Foderhjälp....

Cezzan

Trådstartare
Hästen min har precis kommit hem från fodervärden, och ser fördjävlig ut :(
Inga muskler att tala om, tanig och kantig.
Han är väldigt svår att få i ströfoder, som det är nu äter han knappt 6 kg Horse Hage per dag, vilket ju är på tok för lite.
funderar på att börja ge honom Lucernpellets (han kommer nog inte äta hack) och byta ut Krafft Grund mot Krafft Groov 125.
Då jag har dålig koll på foder, tänkte jag höra om någon kan hjälpa mig med hur mycket energi och protein han behöver få i sig?

Hästen i fråga är 18, korsning arab/ponny. Svår att hålla i hull och svår att få i grovfoder som sagt....
Ideér någon?

:bow:

Sv: Foderhjälp....

Jag skulle ha börjat med att kolla upp tänderna på honom.

Hade sedan en häst som hade problem med tarmarna och fick rådet att ge olja. Han fick dessutom lucernpellets för det var så dåligt med protein i höet.
Detta blev han jättetjock av! Fick ca 2 kg lucern och 2 dl olja/dag.

Det var tom folk som kom och frågade vilken hingst jag hade och om det inte var dags att sluta rida..:o Vi pratar nu om en valack...

Lycka till!

Ok! Jag brukar alltid börja där.. Du kan ju prova med lucern och olja, funkade som sagt på min, fast han inte behövde gå upp då..

Jag har läst att Krafft Rehab ska vara bra till svårfödingar. Alexandra_W här på buke har provat med gott resultat har jag för mig.

Krafft Rehab har jag använt i flera år på mitt fullblod när jag vill ha upp henne i vikt. 1-1,5 kg/dag ger ett mkt gott hull:)

Hon har uträknad foderstat och jag håller henne normalt i lite överhull, men skadar hon sig tex så är viktraset ett faktum.Och fort går det. Hon blir depp och fodret "fastnar" inte. Samma om hon börjar tunna ut på slutet av betessäsongen, då går det fort,hon rasar i vikt rekordsnabbt. Vid dessa tillfällen sätter jag in K. Rehab, och på 1-2 veckor får hon ett ordentligt hull! Jag har inte fått lika snabba och "feta" resultat på tex lusern, trots ung. samma protein och mj innehåll.

Eftersom hästen äter så lite grovfoder rekommenderar jag Lusern i första hand framför massa kraftfoder. Lusern räknas som grovfoder.

Eftersom du fodrar med HorsaHage borde du också veta värdena i det? Det brukar ju alltid vara analyserat vid köp - väl?

Det underlättar om man ska hjälpa dig med råd... om vi får veta värdena i ditt HorseHage.

Det var det jag förutsatte, och HorseHage har väl allt som alltid "bra" värden?

Fri tillgång på HH och lusern och olja. Var försiktig med att vänja in olja bara.

Jag hade börjat med lusern och väntat en månad-6 veckor och sett om det hjälpte upp situationen. I så fall hade jag hoppat över oljan.

Lusern är ju en grovfodersort med bra proteininnehåll och snällt mot magen.

Ja men HUR bra?

Jag använde mig av HH för några år sedan, och värdena jag fick välja mellan låg på 6 mj/30 smrp, 6 mj/45 smrp, 6,5 mj/60smrp.

Så det varierar stort. I min värld är väl inte 30smrp/ kvot 5 sådär jättelysande. 45smrp är ok, 60 smrp helt ok!

Beror ju på vad man har för häst, men har man som ts en svårföding och som behöver lägga på hullet och man har ett HH med värden liknande alt.1 så är det väl inte så jättelyckad kombination.

HH finns som du skrev i tre olika versioner.
Låg, Mellan, Hög

Min häst äter Mellan varianten

Varför inte ta maskprov istället för att bara avmaska? Det är ju inte säkert att en normal avmaskning räcker om det är så att hästen har mycket mask...

Okej då är det lättare att ge dig råd.

Din ursprungsfråga, såg jag nu, var att du ville veta hur stort behov din häst har.
Om jag gissar på att den väger omkring 400kg som normalviktig och är svårfödd så blir underhållsbehovet enligt tabell 50MJ/dag. Ofta stämmer dock inte tabeller på svårfödda individer, det behövs oftast mer. Men vi utgår ifrån tabellen...
50mj ger ett proteinbehov på 300gram minst, det får gärna ligga lite högre också till en svårföding och dessutom rätt gammal häst - 350gram kanske.

Med 6kg av mellan HH får han i sig 36mj och 270g smb rp. Vet inte hur mycket Grund han får men om du ger 1kg ger det 11mj och 80g smb rp. Totalt blir det alltså 47mj och 350g smb rp.
Kvoten smb rp/mj är okej där men det behövs mer tydligen. Oavsett om du i dagsläget ger 1kg eller mer av Grunden så behöver han ju uppenbarligen mer.

Vad fick han under fodervärdstiden? Var det just HH mellan och Grund? Var det på det han tappat så? Eller har han gått på för dåligt bete?

Han väger mer än så...

Han är ca 155 i manken, väger väl mellan 400-450 kilo nu och skulle behöva gå upp ca 50 kg (muskelmassa, han har inte en muskel i nuläget...)

Anledningarna till att han tappat så mycket är många...
Hos fodervärden gick han på silage och hö. Han är lättare att få i hö, men iom att han har bronkit "måste" han äta HH för att luftvägarna ska må bra...
Först åkte fodervärden på semester i tre veckor, hästen stod ute på bete dygnet runt, betet var för dåligt och han fick för lite stödfodring, när hon kom hem hade han tappat massor (han tappar fruktansvärt fort).
En månad etterpå det skadade han sig i hagen (fastnade med svansen i en spiralgrind, fick panik och drog igenom staket) och fick boxvila då han blev rätt illa tilltygad.
boxvila=han blir deppig= tappar ännu mer...
sen har han nog inte ridits så korrekt under tiden hon haft honom ( :( ) vilket har bidragit...

Okej är han så stor? Tänkte att araber brukar inte vara särskilt stora, ofta i ponnymått, dessutom smäckra, och så är den korsad med ponny också...

Men då så. Man kanske skulle säga då att normalvikten ligger kring 500kg då. Då är behovet minst 58MJ. (Jag skulle dock ta det säkra före det osäkra o lägga honom på hela 70MJ)

Med 6kg HHmellan blir det ju bara 36MJ - det krävs då 2kg Grund för att komma upp i 58MJ. Vad ger du?

Han har ju tappat pga omständigheterna hos fodervärden/skadan men nu gäller det att få ordning på honom igen.
Äter han gärna kraftfoder? Eller är han kinkig på den fronten också?
Han kan ju vara svår att få i större mängder lusernpellets också, är jag rädd för i sånna fall.

Japp, han blev konstigt nog ganska stor... han har iofsig mycket manke också, och ännu mer nu när han itne har några ryggmuskler :crazy:
han får ca 1.5 kg Krafft Grund som det är nu.
Innan han åkte iväg till fodervärden så åt han Groov 125, och det fungerade han jättebra på¨.

Lucernpellets får jag nog i honom med hjälp av lite betfor eller melass...
Kraftfoder är det inga problem att få i herrn i övrigt

Hmm, du behöver nog överhuvudtaget få i honom mera mat, både i mj och smb rp!

Om han nu äter bara max 6kg HH så krävs det ca 3-4kg kraftfoder/lusern av nåt slag för att komma upp i 70mj.... Hmm... Kanske både Krafft Groov 125, om han nu funkat bra på det innan (men till vilket grovfoder?) och lusernpellets? i så hög mån som möjligt lusern så att han får i sig mer grovfoder och sen fylla upp resten med Groov 125?
2kg lusern (=17mj om det är Kraffts) och minst 1.5kg Groov 125 (= 15mj)?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 283
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och... 2
Svar
33
· Visningar
2 406
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 035
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Vilket proteintillskott är mest prisvärt? Har hittills räknat mig igenom Kraffts sortiment, där jag får betala ca 18-20 kr/dag i rena... 2
Svar
31
· Visningar
4 420
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka