Foderhäst

T

titanic

Vad är det rimligt att fodervärden resp. hästägaren betalar? Skall jag som fodervärd stå för alla kostnader som stallplats,foder,veterinär eller kan man kräva att hästägaren är med och betalar en del kostnader.
 
Du kan egentligen inte kräva någonting.
Det normala är att fodervärden står för alla kostnader, dvs alla kostnader du skulle ha om du ägde hästen. Många ägare föredrar dock att stå för försäkringen själva så de vet att hästen är ordentligt försäkrad (en missad inbetalning kan ju t.ex. göra att en senare upptäckt skada inte ersätts pga att den kan ha uppkommit under den period hästen var oförsäkrad).
Om hästen har en sjukdomshistoria (återkommande kolikanfall t.ex.) som gör det troligt att den kommer att behöva behandlas igen av samma orsak så tycker jag det är rimligt att ägaren står för just den veterinärkostnaden, men att fodervärden står för övriga veterinärkostnader som inte hänger ihop med 'sjukdomen' (t.ex. om hästen gjort illa sig i hagen), men du har som fodervärd inget att säga till om där. Kommer ni inte överens så leta efter en annan häst.

Det som fodervärd och ägare kommer överens om gäller, så prata igenom allt med ägaren och se till att skriva ner det ni kommer överens om. Glöm inte prata om hur ev förlängning av fodervärdsavtalet ska ske, uppsägningstid, vad gäller om du/ägaren vill bryta avtalet i förtid, vem transporterar hästen till/från fodervärden osv. Och skriv en utförlig lista på all utrustning som följer med hästen, så blir det inget tjafs när du ska lämna tillbaks den.
 
När jag hade min häst ute på foder hade jag ett väldigt noggrannt skrivet kontrakt, det stod bland annat att jag (ägaren) stod för all veterinärvård (även vaccinationer) och för försäkringen samt för hovslagare och ev tillskottsfoder. Fodervärden betalade & ansvarade för stallplats. Det fanns även en särskild post där det stod att jag hade rätt att ta hem henne med omedelbar verkan om hon skadade sig eller blev sjuk på något sätt.

Det här kan kanske uppfattas som onödigt försiktigt men även om man tror sig ha hittat en bra fodervärd finns ju alltid en risk att fodervärden gör en annan bedömning än man själv skulle gjort över när veterinär ska ut eller ej, eller att fodervärden struntar i att ta ut veterinär vid misstänkt skada, eller struntar i att vaccinera eller avmaska eller nåt pga dålig ekonomi. Eller struntar i att köpa tillskottsfoder om höet är dåligt...

Jag red även själv en dag i veckan, man kan säga att jag var medryttare på min egen häst. :) Jag lånade ut henne för att jag inte orkade rida pga återhämtning efter sjukdom. Hade dock inte någon lust alls att helt släppa kontrollen. Detta passade både mig och fodervärden bra, hästen blev riden, jag kunde återhämta mig, fodervärden var i hästköpartankar och fick på detta sätt känna på häst på heltid och lära sig vad som krävs utan att ändå ha fullt ansvar. Hon köpte senare en egen häst.

Det vanligaste är nog att fodervärden står för alla kostnader utom försäkringen.
 
Jag letar foderhäst till i höst och jag har kollat egenom vad många hästägare anser, det är ju för det första så olika från person till person. Men vanligast är ju att ägaren betalar Försökring, och eventuellt veterinärvård.

För några år sedan lånade vi ut hästar på foder från gården jag bodde på. och vi betalade då veterinär och försäkring, samt extra foder. och vi tog oss all rätt att hämnta hästen och något inte var till vår belåtenhet. Tyvärr händer det för offta att den "perfecta fodervärden" inte alls är så lyckans bra som man hoppades. :mad:
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 033
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Jag började fundera på en sak.T.ex en foderhäst har försäkring som betalas av ägaren.Om hästen behöver veterinärvård betalar fodervärden...
2
Svar
30
· Visningar
3 295
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
720
Senast: Andromedae
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 342
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp