä, det var det jag var orolig för, att det ska jäsa och bli dåligt. Kanske helt enkelt får försöka ta mig tiden att stå och handbeta ännu längre. Eller jag kanske inte ska vara så orolig?
 
Det är 5 hästar som ska gå på ca 7 hektar. Det mesta gles skog där det växer en del gräs. Sen finns det en öppnare äng, mager sandmark, men dom kommer absolut kunna leva på betet ett tag.

Nä, det var det jag var orolig för, att det ska jäsa och bli dåligt. Kanske helt enkelt får försöka ta mig tiden att stå och handbeta ännu längre. Eller jag kanske inte ska vara så orolig?

Jag hade själv inte oroat mig, och hellre fokuserat mer tid på motion så att hästens ämnesomsättning och muskelmassa är så hög som möjligt, och fettprocent så låg som möjligt. Det är det bästa skyddet mot fång för en häst som går på gräs.
 
Välslipad häcksax går det fort att klippa långt gräs med.
Jag brukade strö ut i hagen på kvällen och det var fortfarande fint på morgonen när hästen gick ut. Det blir väl lite mer instängt i en påse över natten speciellt när det är varmt ute.
 
Nä, det var det jag var orolig för, att det ska jäsa och bli dåligt. Kanske helt enkelt får försöka ta mig tiden att stå och handbeta ännu längre. Eller jag kanske inte ska vara så orolig?
Kan du inte slå med lie 1-2 ggr/dag och ge direkt? Så blir det garanterat inte dåligt.
Det går väl snabbare att slå gräset än att stå och hålla i hästen medan den betar, tänker jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 206
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 421
Senast: Lindsen
·
Hästvård Hej! Jag skulle behöva bolla lite. Det är så här att jag har en 15 årig halvblodskorsning som för flera år sen drabbades av fång. Vi...
Svar
19
· Visningar
3 582
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag behöver lite hjälp att tänka logiskt eller tänka smart öht.. Hästen står ute dygnet runt nu och jag fyller en höpåse när jag är där...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hijabis i stallet!
  • Föl 2023

Omröstningar

Tillbaka
Upp