Foderidéer till tunn häst

Sv: Foderidéer till tunn häst

Enligt dom foderrådgivare som jag talat med så ska jag ge min häst kli och korn för att få mer hull på han men samtidigt så ska han inte få så mycket energi då han är väldigt het. Måste dock har pratat med fel människor isåfall. Har ni något tips på något annat foder jag kan ge honom om han inte ska bli så pigg utan mest få hull..?

Det är du som missuppfattat vad de och vi MENAR med "energi".
Energi är som kalorier fast det heter Megajoule (MJ) när det gäller hästar. (megajoule = omsättbar energi)
Korn och havre innehåller samma mängd MJ per kg så om man ska räkna på näringsmängden så ger dom detsamma. Dock sägs ju korn ge en lugnare form av "energi" - när vi pratar om "hur mycket man orkar-energi". Förstår du nu?
Du är inte ute efter att minska näringsintaget till hästen utan vill bara ge något lugnare istället för havre? Då kan man byta ut korn mot havre och hoppas på att det hjälper. Men vill man minska näringsintaget för hästen, t ex om hästen har blivit överviktig, måste man minska MÄNGDEN.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Det är du som missuppfattat vad de och vi MENAR med "energi".
Energi är som kalorier fast det heter Megajoule (MJ) när det gäller hästar. (megajoule = omsättbar energi)
Korn och havre innehåller samma mängd MJ per kg så om man ska räkna på näringsmängden så ger dom detsamma. Dock sägs ju korn ge en lugnare form av "energi" - när vi pratar om "hur mycket man orkar-energi". Förstår du nu?
Du är inte ute efter att minska näringsintaget till hästen utan vill bara ge något lugnare istället för havre? Då kan man byta ut korn mot havre och hoppas på att det hjälper. Men vill man minska näringsintaget för hästen, t ex om hästen har blivit överviktig, måste man minska MÄNGDEN.


mm..förstår nu men önskar dock en trevligare ton...
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Alfa ligger på 135/10.

Kvarnby Lucern ligger på 150/8

Hur mycket vi ger beror på grovfodervärdena, brukar hamna på 3-5 kg/dag (också beroende på hur mycket hästen går). Vi kompletterar med någon dl linfröolja, vi vill ha lite mer energi.

Fråga: linfröoljan häller du 1 dl direkt i en fodergiva eller delar du upp det? Brukar de äta det, är den smaklig? Är det ett "lugnt" energitillskott? Är det samma effekt som Krafft Oil? :smirk:
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Jag ger för tillfället betfor, alla tillbehör går ner där (salt, vitaminer, olja). Ja, de äter det.

Lugnt och lugnt, det beror ju på hur mycket energi hästen får. Vissa hästar kan man toppa med olja inför t ex tävling, de jag har träffat har då blivit smågalna eftersom det blir väldigt mycket energi, men i en lagom foderstat brukar den allmänna uppfattningen vara att olja ger mer stillsam energi som inte sätter sig på huvudet.

Jag tycker pälsen blir bättre med linfröolja. Dessutom finns det väl en högre dos Omega 3 i linfröolja, men det har jag inte kollat upp.

Om jag inte missminner mig är sojaolja (Krafft m fl) en miljöbov...
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Jag tycker pälsen blir bättre med linfröolja. Dessutom finns det väl en högre dos Omega 3 i linfröolja, men det har jag inte kollat upp.

Ja linfrö innehåller en mycket stor mängd Omega3-fetter. Det är bra!

Om jag inte missminner mig är sojaolja (Krafft m fl) en miljöbov

Stämmer också. Allt med soja är miljöbovar... tyvärr. Det skövlas massor med regnskog för att odla soja på marken osv. :crazy:
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

*TrådStöld*
Men måste bara fråga, eftersom det verkar finnas så många kunniga männsker i denna tråd!:)
Ger min häst Havre , Betfor och Groov 125 + mineraler för tillfället..
Men tänkte tillägga Lucern Hack nu eftersom han är under uppbygnad av muskler och hull..
Men.... Ska jag använda mig av Groov grund eller 90 nu istället , kanske det blir för mycket protein annars?

Han får ca 11 hösilage/dag med bra värden och ganska "blött"
Mycket tacksam för svar:bow:
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Att du lägger till även lusern till det övriga du räknat upp är väl för att du inte anser att det räcker till? Då hade jag personligen smygit in lusern-hacket lite försiktigt och sett vad som händer. Kanske behövs det mycket protein nu om hästen inte tagit sig? Vad innehåller grovfodret?
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Du har fått bra tips, men jag tänker ge ett till!
Du har ett svårfött fullblod skriver du, jag är förvånad att du kommer undan med så lite mat som du har gjort nu innan ;) förstå mig rätt, har träffat många fullblod som behöver i princip fri tillgång på bra grovfoder och uppåt 3-4 kg kraftfoder OCKSÅ.

Om jag var du, som redan köpt Groov 125 hade jag faktiskt övervägt att köpa en säck lusernpellets också. Kanske ge ett kilo av varje.
På pappret ska det inte vara så väldigt stor skillnad på innehållet, om du inte köper kvarnbys som ju ska innehålla 150 gram protein, men personligen lägger jag pappret åt sidan ibland.
Jag tycker att lusern är fullkomligt lysande fodermedel. Har gett kraffts REHAB-foder i flera månader men nu först senaste veckan har jag verkligen märkt att hon gått upp, sedan jag la till lusern också. Tillfällighet? kanske. Men jag har tidigare år fodrat med endast hösilage med bra kvot och 0,5-1 kg lusern när hästen min vilat pga skada och riskerat falla ur. Har fått komplimanger från veterinärerna hur lite hon tappat trots att hon ibland fått vila flera månader.
Jag gillar lusern skarpt.
Absolut inget vetenskapligt svar, men men ;)

Lycka till med upp-biffandet!
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Havre är det mest naturliga och enligt viss forskning det mest ideala kraftfoder du kan ge din häst. Betfor behövs för tarmarna och för att hästen ska kunna ta upp de vitaminer och mineraler du ger din häst. Pellets hettas upp under framställning. Detta medför att du lika gärna kan gen hästen bulk( bukfylla). Det mesta av det nyttiga försvinner i upphettnings prosessen. Dessutom används ett bindningsmedel som är ohälsosamt för hästar. Veterinärer som obduserat pellets hästar har funnit att deras tarmveck är helt igenkorkade av pelletsen. Inte bra. Pellets är dessutom för mjukt. Tuggmotståndet är för litet.
Fri tillgång på hö eftersom hästar har ett tuggbehov på ca 18 timmar per dygn, havre/kornkross, betfor och vitaminer/mineraler ( malda, de andra rispar sönder magsäcken). Detta rekomenderas enligt den senaste forskningen. Så naturligt som möjligt. Lycka till
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Har själv ett svårfött fullblod. Ger henne lusern och soja. Sojan funkar utmärkt, är billigt också! Men man måste vänja dem så de inte får fång av det. prova ge ½ dl första veckan och öka sedan ½ dl per vecka tills du är runt 1½- 2 dl. Vetekli sägs vara bra också, men inget jag testat själv.
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

VARFÖR skriver du detta till mig? Jag har fri tillgång på grovfoder till bägge hästarna, ger så långt det är möjligt havre som kompletteras om så behövs (helst lucern men till kräsna hästar tar jag vad som fungerar för hästen och foderstaten).

Som sagt; varför skriver du till mig?
 
Sv: Foderidéer till tunn häst

Du har fått bra tips, men jag tänker ge ett till!
Du har ett svårfött fullblod skriver du, jag är förvånad att du kommer undan med så lite mat som du har gjort nu innan ;) förstå mig rätt, har träffat många fullblod som behöver i princip fri tillgång på bra grovfoder och uppåt 3-4 kg kraftfoder OCKSÅ.

Om jag var du, som redan köpt Groov 125 hade jag faktiskt övervägt att köpa en säck lusernpellets också. Kanske ge ett kilo av varje.
På pappret ska det inte vara så väldigt stor skillnad på innehållet, om du inte köper kvarnbys som ju ska innehålla 150 gram protein, men personligen lägger jag pappret åt sidan ibland.
Jag tycker att lusern är fullkomligt lysande fodermedel. Har gett kraffts REHAB-foder i flera månader men nu först senaste veckan har jag verkligen märkt att hon gått upp, sedan jag la till lusern också. Tillfällighet? kanske. Men jag har tidigare år fodrat med endast hösilage med bra kvot och 0,5-1 kg lusern när hästen min vilat pga skada och riskerat falla ur. Har fått komplimanger från veterinärerna hur lite hon tappat trots att hon ibland fått vila flera månader.
Jag gillar lusern skarpt.
Absolut inget vetenskapligt svar, men men ;)

Lycka till med upp-biffandet!

:bow: Tack för bra tips! Kommentar; hästen är en fullblodskorsning (dvs någon form av ridponny också) vilket nog gör honom något mindre svårfödd än ett renrasigt fullblod skulle jag tro. Höet har också haft en bra kvot, men har säkerligen tappat under säsongen. Vi ger honom så mycket hö han äter och kan få och det gör ca 10 kg om dagen + extra giva när jag passerar stallet på väg hem från jobbet. Tyvärr har han inte alltid ro att äta upp sitt hö, speciellt inte om morgnarna då han vill UT, så merparten av höet ges under kväll/natt, eftersom vi inte får utfodra i hagen. Vi ger vid fyra tillfällen per dag. Kraftfodergivan är nu höjd och kraftfodret skiftat till Groov 125. Vi kommer att göra en analys på höet också för att se de rätta värdena just nu. Vi skall även testa lucern för att se om han överhuvudtaget äter det, då han är kräsen. Nu tror och hoppas jag att han skall "biffa" till sig! :smirk:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 269
Senast: AnneB
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 935
Foder & Strö Jag har en travarvalack som är lite tunn över revbenen. I somras var han direkt mager, men har lyckats få upp honom så pass mycket att...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: TinyWiny
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 638
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp