Foderhäst utan pass.

• Tävling
  • Trådstartare Trådstartare Carro83
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 198
C

Carro83

Hej! Ni som har skaffat foderhäst som inte har pass, har ni stått för kostnaden för passet eller ägaren? För min del så kännes det mest rätt att ägaren står för passet. Ägaren har inte skaffat pass då denne inte är ute och tävlar men som jag har förstått det så måste alla hästar ha pass tävland som icke tävlande. Rätta mig gärna om jag har fel.

Vet inte om denna tråd har hamnat rätt, så flytta den gärna om den kommit lite fel :)

Sv: Foderhäst utan pass.

Jag har en foderponnysen några år tillbaka.
Jag har tagit ut ID kontollant o jag har låtit chippa henne.
För att ägaren sa att det var ok.
Jag erbjöd mig stå för passet eftersom jag får låna ponnyn.
Men nu till problemet...
Jag har lämnat ifrån mig idkontrollantens papper till ägaren, som i sin tur inte skickar in dem. har gått 1.5 år o trots påskjutningar gör hon inte det.
Och det MÅSTE vara ägarens underskrift på ansökan om pass.
Min dotter har än så länge kunnat tävla henne ändå eftersom de inte kräver pass än pga de långa handläggningstiderna.
Men det finns lag på att där hästen finns ska passet finnas annars kan den som håller hästen få upp till 1 års fängelse.
Detta har jag kollat upp.

Till problemet hör att personen ifråga har fler djur o har blivit anmäld flera ggr för vanvård till djurskyddsmyndigheten. Så jag vill inte lämna tillbaka hästen(alltså inget alternativ att hota med det), o dessutom har de sagt att de inte vill ha tillbaka henne.
Vad göra?
De vill inte heller sälja henne....
Klart frustrerande.
I ditt fall skulle jag lugnt betala passet, som tack för lånet.

I ditt fall skulle jag lugnt betala passet, som tack för lånet.
Fast det är så att jag kommer att ha hästen för eventuellt senare köp och efter köp så kommer jag att få betala kostnaden för ändring av ägare så därför känns det mest rätt att ägaren står för kostnaden.

Det är ingen lätt situation som ni har hamnat i, otroligt synd att de inte vill sälja hästen så att ni kan få ha den i er ägo.

Eftersom det är ägarens häst så borde denne stå för passet.

Min foderhäst har inget pass, dock har ägaren sagt att hon skickat in efter ett men att dom på SvRF (?) har klantat sig och det är därför jag inte fått något. Jag har nu haft hästen i 3 år...

Det har dock gått bra ändå, jag har gjort om grundvaccinationerna så vi får starta och så :)

Men ägaren har sagt att hon skulle stå för passet, och jag tycker som sagt det är rätt eftersom det är hennes häst. (dock skulle jag lätt betala för det själv nu, bara så att det blir gjort...)
Eftersom alla hästar ska ha ett pass så tycker jag det är på "din" ägares ansvar att se till så att dennes häst har ett.

Jag har en foderhäst just nu och det är ägaren som har betalat allt
sånt där. Eftersom jag bara "lånar" hästen tycker inte jag det vore
rätt om jag skulle köpa passet, det är ju fortfarande hans häst.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 563
Senast: __sofia__
·
Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: Edla
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 119
Senast: ildiko
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka