Foderjäst vs b-vitamin vs mag)tarmmedel

S

safina

Vad ska man utfodra sin häst med vid pälsfällning? Jag är en ganska nybliven förstagångs hästägare och detta är en djungel för mig.
Jag har en D-ponnym för dagen rund om magen och en shettis på 2 år (shettis rund), Våren närmar sig och jag undrar vad skillnaden är och vad ni rekomenderar ayy ge. Behöver man ge detta? Har sett en produkt på Hööks som heter Claver b-vitamin ponny, då ska man tydligen få en glad och pigg ponny, låter ju nästan för bra för att vara sant, Men min d-ponny kan vara lite sur ibland, ngn som testat?
Mina hästar har en bra tarmflora , ibland kan d- ponnyn vara lite lös (vid foderbyten, men inte mkt lös) eller bajsar lite torrare även om jag inte bytt foder men oftatst är det blöta runda bollar
Ger dem just nu B vitamin flytande. men tycker att det är dyrt så om ngt av de andra är bättre och billigare så vore det toppen.

D ponnyn får hö, lucern, kraft sensitive, jraft miner pellets (blåa), glucusamin, e-vitamin och b vitamin.

Shettisen får hö, lucern och mineraler och b vitamin

Ni får gärna rekomendera produkter med namn så att man vet vad man ska leta efter
 
Sv: Foderjäst vs b-vitamin vs mag)tarmmedel

Till en frisk häst med en bra tarmflora behöver man inte ge b-vitamin. Hästar tillverkar sitt behov av b-vitamin själva i tarmen så länge tarmarna är i bra balans.
Det man kan behöva ge nu vid fällningen är lite extra protein möjligtvis. Jag vet egentligen inte om det finns forskning om behovet verkligen ökar eller om det är en gammal skröna som ligger kvar sedan tiden innan man tog analyser på grovfodret. Innan analysens tid så var det ofta så att ev. proteinbrist visade sig framåt januari-februari när hästen skulle byta hårrem. De började då se bukiga ut, tappade överlinjen och såg allmänt tråkiga ut i pälsen. Detta skyllde man på att sättningen av den nya pälsen tog så mycket protein fast hästen i själva verket hade haft brist i flera månader men att det visade sig först då.

Det finns massor av tillskott och "ge detta så ska du få en glad häst" medel och för det mesta är de ganska harmlösa om än onödiga och dyra. Men, har man en känslig häst så kan det ju bli fel. Vissa vitaminer och andra tillskott är i sirap och för en insulinresistent häst så kan det ju leda till fång. Till övriga är det onödigt. Därför ska man inte hålla på och gynna den industrin.

Det bästa är att räkna ordentligt på foderstaten, se till att hästen får motion och hålls i ett lagom hull. Ingen häst ska behöva bära omkring på överflödiga kilon eftersom det kan leda till sjukdomar om det vill sig illa. Hellre en något för tunn häst än för tjock om man tänker ur hästens hälsas synvinkel.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 462
Senast: Smokey
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • GVFÖ 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp