Foderhäst som ej passar

T

trolly

Hej allihop. behöver lite råd i en jobbig situation.:confused: Vi lånade i höstas en äldre häst av en bekant till vår dotter. Allt gick bra till en början, hästen är snäll och visst uppstod situationer som vi bortförklarade med att ryttaren & hästen inte lärt känna varandra osv. Men min dotter är rädd för hästen då hon framförallt på hemväg blir väldigt stökig. Kan tillägga att min dotter ridit små ponnyer i 5 års tid så att byta från detta till en arab är väl inte de smartaste bytet i världshistorien. Även i hagen är hon otroligt vass mot de andra så för matron skull m.m så går hon i egen hage intill våra övriga. ( har gått ensam hos tid ägaren) Jag har ej ridit henne själv då jag har en äldre skada och känner att jag ej litar på denna hästen. Till problemet. Vi har varit i kontakt med ägaren o sagt att visst är det en bra häst, men den passar helt enkeltl inte min dotter som inte tillhör de tuffaste ryttarna, men de vill absolut inte få hem hästen o lyssnar inte utan har massor av käcka tips på vad vi skall göra. jag å min sida har ingen lust att slänga upp dottern på en häst hon är rädd för... vi har flera hästar och mångårig hästvana men den här passar ej hos oss. Vad skall vi göra? Ägaren är ju en bekant o jag vill inte att det skär sig utan vill lösa detta smidigt. Mycket tacksam för råd & tips.

Sv: Foderhäst som ej passar

Jag tycker att ni ska lämna tillbaks hästen till ägaren. Varken ni eller hästen mår ju bra av situationen.
Ägaren borde inse detta.

Har ni skriftligt kontrakt så säg upp det, har ni en muntlig överenskommelse med hästens ägare så går den också att säga upp. Ge bara en rimlig "uppsägningstid", så att ägaren hinner ordna med eventuell stallplats och andra praktiska detaljer.

Immer

vi har ett kontrakt - skriftligt med en mån uppsägningstid så det skalll väl lösa sig till slut behöver samla lite mod bara...:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Ni kanske kan finna någon som är intresserad av att låna hästen? Kan vara lättare att föreslå ett fodervärdsbyte om dom nu inte vill ha hem hästen.
Vad har ni för avtal? Folk som mer professionellt hyr/lånar ut hästar brukar försäkra sig om att inte få tillbaks hästar mitt i en stallsäsong genom att skriva in att dom tar ut x antal kronor per dag av lånaren om dom måste få hem hästen i förtid. Förhindrar att folk alltför lättvindigt tröttnar på nåt som dom lånat, men så verkar det inte vara i ert fall? Verkar vara en vuxenhäst, ingen barnhäst, ni fått tag på.

Precis. Hon är säkerligen en toppenhäst för en mer rutinerad ryttare.
Anledningen att de hörde om vi var intresserade var att deras dotter tröttnat o då vår dotter vuxit ur sin ponny tyckte vi att det var en bra lösning, även om hästen naturligtvis redan från början var lite för stor, så är hon mycket trevlig i hantering men något för piggelin i ridningen för oss tyvärr

Det låter jobbigt :( Har själv haft en sådan foderhäst, men bara lärt mig av det. Men det var bara ett buttert Gotlandsruss xD Han sparkade efter mig i hagen, han bet mig i stallgången, han bockade av mig vid uteritter och vägrade i hoppning, men nu är han världens underbaraste lille envise ponny :) Men känns det verkligen inte bra så fortsätt inte!

jag kan ju bara prata för mig själv som ägare på foderhästar jag lånat ut. jag kan förstå ägaren till viss del att hon inte vill ha hem hästen som hon säkert förväntade sig att ha utlånad ett bra tag. jag har haft kontrakt på 2 år på flertalet hästar och vissa har kommitt hem efter bara en månad av alla möjliga sjuka anledningar.

du har ju iallafall en bra anledning till att lämna tillbaka hästen så prata med ägaren. om jag vore ägare i det här fallet så skulle jag se till hästens bästa och tagit tillbaka den. har ägaren stallplats så är det ju egentligen inget problem att ta tillbaka och låna ut igen. jag i min sits har endast en balkong att använda mig av:D

Hoppa av och led hæsten sista kilometern hem. Om hon nu ær væluppfostrad och trevlig att hantera så tænkte jag att då kanske det går att leda henne hemmåt utan alltfør mycket strul!
Men sækrast før din dotter ær att få byta foderhæst. Det vore ju synd om den hær pigga mærren fick henne att ge upp hæstintresset.

Tack för alla svar! Vi har även provat att leda hem henne med & utan ryttare på men problemet kvarstår. Skall nämna att det inte är varje gång som detta sker och inte alltid på hemväg utan ibland även ute i skogen eller i paddocken. Kanske känner hon av ryttarens nervositet så det hela förstärks. Men nu har jag bestämt att det blir bäst för häst & ryttare att återlämna till ägaren så återigen tack för alla peppande inlägg !

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 385
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 605
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma... 2
Svar
24
· Visningar
3 234
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i... 2 3
Svar
44
· Visningar
4 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka