Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Smokey

Trådstartare
Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull till rejält mager och spetsig, revben som syntes osv. Hade då nyligen börjat med det hö (7-8 kg per dyng och d-ponny) som ska fodras i vinter. Innan dess fick han på bete + stödfodrad med annat torrhö, som nu tyvärr är slut.

Började med lucernpellets och kornkross för att få upp hullet och då fick han:
Fri tillgång på hö
1,2 kg lucernpellets
1,2 kg kornkross
3 dl olja
3 dl betfor
vitaminer + mineraler

Viktminskningen upphörde och han började öka igen, till en viss gräns. Ryggen är fortfarande spetsig och han ser ganska kantig ut. Läste att kornkross ev. kan minska viktuppgången, samt att hackat strå skulle vara lämpligare. Idag äter han, förutom fri tillgång på hö:
18 liter hårt packat hackat strå, ca 3-3,5 kg
3 dl olja
3 dl betfor/mineraler + vitaminer

Jag tycker inte detta heller gör någon skillnad. Hästarna äter MÄNGDER med hö, MINST 25 kg per dygn, vissa dagar 40 kg! :eek: Torrhö då alltså.

Jag KAN inte få i hästen mer än denna mängd lucern (eller hö). Vill helst fodra upp med hjälp av grovfoder huvudsakligen. Passade även på att kolla masken, 250 EGP. Avmaskade för ca en vecka sedan, för att han skulle ha lättare att lägga på sig.

Till saken hör att hans kompis, lika stor/tung, men inriden 3 åring som arbetas, höll vikten mer än väl på 7-8 kg hö per dag. Han är idag ganska rund, eftersom även han får tillgång till mer hö. Ensam äter den skrane hästen minst 11-12 kg hö per dag - kollade under ett par dygns tid.

Tyvärr har jag ännu ingen analys på höet, utan väntar på denna. Finns det något annat jag bör prova, i väntan på att analysen ska komma? Vill gärna så bort den sista "spetsigheten" men svårt att tvinga i honom mat ju...
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Om jag hade haft en häst som blivit så allmänpåverkad av kastrering så hade jag kontaktat veterinär - redan efter första veckan.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Jag har haft MYCKET kontakt med veterinärerna, både den som utförde ingreppet, samt två andra. De menar samtliga att eftersom han verkar frisk och pigg, samt inte har haft någon temp förutom innan antibiotika behandlingen efter kastreringen, så bör det vara foderrelaterat.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Det kan vara så att du behöver tillsätta mer energi, ligger kvoten för högt på en tunn häst så kan resultatet bli en fortsatt tunn häst hur märkligt det än låter.

Har du en fet överviktig häst kan en hög kvot i foderstaten vara användbar, förutsatt att hästen inte överskrider intaget av energi per dag som den har behov av. Men för en tunn häst kan det bli väldigt tokigt, och de lägger inte på sig mer trots alla försök.

Men för att veta vad som är vad, så krävs ju en analys som sagt.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Bra att du har haft kontakt med vet!

Om han har lite lagom hull över revbenen skulle jag nog satsa på ett proteinrikt kraftfoder av något slag. Det skulle inte förvåna mig om din analys kommer att visa att proteinet ligger lågt i grovfodret. Även om det kanske går att täcka det med lusern när han är fin i kroppen igen kanske något i stil med Krafft Protein kan hjälpa honom över tröskeln.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Jag hade som Svea skrev, antagit utifrån mängderna hö han äter, att höet är väldigt energi och proteinfattigt i sig. då spelar det ingen roll hur mycket han äter av det liksom.
jag hade i väntan på analys, dragit bort en del av höet, så att han instället orkade äta så mycket lusern det gick typ. du kan ju ge kraft ovanpå det, både i form av både protein och MJ. Jag tippar på att anlysen kommer visa låga värden protein och MJ så du kan knappast gå fel i väntan på den, att istället ge ett grovfoder i form av lusern som tar över en del av TS, dvs ta bort en hel del hö i utbyte.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

När jag skickar in hö-prov har jag analysen 2 dagar senare på mailen.
Märkligt att man läser så ofta att folk väntar och väntar på analys.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

ja det kan man ju undra över i sig, men det avhåller jag mig från i sammanhanget att spekulera om i sig, ts säger ju att analys är på väg så även om jag själv hade tagit analys långt innan och inför vinterhalvåret och som du säger brukar ta ett par dygn i fråga om svar, så är det ju som det är och det viktiga är väl att en analys verkligen sker nu om TS vill veta exakt hur den ska utgå från en grund i foderstaten för att få bukt med problemet. Hoppas som du att det sker snarast, men oavsett så råder jag som det jag skrev då det knappast kan bli fel eller värre så att säga, snarare betydligt bättre.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

När jag skickar in hö-prov har jag analysen 2 dagar senare på mailen.
Märkligt att man läser så ofta att folk väntar och väntar på analys.


Det brukar vi också få, men i år fick vi ringa och påminna. Då kom den direkt:meh:
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

När jag skickar in hö-prov har jag analysen 2 dagar senare på mailen.
Märkligt att man läser så ofta att folk väntar och väntar på analys.

Jag VÄNTAR faktiskt på analysen! Trist när folk ifrågasätter det man skriver. Jag tänkte komplettera tråden senare med analyssvaret.. Uppenbarligen är inte alla företagen lika snabba med att skicka ut resultaten.
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Lånar knapp.

Ni andra, tack för svaren!
Problemet är att eftersom han går på lösdrift är det svårt att ge "fri tillgång" på lucern. Jag vill ju allra helst att han ska få ha tillgång till grovfoder hela tiden och den andra hästen får inte äta några mängder med lucern. Därav måste den tunna hästen stängas in i box vid utfodring, vilket vi gör 3 gånger per dag i dagsläget. Varje tillfälle drygt 1 kg lucern + 1 dl olja. Då äter han upp, vid större mängder eller tätare intervall så lämnar han delar av portionen.

Får kanske prova Krafft Protein också, om inte analysen kommer i dagarna. Han är inte lika tunn över revbenen, men tämligen "vass" över ryggen. Revbenen syns inte alls, men känns något tydligare än vid perfekt hull.

Om höet innehåller så dåliga värden, är det inte då konstigt att den andra hästen håller sig väldigt rund på höet? Han har inte ens haft antydan till viktminskning, inte ens vid begränsad mängd mat..
 
Sv: Sjukdom eller annat? Viktökning uteblir..

Inte nödvändigtvis konstigt alls. vissa lättfödda kan i princip leva på luft.

sen får du nog också ha i åtanke att om hästen rasat så mycket i vikt så tar det tid att vända kurvan, det är inte gjort på ett kick....
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 076
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 318
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej hej, Jag har två ridtravare på lösdrift med fri tillgång hö. Tyvärr ingen analys på höet. Den ena är ny sedan 3 månader tillbaka...
Svar
17
· Visningar
1 306
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp