Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Jag håller med de tidigare som sagt att två månader är väl kort tid för att handla allt det där. Sadel och träns borde dom gott kunna skicka med när tiden är så kort, även benskydd om hästen behöver det kan jag tycka. Är hästen en täckeshäst även sommartid? Oftas kommer inte täcken till användning då, kanske kan du låna något? Hästen har säkert också väl fungerande borstar mm där den står idag, frågan är om de kommer till användning till någon annan häst under tiden eller kan skickas med? Angående stallapotek; kommer du ha hästen inackorderad på något ställe där du känner någon idag? Jag skulle i så fall frågat om jag kunde få låna in mig på någons apotek och köpa nytt det som jag behövt använda (det mesta som står i apoteken blir ju för gammalt innan det tagit slut ändå:-)) Kanske någon till och med blir glad över att få en splitter ny flaska istället för en som stått ett halvår.

Någon grimma, grimskaft, något shabrak, flugmedel och så sakerna till dig själv anser jag är viktigt. Sen behöver du antagligen en hink och någon svamp med. Försök få med så mycket som möjligt så att du kan lägga pengarna på träning är mitt tips! Det borde gå, det är ju bara två månader och du känner ju den som äger hästen.
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

kl

Min lista för en lånad häst i två månader hade nog sett ut så här:

Transport:
grimma, transportgrimskaft (hönät och vattenhink om den ska transporteras långt)

Hage/stall:
Grimma, grimskaft, regntäcke, myggmedel, skillingarydssalva, hink

Rykt:
Rotviska, ryktborste, skrapa, hovkrats, piggborste

Ridning:
Sadel och träns, ev. lindor och paddar, lädertvål/balsam

Sårvård:
mild tvål, sårspray, bomull, våtservetter

Ryttare:
hjälm, handskar, skor/stövlar, regnkläder
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Jag håller med de tidigare som sagt att två månader är väl kort tid för att handla allt det där.

Klippte citatet, men riktat till fler i tråden. Det står ju redan i TS första inlägg att hon kan låna med hästens saker... :confused:
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Men TS skrev ju att hon får låna hem det mesta. Hon har bara skrivit en LISTA på saker hon behöver INKL de hon får låna hem.
;)
 
Sv: Foderhäst 2 mån - vad behövs?

Hej! Jag ska ta hem min tidigare sköthäst på foder i två månader i sommar, från mitten av maj till mitten av juli. Får fixa sårvårdsgrejer, myggmedel, osv själv, så skulle behöva hjälp med vad som kan behövas tas med då jag dessutom bara behövt ta henne med transport en gång tidigare och inte har sån koll på vad som behövs till den. Har börjat på en packlista, kommentera gärna och fyll i om det är något jag missat :)

Transport:
Hönät, träns, lädergrimma, longerdelta, longeringslina, transportgrimskaft.

Hage/stall:
Grimma, grimskaft, ryktbox, myggmedel, flugpannband, hästshampoo (grönsåpa men man behöver oftast ej tvätta hästen med mer än vatten :). ), flugtäcke, regntäcke, stalltäcke (behövs nog ej på sommaren), svampar.

Rykt:
Massageborste, ryktborste + skrapa, man-/svansborste, rotviska, pannborste, hovborste, hovkrats, svettskrapa, handduk, svampar, sax, ryktsten.

Ridning:
Benskydd, grimskaft, longeringslina, longerdelta, träns, schabrak, stigläder, stigbyglar, hjälm, säkerhetsväst, myggmedel, hästgodis, dressyr- respektive hoppspö, sadelgjord.

Sårvård:
Jodopax, Helosan, bomull, kompresser, sterila kompresser, sax, handduk.
(rekomenderar bommulsrondeller + alsolsprit för småsårsrengöring :)

Ryttare:
Jodphurs, chaps, ridstrumpor, sportbehå, t-shirts, tröjor, ridbyxor, vindjacka, säkerhetsväst, hjälm.


Tacksam för hjälp! :)

Fetstilade det som ajg tror du klarar dig på. Sen om hästen behöver benskydd är det klart du ska använda det, men om inte behövs det ju inte införskaffas men det är du nog smart nog att veta :)

Jag hade hyrhäst i 1 år först och försökte köpa så lite saker som möjligt, utan att missa viktiga saker. Jag klarade mig på väldigt lite. Sen ex. schabrak vill man kanske köpa flera, men inget man behöver sas.

Ridutrustning som jag fick med hästen: dvs sadel, träns, benskydd, ett schabrak.

Sårvård: För att göra rent småsår och mindre saker.Det du skrev räcker nog :) Även fleecelindor+padd+kompress eller flex-bandage+omullspadd+kompress om såret sitter mitt på benet och behöver skyddas.

Ryttaren: behövs inte mycket mer än normalt när man rider på ridskola :)

Skötsel: Svampar, ryktsaker... hovborste är inget måste. Inte heller massageborste, men man kan vilja kpa sådant ändå :)

Hage: Flug-saker som du skrev kan vara bra, men fetstilade inte då jag inte haft häst över sommaren och vet inte "exakt". Flugtäcke behövs dock vanligtvis inte, men om hästen vanligtvis har det så kanske du får med det?

Täcken: regntäcke utan nå mycket fodring kan nog komma till användning vid dålgit väder, men troligtvis går det utan med. Jag fick med två täcken till min, men då hade jag henne ändå under ett år. Fleecetäcke eller dyl kan vara bra, men är vädret inte skitdålgit går det nog utan.

transport: Lädergrimma är bra att ha, även transportgrimmskaft. Jag använder inte transportskydd till min, men sådana enkla som är lika långa till alla fyra ben räcker nog. Jag skulle nog nästan hellre använda boots och sådana korta transportskydd än de jättelånga som många hästar kan tycka är obehagliga att gå med om de inte är vana ..
Hönät kan vara bra, men inte ett måste. Det beror ju också på hur ofta/långt/länge du ska åka med hästen. De är ju dokc inte så dyra heller.


Det var allt jag kom på. Kul att du ska få ha sköthästen på sommaren!!! :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp